Sammendrag
Med Trafiksikkerhedsplan 2022-2026 besluttede Kommunalbestyrelsen, at trafiksikkerheden på Måløv Parkvej skulle forbedres, særligt i forbindelse med cykelstiens krydsning af sidevejene.
Artelia (rådgiver) har udarbejdet et forslag til "etablering af enkeltrettet cykelsti på vestlig side af Måløv Parkvej", mens WSP (rådgiver) har udarbejdet forslag til "fastholdelse af eksisterende dobbeltrettet cykelsti på Måløv Parkvej, men med en række mindre ændringer af cykelstien".
En enkeltrettet cykelsti giver en række udfordringer med flere krydsninger af sideveje, og hvis den etableres i etaper, så vil cyklister også skulle krydse Måløv Parkvej, og derfor anbefales denne løsning ikke - hverken etableret i etaper eller etableret på en gang.
Administrationen har derudover vurderet på evt. intelligente løsninger. Administrationen ser ikke umiddelbart, at der med fordel kan anvendes f.eks. intelligent trafikstyring.
Begge rådgivere vurderer, den bedste løsning er at fastholde den eksisterende dobbeltrettede cykelsti på Måløv Parkvej, men med en række mindre ændringer. Det giver både tryghed for cyklisterne og den bedste trafiksikkerhed. Derudover er løsningen væsentlig billigere og har ikke negativ indflydelse på det nære naturmiljø. Løsningen anbefales derfor af administrationen.
Baggrund
På Kommunalbestyrelsesmødet den 19. december 2022, punkt 10 blev Trafiksikkerhedsplan 2022-2026 godkendt med Måløv Parkvej som mål nummer 8. Formålet er at øge cyklisternes sikkerhed på Måløv Parkvej, når de krydser sidevejene.
På Klima- og Miljøudvalgets møde den 5. september 2023, punkt 6 besluttede udvalget, at de ville have et "forslag til dobbeltrettet cykelsti eller tilsvarende gode alternativer, f.eks. intelligente løsninger, som sikrer cyklisternes fortrin".
Følgende fremgår af budgetaftalen for 2024 under punkt 4.3.3 Grønne transportformer: " For at forbedre trafiksikkerheden for cyklister undersøges det, hvordan der kan ske en trinvis etablering af enkeltrettet cykelsti på hver side af Måløv Parkvej. Der afsættes 0.4 mio. kr. hertil i 2024".
Med denne sag forelægges to forskellige forslag på at løse trafiksikkerheden på Måløv Parkvej.
Sagsfremstilling
Problemstilling
Måløv Parkvej er en 2-sporet vej med ca. 9.000 bilister om dagen. Langs den østlige side af vejen er en dobbeltrettet cykelsti, som krydser sidevejene Østerhøjvej, Klakkebjerg og Måløvgårdsvej, som alle er vigepligtsreguleret. På Måløv Parkvej er der fire vejkryds fordelt med tre T-kryds og ét F-kryds.
Vigepligtsregulerede kryds med dobbeltrettede cykelstier er ofte uheldsbelastede, fordi bilisterne ikke er opmærksomme på cykeltrafik fra begge retninger. Dette er særlig udtalt ved krydset til Klakkebjerg, hvor der er flere spor på sidevejen. Det betyder, at bilisterne skygger for hinanden, når de skal ud fra Klakkebjerg, og de kan derfor ikke se cyklisterne, som skal passere. Derfor er der også registreret flere uheld netop her med cyklister indblandet.
Administrationen har udpeget to løsningsforslag på baggrund notaterne fra WSP og Artelia, jf. nedenfor
Etablering af enkeltrettet cykelsti mellem Måløv Byvej og Måløvgårdsvej
Det er hensigtsmæssigt at bevare den dobbeltrettede cykelsti mellem Jonstrup og Måløvgårdsvej som følge af den markante skråning bag den eksisterende gangsti på vestlig side, som vanskeliggør muligheden for at skabe plads til både cykelsti og gangsti uden omfattende terrænreguleringer. Desuden ville etablering på den østlige side kræve fældning af mere end 30 store vejtræer, hvorfor der er set bort fra en sådan løsning.
Fra Måløvgårdsvej kan der etableres en enkeltrettet cykelsti på begge sider af Måløv Parkvej. Da der allerede er cykelsti (dobbeltrettet) på den østlige side af vejen, vil der kun skulle nyetableres en cykelsti på den vestlige side af vejen. En evt. etablering vil samtidig medføre, at der skal etableres en række foranstaltninger ved krydsning af sidevejene.
I krydset til Kratvej foreslås det, at cykelstiens krydsning af vejen rykkes 20 meter ind på Kratvej samtidig med, at der pålægges vigepligt for cyklisterne over for biltrafikken. I den forbindelse foreslås det at udvide midterhellen til en bredde på 3 meter, hvilket vil tillade cyklister at krydse vejen i to tempi, så de kun behøver at være opmærksomme på biltrafik fra én retning ad gangen.
I krydset til Klakkebjerg/Parklodden foreslås det, at cykelstien placeres tæt på kørebanen forbi krydset for at øge bilisternes mulighed for at se cyklisterne. I den forbindelse vil fortov og buslæskærmen blive flyttet bag cykelstien syd for krydset, så cyklister kan passere direkte gennem krydset.
