Sammendrag
Analysen af behov og kapacitet på skoleområdet for den kommende ti-års periode præsenteres for Børne- og Skoleudvalget. I sagen redegøres for de allerede igangsatte initiativer til at imødekomme kapacitetsbehovet i perioden, og i de distrikter, hvor analysen viser behov for yderligere kapacitet, skitseres forslag hertil.
Det indstilles, at Børne- og Skoleudvalget tager analysen og de igangsatte initiativer til efterretning og godkender administrationens forslag til at gå videre med konkretisering af nye initiativer til etablering af den fornødne kapacitet set over den samlede tiårige periode.
Baggrund
Ballerup Kommunes Vision 2029 og Børne- og Ungepolitikken sætter retning for fastholdelse af Ballerup som en stærk uddannelsesby og den fortsatte udvikling af pædagogiske læringsmiljøer med stærke fællesskaber for alle. Skoleprognosen retter blikket frem mod elevtalsudviklingen i de kommende ti år og danner dermed grundlag for det videre arbejde med udvikling af det fælles skolevæsen frem mod 2033. Analysen omfatter almenområdet og tager ikke eksplicit højde for stigningen i segregering af elever til specialtilbud. Aktuelt er 355 elever visiteret til interne eller eksterne specialtilbud.
Analysen lægger op til at optimere og udvikle udnyttelsen af de eksisterende fysiske rammer. Dermed er analysen også et godt afsæt til det videre arbejde med at udvikle læringsmiljøer og fællesskaber på almenområdet. Herunder fysiske rammer, som frem mod 2033 tager højde for ændrede krav og forventninger til læringsformer, indeklima og udearealer, som understøtter og tilpasses børn og unges behov for at lære, dannes, trives og bevæge sig.
Kommunalbestyrelsen godkendte den 28. november 2022 en tiårig behovs- og kapacitetsanalyse på skoleområdet. På daværende tidspunkt blev elevtalsstigningen opgjort til ca. 2.600 flere folkeskolelever over frem mod 2032. Heraf ca. 800 nye elever i Distrikt Måløvhøj i takt med udbygningen i Kildedal. I de seneste prognoser for boligudbygning og befolkningsudvikling skønnes en mere afdæmpet vækst i boligudbygningen og boligsammensætningen og en heraf følgende lavere stigning i befolkningsudviklingen. Dette slår i gennem i nærværende prognose, hvor tilvæksten i elevtallet skønnes af være 1.775 over de kommende 10 år.
Behovs- og kapacitetsanalysen følger af Kommunalbestyrelsens beslutning den 28. november 2022 samt budgetaftalen for 2023. Endelig har Kommunalbestyrelsen på møde den 30. januar 2023 drøftet de fremtidige ramme og principper for udvikling af det fælles skolevæsen i Ballrup Kommune. Prognosen og kapacitetsanalysen er opdateret i overensstemmelse med Ballerup Kommunes seneste bolig- og befolkningsprognose fra marts 2023. Boligprognosen fremskriver en forventet boligudbygning på godt 5.000 boliger over de næste ti år, mens befolkningsprognosen forventer i alt ca. 9.000 flere borgere, heraf omkring 2.000 nye 6-16-årige Ballerupborgere frem mod 2033. Den opdaterede bolig- og befolkningsprognose nedjusterer forventningerne til den forventede nettotilflytning.
Sagsfremstilling
Med de givne forudsætninger i bolig- og befolkningsprognoserne - og usikkerhederne, der knytter sig hertil - viser skoleprognosen for 2023 en stigning på 1.775 folkeskoleelever i Ballerup Kommune frem mod 2033. Fra forventet 4.784 elever i det kommende skoleår 2023/2024 til 6.559 elever i skoleåret 2033/2034.
Stigningen i elevtallet er ujævnt fordelt mellem distrikterne, og tre af kommunens fem skoler forventes at få kapacitetudfordringer i løbet af de næste ti år. Hedegårdsskolen forventes at opleve kapacitetsudfordringer fra skoleåret 2027/2028, Måløvhøj Skole fra skoleråret 2029/2030 (som følge af udbygningen i Kildedal) og Baltorpskolen fra skoleåret 2030/2031. Skovlunde Skole forventes ikke med de beslutninger, der er truffet omkring skoleudbygningen, at få kapacitetsudfordringer i prognoseperioden. Skovvejens Skole har i hele prognose perioden et overskud af kapacitet.
Baltorpskolen
Distriktsskolen Baltorp forventes frem mod 2033 at få yderligere 383 elever svarende til en stigning med 14 klasser.
For at være på forkant med de forventede kapacitetsudfordringer, arbejdes der på muligheder for at tilvejebringe den nødvendige kapacitet, herunder muligheden for at flytte specialfunktioner. I lyset af den forventede stigning i antallet af 0-5 årige i Baltorpdistriktet er der igangsat dialoger om de konkrete kapacitetsløsninger på tværs af skole, dagtilbud og fritid. Planen for distrikt Baltorp skal i det relevante omfang ses i sammenhæng med løsning af kapacitetsbehovet i distrikt Hedegård, jf. bilag 1.
Der forelægges en særskilt sag på Børne- og Skoleudvalgets mødet den 30. maj vedrørende håndtering af kapacitetsudfordringerne distrikt Baltorp.
Hedegårdsskolen
Distriktsskolen Hedegården er den skole, der først støder på kapacitetsudfordringer. Ifølge skoleprognosen vil elevtallet stige med 192 elever og 8 klasser over de næste ti år. På Hedegårdsskolen benyttes aktuelt 11 lokaler til gruppeordninger og modtageklasser.
