Sammendrag
Tredje budgetopfølgning for 2021 på driftsbudgettet for Børne- og Skoleudvalget godkendes med henblik på at indgå som en del af Ballerup Kommunes samlede tredje budgetopfølgning for 2021, der forelægges for Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
På Børne- og Skoleudvalgets samlede bevillingsrammer forventes der et merforbrug på 1,3 mio. kr. i 2021, jf. tabel 1. Samlet anbefales det, at udvalgets rammer på driftsområdet forøges med 2,3 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget for 2021.
Administrationen gør opmærksom på, at der er særlige budgetmæssige risici på to af udvalgets bevillingsrammer:
- 30.36 Tilbud til børn og unge med særlige behov
- 30.46 Forebyggelse/anbringelse af børn og unge uden for hjemmet
Baggrund
I henhold til Tidsplan for budgetlægningen 2022, budgetopfølgningerne 2021 og regnskabsaflæggelsen 2020 skal de enkelte fagudvalg behandle opfølgning på budget 2021 tre gange årligt.
Udvalgets bevillingsrammer på driftsområdet
- 30.30 Folkeskolen
- 30.31 Tandpleje
- 30.34 Ballerup Fritidsordning (BFO)
- 30.36 Tilbud til børn og unge med særlige behov
- 30.46 Forebyggelse/anbringelse af børn og unge uden for hjemmet
- 30.50 Dagtilbud til 0- til 5-årige.
Sagsfremstilling
Administrationen har opgjort det forventede forbrug for Børne- og Skoleudvalgets samlede bevillingsrammer på driftsområdet. På denne baggrund bliver udvalgets budget forøget med samlet 2,3 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget for 2021, jf. tabel 1.
Tabel 1. Resultat af tredje budgetopfølgning for Børne- og Skoleudvalgets samlede bevillingsrammer på driftsområdet
(1.000 kr.) |
Vedtaget
budget
2021 |
Korrigeret
budget pr.
11/10-21
(inkl. over-
førsler) |
*)
Om-
place-
ringer |
*)
Mer-/
mindre-
forbrug |
Forslag til
nyt budget
pr. 29/11-21 |
|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(2)+(3)+(4)=
(5) |
I alt |
1.093.134 |
1.125.324 |
1.013 |
1.336 |
1.127.672 |
*) + = merudgifter eller mindreindtægter
- = mindreudgifter eller merindtægter
Administrationen gør opmærksom på, at der er særlige budgetmæssige risici på to af udvalgets bevillingsrammer:
- 30.36 Tilbud til børn og unge med særlige behov, svarende til 15,3 mio. kr.
- 30.46 Forebyggelse/anbringelse af børn og unge uden for hjemmet, svarende til 0,708 mio. kr.
Opsummering af faktiske ændringer ved tredje budgetopfølgning
Tabel 2. Ændringer (samlet i hovedpunkter) for 2021 ved tredje budgetopfølgning på Børne- og Skoleudvalgets bevillingsrammer på driftsområdet.
(Mio. kr.) |
Budget-
omplacering |
Mer-/
mindre-
forbrug |
I alt |
1. DUT (Det Udvidede Totalbalanceprincip) *) (30.30, 30.34, 30.46, 30.50) |
|
0,452 |
0,452 |
2. COVID-19 (30.30, 30.46) |
|
0,884 |
0,884 |
3. Tilretning af ejendomsbudgetter (30.30, 30.34, 30.50) |
1,063 |
0 |
1,063 |
4. Øvrige ændringer (30.30, 30.34, 30.36, 30.46, 30.50) |
-0,050 |
0 |
-0,050 |
I alt |
1,013 |
1,336 |
2,349 |
*) Statens kompensation til kommunerne i forbindelse med lovændringer
Note: Tabel 2 er en manuel opsummering af ændringer ved tredje budgetopfølgning på Børne- og Skoleudvalgets område.
Uddybning af ændringerne i tabel 3
Ad. 1. DUT
DUT-midler, som vedrører trivselsfremmende aktiviteter, driftsomkostninger for de nye kvindekrisecenterpladser og styrket tilsyn i forbindelse med aftale om minimumsnormeringer.
Ad. 2. COVID-19
Merforbruget vedrører bl.a. udgifter til test, rengøring og hygiejnesygeplejerske i Sundhedsplejen.
Ad. 3. Tilretning af ejendomsbudgetter
Tilretning af ejendomsudgifter - Omplaceringerne vedrører genberegning af nogle ejendomsudgifter i forhold til forbrug. Tilpasning af ejendomsudgifter finansieres inden for det eksisterende ejendomsbudget.
Ad. 4. Øvrige ændringer
Øvrige ændringer består bl.a. af administrativ understøttelse af sammenhængende borgerforløb og afledt drift til anlægsprojekt vedrørende Handicap tilgængelighed.
Konsekvens for budgetårene 2022-2025
For budgetårene 2022-2025 vil konsekvensen være, at budgettet skal forøges med 0,9 mio. kr. i 2022, forøges med 0,9 mio. kr. i 2023, forøges med 0,9 mio. kr i 2024 og forøges med 0,9 mio. kr. i 2025.
