Sammendrag
Socialtilsynet har re-godkendt Brydehuset, og vurderer samlet set, at tilbuddets indsats udføres professionelt og helhedsorienteret og har den fornødne kvalitet.
Knastebakken afventer endelig godkendelse, fordi der arbejdes med at ændre på status. Der er alene tale om en teknisk problemstilling, idet det er Socialtilsynets vurdering, at Knastebakken er et velfungerende tilbud.
Afrapporteringerne og re-godkendelsen fremlægges til høring i Handicaprådet.
Sagsfremstilling
Socialtilsynet har gennemført tre tilsyn på Brydehuset og Knastebakken. Et uanmeldt tilsyn den 26. november 2014 på Brydehuset, et anmeldt tilsyn den 10. december 2014 på Knastebakken og et re-godkendelsestilsyn den 1. september 2015 på Brydehuset. Tilsynsrapporten for det sidste tilsyn og re-godkendelsen er modtaget den 2. december 2015.
Brydehuset er et specialiseret kompetence- og behandlingscenter for både stofmisbrugere, alkoholmisbrugere og pårørende til misbrugere. Der er 314 ambulante pladser. Knastebakken er tilknyttet Brydehuset, og er et midlertidigt botilbud, servicelovens § 107, med fire pladser. Socialtilsyn Hovedstaden re-godkender Brydehuset i henhold til Lov om social service § 101 (stofmisbrugsbehandling) og 101a (anonym stofmisbrugsbehandling), samt sundhedslovens § 141 (alkoholbehandling), ud fra en samlet vurdering af, at tilbuddet har den fornødne kvalitet.
Knastebakken afventer endelig godkendelse, fordi der arbejdes med at ændre status fra at være et midlertidigt botilbud efter servicelovens § 107 til et § 101 døgntilbud under Brydehuset. Der er alene tale om en juridisk problemstilling, idet det er Socialtilsynets vurdering, at Knastebakken er et velfungerende tilbud.
Brydehuset
Socialtilsynet vurderer samlet set, at Brydehusets indsats udføres professionelt og helhedsorienteret og har den fornødne kvalitet til at kunne levere de ydelser, der er beskrevet på Tilbudsportalen. Det vurderes endvidere, at tilbuddet arbejder med afsæt i en bred, men klar målgruppebeskrivelse. Brugerne er udfordret af mange forskellige og komplekse problemstillinger og det afstedkommer, at der ofte skal samarbejdes koordinerende med andre instanser, som fx psykiatrien og den visiterende kommune. Det vurderes, at tilbuddets indsats er metodisk og fagligt velfunderet. Generelt dokumenteres borgernes sagsforløb i forhold til overordnede mål løbende, men den specifikke faglige indsats i forhold til borgernes individuelle udfordringer omkring beskæftigelse og sociale kompetencer vurderes at kunne fremgå tydeligere i dokumentationen.
Tilbuddet vurderes at have de relevante ledelses- og personalemæssige kompetencer, og samlet set er tilbuddet velorganiseret og drevet hensigtsmæssigt og professionelt.
Brydehusets økonomi vurderes overordnet at være bæredygtig på det foreliggende grundlag. Socialtilsynet vurderer dog, at budgettet fremadrettet bør udspecificeres, idet der ikke er en klar adskillelse i budgettet i forhold til personale, der relaterer sig til henholdsvis Brydehuset og Knastebakken.
De fysiske rammer, og de to lokaliteter til stofmisbrugsbehandling efter servicelovens § 101/§101a, er egnede til formålet. Dog vurderes rammerne for tilbuddets hovedafdeling på Brydehusvej som trange. Dette udfordrer det daglige behandlingsarbejde, da der ikke er et tilstrækkeligt antal samtale- og grupperum. Socialtilsynet er opmærksomt på, at der er iværksat en proces om udvidelse med en ekstra etage i ejendommen.
Knastebakken
Socialtilsynet vurderer, at Knastebakken er et velfungerende botilbud med plads til fire borgere efter servicelovens § 107. Målgruppen er borgere, der har eller har haft et stofmisbrug, og som ikke er klar til at komme i egen bolig. Alle går i ambulant misbrugsbehandling på Brydehuset. Det er vurderingen, at målgruppen til Knastebakken med fordel kunne tydeliggøres i forhold til hvilken støtte borgerne generelt set, ud over misbrugsbehandlingen, har brug for. Der anvendes i høj grad faglige tilgange og metoder, der er relevante i forhold til målgruppen. Tilbuddet tilstræber et fælles fagligt fundament, der tager sit udgangspunkt i kognitiv teori og metode samt værdsættende metode. Tilbuddet arbejder med mål og resultatdokumentation og kan dokumentere positive resultater i forhold til de mål, tilbuddet har lavet i samarbejde med borgeren.
Socialtilsynet konkluderer, at der ikke foreligger en social handleplan i henhold til serviceloven § 141 som et generelt grundlag for indsatsen. Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet understøtter borgernes medinddragelse og indflydelse på eget liv og hverdagen i tilbuddet, ligesom borgernes fysiske og mentale sundhed og trivsel understøttes.
Brydehusets ledelse har orienteret om, at bofællesskabet Knastebakken organisatorisk og i sin juridiske konstruktion mest hensigtsmæssigt etableres som en afdeling under Brydehuset. Ledelsen undersøger, om det er foreneligt med Ballerup Kommunes øvrige myndighed.
Efterfølgende skal Brydehuset søge socialtilsynet om godkendelse til, at Knastebakken bliver et SEL § 101 døgntilbud under Brydehuset. Socialtilsynet forventer, at den ændring i højere grad vil afspejle, den måde tilbuddet praktisk drives på jævnfør socialtilsynets individuelle tilsyn med Knastebakken i en separat rapport.
Opmærksomhedspunkter
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet er vokset ud at de fysiske rammer og disse dermed er for små. Dette vurderes at tage ressourcer væk fra behandlingsarbejdet i den daglige logistik med hensyn til, at der bruges kræfter på at finde ledige-/alternative samtalerum m.m. Imidlertid bemærker socialtilsynet, at der er iværksat proces om udvidelse, som socialtilsynet fremadrettet vil følge. Ikke mindst i lyset af at tilbuddet agter at lægge afdeling Knastebakken samt anonym stofbehandling (SEL 101a) ind i tilbuddet og på Tilbudsportalen har anført, at der så er tale om 14 ekstra pladser i tilbuddet.
Ledelsen på Brydehuset/Knastebakken har udarbejdet en handleplan, som omhandler det arbejde, der igangsættes i forhold til socialtilsynets opmærksomhedspunkter.
Høringssvaret udarbejdes til forelæggelse på Social- og Sundhedsudvalgets møde den 5. april 2016.