Der arbejdes med at konkretisere planer for at udvikle og optimere de fysiske rammer i samarbejde med BFO og klub samt analysere mulighederne for at flytte specialfunktioner og modtageklasser væk fra Hedegårdsskolen. Planen for distrikt Hedegården skal i det relevante omfang ses i sammenhæng med løsning af kapacitetsbehovet i distrikt Hedegård, jf. bilag 1.
Der forelægges en særskilt sag på Børne- og Skoleudvalgets mødet den 30. maj vedrørende håndtering af kapacitetsudfordringerne i distrikt Hedegården.
Måløvhøj Skole
Distriktsskolen Måløvhøj forventes over de næste ti år at stige med 820 elever og 33 klasser. Den helt overvejende del af den forventede elevfremgang i distriktet skyldes de forventede nybyggede boliger i Kildedal fra 2026 og frem. Distrikt Måløvhøj forventes ifølge boligprognosen at få op mod 2.000 nye boliger. Måløvhøj Skole har i dag en kapacitet på 58 stamlokaler, hvilket betyder, at det forventede behov for klasselokaler som udgangspunkt vil kunne rummes til og med skoleåret 2028/2029.
Der knytter sig en helt særlig opmærksomhed til elevtalsudvikling og kapacitetsbehov i forbindelse med udbygningen af Kildedal. Administrationen anbefaler, at der reserverede arealer tilbagekøbes til etablering af kapacitetsudbygning for skole såvel som dagtilbud. På skoleområdet vil der i første omgang blive behov for kapacitet til elever i indskolingen. Der er nedsat en styregruppe, der arbejder systematisk med at tilvejebringe de konkrete beslutningsgrundlag for etablering af skole, dagtilbud samt kulturtilbud og rekreative områder i Kildedal.
Skovlunde Skole
Distriktsskolen Skovlunde forventes at få en elevtilgang på 363 elever og 12 klasser frem mod skoleåret 2033/2034. Når Skovlunde Skole i 2025 overtager Ordblindeinstituttets lokaler, vil kapaciteten stige til 74 stamlokaler. Det betyder, at behovet for stamlokaler forventes at kunne rummes med kapaciteten i hele perioden. De videre planer for kapacitetsudvidelse på Skovlunde Skole drøftes med skoleledelsen og bestyrelsen inden sommerferien 2023.
Børne- og Skoleudvalget har besluttet at sende et forslag om justering af skoledistrikter i høring. Justeringen indebærer, at en mindre del af Skovlundes distrikt overføres til Skovvejen. Forslaget er i høring frem til 2. juni 2023, hvorefter det skal behandles politisk. Såfremt der foretages en distriktsændring fra skoleåret 2024/2025, vil det udjævne de kommende års elevtalsstigning mellem Skovlunde og Skovvejens distrikter.
Skovvejens Skole
På Skovvejen Skole forventes elev- og klassetal at stige med henholdsvis 16 elever og 3 klasser over de næste ti år. Distriktsskolen Skovvejen forventes at have overskud af kapacitets i prognoseperioden. I den forbindelse afsøges mulighederne for at flytte specialfunktioner fra de øvrige skoler til Skovvejens Skole for at imødekomme kapacitetsudfordringer på tværs af distrikterne.
I bilag ses skema med opsummering af initiativer, hvor det fremgår hvornår skolerne må forventes at opleve kapacitetsudfordringer, og hvordan det er planlagt at håndtere disse.
Konklusioner
- Skoleprognosen bygger på bolig- og befolkningsprognosen fra marts 2023. Den rummer dermed de forudsætninger og usikkerheder, som også blev anført i forbindelse med Økonomiudvalgets behandlingen heraf.
- Set under ét er der en aktuel merkapacitet i Ballerup Kommunes skolevæsen svarende til cirka 1.200 elever. Kapaciteten på almenområdet vil frem mod skoleåret 2031/2032 - alt andet lige - kunne imødekomme den prognosticerede elevtalsstigning. Stigningen i elevtallet er ujævnt fordelt mellem distrikterne, og der vil være behov for konkrete udviklingstiltag i dialog med de relevante aktører omkring kapacitetsudfordringer og fysiske rammer, der understøtter ambitionerne for videreudvikling af Ballerup som en stærk uddannelsesby og en grøn by i balance.
- Skoleprognosen og kapacitetsanalysen forudsætter en regneteknisk jævn fordeling med 25 elever pr. klasse og forholder sig således ikke til konkrete behov og ønsker om etablering af mellemformer, Nest-lignede klasser og udviklingstiltag, der har bæring i forhold til kapacitetsbehov. Ligeledes er der ikke taget eksplicit stilling til ændringer i krav og behov vedrørende udearealer, indeklima og nye læringsmiljøer.
- Der skal i takt med befolkningsudviklingen på 0-16 årsområdet generelt arbejdes videre med, hvordan der kan etableres læringsmiljøer (inde og ude), lokalefællesskaber mellem dagtilbud, BFO, klubber, skole og foreningsliv.
I Distrikt Måløvhøj vil der i de kommende ti år opleves en elevstigning som følge af udbygningen i Kildedal. Der knytter sig en helt særlig opmærksomhed til elevtalsudvikling og kapacitetsbehov i den forbindelse. Der er nedsat en styregruppe, der arbejder systematisk med at tilvejebringe beslutningsgrundlag for etablering af offentlige institutioner og rekreative områder i Kildedal. Økonomiudvalget vil blive forelagt en sag omkring tilbagekøb af arealer til etablering af indskoling, bevægelseshus og dagtilbud.
Yderligere deltagelse på mødet
På Børne- og Skoleudvalgets møde deltager stabschef i Center for Skoler, Institutioner og Kultur, Claus Holm, under behandling af sagen.