Påvirkning af servicerammen i 2021
På Børne- og Skoleudvalgets område forøges udgifterne inden for servicerammen med 2,3 mio. kr. Udgifterne uden for for servicerammen påvirkes ikke.
Udfordringer ved tredje budgetopfølgning 2021
30.30 Folkeskolen, 30.34 Ballerup Fritidsordning, 40.39 Klubber og Byggelegepladser
I forbindelse med skolernes mulighed for at afkorte skoledagen allerede i 2021 ses en afledt effekt i en længere åbningstid i BFO og klub. Udgifter til en kortere skoledag i 2021, herunder længere åbningstid i BFO og klubber, vil medføre en merudgift i 2021 på ca. 1,1 mio. kr., som afholdes inden for Børne- og Skoleudvalgets rammer. Det vil medvirke til en øget usikkerhed om, hvorvidt udfordringerne vedrørende merforbrug for den specialiserede undervisning kan dækkes.
30.36 Tilbud til børn og unge med særlige behov
Udviklingen i specialiseret undervisningstilbud til børn og unge har medført at ramme 30.36 igen i 2021 udviser et merforbrug. Merforbruget på rammen har også kunnet ses i tidligere år. Merforbruget forudsættes løst indenfor Børne- og Skoleudvalgets samlede ramme, hvorfor det ikke fremgår af tabel 1 og tabel 2 ovenfor.
Merforbruget på forventet 15,3 mio. kr. skyldes bl.a. en fortsat stigning i antallet af elever i dagbehandlingstilbud med dertil hørende øgede transportudgifter, samt et øget antal elever i specialiserede skoletilbud fra 2020 til 2021 efter et fald i perioden fra 2019 til 2020.
I lighed med tidligere år er der i forbindelse med første budgetopfølgning overført godt 5 mio. kr. fra andre rammer under Børne- og Skoleudvalget og ved tredje budgetopfølgning foreslås overført 10,7 mio. kr. fra andre rammer under Børne- og Skoleudvalget, jf. vedlagte bilagsnotat. Herefter udestår et merforbrug på ca. 4,6 mio. kr. i 2021, som forsøges håndteret inden for de øvrige rammer under Børne- og Skoleudvalget, hvilket dog afhænger af antallet af privat- og efterskoleelever i forbindelse med den endelig opgørelse af 5/9-tallene.
Det skal bemærkes, at Børne- og Skoleudvalgets beslutning om yderligere midler til gruppeordningen for Generelle Indlæringsvanskeligheder i distrikt Baltorp (0,8 mio. kr.) er medvirkende til at øge merforbruget på ramme 30.36.
Af Aftale om budget 2022 fremgår et politisk ønske om at analysere mulighederne for etablering af mellemformer i almen skolen eventuelt i samarbejde med andre kommuner. Dette kan have indvirkning på udviklingen i antallet af segregerede elever og medvirke til en billigere gennemsnitspris og dermed en forbedret økonomi.
Læs bilagsnotatet for yderligere uddybning.
30.46 Forebyggelse/anbringelse af børn og unge uden for hjemmet
Den øgede tilgang af underretninger og iværksættelse af foranstaltninger som følge af coronaisolation i starten af året, har bl.a. afstedkommet et øget køb af ekstern familiebehandling og iværksættelse af kontaktpersonordninger. Der har været en nedgang af de dyre anbringelser på sikret afdeling, institutioner og socialpædagogiske opholdssteder. Samlet ses en merudgift på myndighedsrammen, hvorfor der søges en tillægsbevilling på 4 mio. kr. Derudover forventes en merindtægt på statsrefusioner på 4 mio. kr., som følge af stigende antal borgere og priser.
Der tilføres ramme 30.46 0,7 mio. kr. i forbindelse med budgetopfølgningen, det skyldes primært midler vedrørende lønudgift til hygiejnesygeplejersken på området.
Læs bilagsnotatet for yderligere uddybning.
Opsummering af udfordringer ved tredje budgetopfølgning 2021
Tabel 3. Oversigt over de samlede udfordringer ved tredje budgetopfølgning for Børne- og Skoleudvalgets område.
Udfordring (mio. kr.) |
Løst ved
denne
budget-
opfølgning |
Løses inden
for
bevillings-
rammen |
I alt
udfordring |
30.36 Tilbud til børn og unge med særlige
behov, jf. ovenfor under "Udfordringer ved
tredje budgetopfølgning 2021" |
10,700 |
4,600 |
15,300 |
30.46 Forebyggelse/anbringelse af børn
og unge uden for hjemmet, jf. ovenfor under
"Udfordringer ved anden budgetopfølgning 2021" |
0,708 |
0 |
0,708 |
I alt |
11,408 |
4,600 |
16,008 |
Note: Vær opmærksom på, at udfordringer, som løses inden for rammen, ikke indgår i tabel 2.