Sammendrag
Med sagen orienteres om den kommende afskaffelse af uddannelsesparathedsvurdering gældende fra skoleåret 2024/2025. Dertil fremlægges en plan for den fremadrettede skole- og vejledningindsats.
Den fremadrettede skole- og vejledningsindsats skal udvalgsbehandles og godkendes i både Børne- og Skoleudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.
Baggrund
Med afskaffelsen skal skoleeleverne ikke længere uddannelsesparathedsvurderes på deres sociale, personlige og praksisfaglige kompetencer, men det vil alene være de gældende karakterkrav, der videreføres som en del af optagelseskravene på de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne. Den nye aftale ændrer ikke på, at elever med behov skal have en skole- og vejledningsindsats.
Sagsfremstilling
I aftalen fra Folketinget fremgår det, at den afskaffede parathedsvurdering skal erstattes af en lokalt tilrettelagt vejledningsindsats, som skal give eleverne forudsætninger for at vælge, påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse. Vejledningen skal også rumme et fokus på erhvervsuddannelserne.
Center for Skoler, Institutioner og Kultur (C-SIK) og Center for Social og Arbejdsmarked (C-SA) har på baggrund af det nye krav om en kommunal tilrettelagt vejledningsindsats udarbejdet en procesplan for, hvordan det sikres, at de elever, der har behov for en særlig skole- og vejledningsindsats identificeres og modtager den rette individuelle vejledning.
Processen består af tre dele:
Første elevgennemgang, forår 7. klasse:
Uddannelsesvejledere, skolevejledere og relevante ledere gennemgår første gang elevernes uddannelsesvej med henblik på at identificere de elever, der måtte have behov for individel vejledning. De elever, der måtte have behov, tilbydes individuelle samtaler sammen med deres forældrene med henblik på 8. skoleår og evt. junior-mesterlære.
Der gennemføres kollektiv vejledning med fokus på uddannelse til alle elever.
Anden elevgennemgang, 8. klasse:
For at sikre øget fokus på erhvervsuddannelserne er der aftalt samarbejdsprojekter med uddannelsesinstitutionerne. Det omfatter bl.a. 'speed dating' for alle elever med erhvervsuddannelses-institutionerne, så eleverne har mulighed for at danne sig indtryk af de faglige retninger. Dertil kan der i særlige vejledningsindsatser gøres brug af junior-mesterlære og erhvervspraktik.
Tredje elevgennemgang, 9. klasse:
På 9. årgang er der fokus på de aktiviteter, der knytter konkret an til uddannelses- og erhvervsvalget, herunder opstart eller fortsættelse af junior-mesterlære, erhvervspraktik og/eller brobygning. Derved får eleverne mulighed for at opleve og blive bekendt med en specifik uddannelses faglige, sociale og personlige krav.. Der er desuden fortsat samtaler med elever med behov for individuel vejledning.
De tre ovenstående faser og de tilhørende aktiviteter er forankret i en sammenhængende plan, som C-SIK og C-SA har udarbejdet, og som har til formål at fastlægge konkrete datoer for aktiviteterne samt ikke mindst sikre, at implementeringen af de nye krav for vejledning opfyldes.
Både procesplan og den sammenhængende plan fremgår af bilag.
Yderligere deltagelse på mødet:
På Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets møde deltager Nanna Suhr Rasmussen, der er teamleder for Uddannelsesvejledning/KUI (Center for Social og Arbejdsmarked), under punktet.