Mellem Klakkebjerg/Parklodden og Østerhøjvej foreslås det at grave cykelstien ned. Dermed får cykelstien forbindelse til det øvrige stinet, der i øvrigt passerer under Måløv Parkvej. I den forbindelse vil den eksisterende buslomme ved Østerhøjvej blive flyttet 30 meter sydpå, og cykelstien vil føres bag om den nye buslomme for at forbedre oversigten og krydsningsmulighederne ved T-krydset på Østerhøjvej.
I krydset til Måløv Byvej vil den nye cykelsti blive tilsluttet i det nordvestlige hjørne, hvilket vil give cyklisterne mulighed for at krydse vejen eller fortsætte mod syd ad den eksisterende dobbeltrettede fællessti direkte over krydset.
Administrationen vurderer, at etablering af enkeltrettede cykelstier på Måløv Parkvej ikke forbedrer trafiksikkerheden for cyklister, da det vil øge antallet af krydsningstilfælde af sideveje og stier langs Måløv Parkvej. Herudover vil den tilbageblevne - nu tidligere dobbeltrettede cykelsti - være så bred, at den ansporer cyklister til at bruge den i begge retninger for at spare tid på at krydse Måløv Parkvej. Dette vil skabe øgede problemer med trafiksikkerheden.
Etablering af en enkeltrettet cykelsti, f.eks. i 2 etaper fordelt med 6 mio. kr. til etape 1 og 10 mio. kr. til etape 2 kan heller ikke anbefales dels på grund af flere krydsningspunkter af sidevejene, dels fordi cyklisterne får behov for at krydse Måløv Parkvej, når den enkeltrettede cykelsti ophører, og cyklisterne skal fortsætte på den dobbeltrettede cykelsti.
Derudover har Måløv Parkvej en grøn beliggenhed med mange træer og 5 søer med en række beskyttede bilag IV-arter såsom spidssnudet frø, stor vandsalamander og flagermus. I løsningsforslaget fra rådgiver er det forudsat, at cykelstien skal placeres 1,5 meter fra de eksisterende træers stammer. Administrationen finder denne afstand utilstrækkelig.
Udover at en enkeltrettet cykelsti ikke giver større trafiksikkerhed, så er der også en risiko for, at den giver større gener i landskabet og det nære miljø og dets habitater, og samlet set anbefales en enkeltrettet cykelsti derfor ikke.
Fastholdelse af eksisterende dobbeltrettet cykelsti på Måløv Parkvej, men med en række mindre ændringer
Den eksisterende dobbeltrettede cykelsti på Måløv Parkvejs østlige side er i god stand og kan effektivt håndtere den nuværende cykeltrafik og kørselsmønstre, da der kun er få sidevejstilslutninger. Den har i øvrigt en god sammenhæng med det eksisterende stisystem.
For at øge sikkerheden og trygheden for cyklisterne, anbefaler administrationen, at den dobbeltrettede cykelstis krydsning af sidevejene, flyttes ind på disse. Dvs. at krydspunkterne flyttes et stykke ind på Måløvgårdsvej, Klakkebjerg og Østerhøj, så bilisterne får udsyn til Måløv Parkvej, og så de ikke skal koncentrere sig om passerende cyklister ude på Måløv Parkvej. Det betyder, at cyklisterne får vigepligt. I den forbindelse vil der blive oprettet midterheller på Klakkebjerg og Måløvgårdsvej, hvilket tillader cyklisterne at krydse vejen i to tempi.
Klakkebjerg udgør en særlig udfordring for trafiksikkerheden, da krydset er komplekst og uoverskueligt, og fordi krydset ligger for foden af en bakke, hvilket medfører, at cyklisterne kommer i høj fart fra Jonstrup. Udover at rykke cykelstien ind på sidevejen, anbefales det endvidere at reducere Klakkebjerg til ét spor i vestlig retning for at forbedre oversigten yderligere. Dette giver samtidigt mere plads til etablering af midterheller på vejen.
Det forventes, at de tilbageførte krydsningspunkter vil medføre mindre forsinkelser for cyklisterne. Dette opvejes dog af den øgede følelse af tryghed, som cyklisterne vil opleve ved krydsning af sidevejene til Måløv Parkvej.
Af trafiksikkerhedsmæssige årsager anbefaler såvel administrationen samt begge rådgivere den dobbeltrettede cykelsti med ovenstående tilretninger. Løsningen er samtidig mere skånsom for det nære naturmiljø. Det er herudover en væsentlig billigere løsning.
Intelligent trafikstyring
Administrationen har derudover vurderet på evt. intelligente løsninger. Administrationen ser ikke umiddelbart, at der med fordel kan anvendes f.eks. intelligent trafikstyring, men snarere, at der skabes nogle stiforløb, som sikrer en hensigtsmæssig adfærd, som både er tryghedsskabende og trafiksikker.
Yderligere deltagelse på mødet
På Klima- og Miljøudvalgets møde deltager afsnitsleder for Trafik og Anlæg Mads Lindberg Christiansen fra Center for By og Miljø under behandlingen af sagen.