Sammendrag
I forbindelse med udvikling af Kildedal By er Ballerup Kommunes lejeaftale med UL Flyveklubben Albatros (herefter Flyveklubben) blevet opsagt af Ballerup Kommune. Området skal i stedet anvendes til habitat for markfirben samt byudvikling. Flyveklubben har på den baggrund ansøgt om en landzonetilladelse til at flytte deres faciliteter og etablere en ny flyveplads. Den nye flyveplads ligger ca. 500 meter sydvest for deres tidligere lokalitet på privatejede arealer på Kildedalsvej 37, matrikel nr. 2a, Sørup By, Måløv. Udover landzonetilladelse kræver etableringen af en ny flyveplads en miljøgodkendelse og en VVM screening. I forbindelse med miljøgodkendelsen og VVM screeningen skal der udarbejdes støjberegninger fra et akkriditeret firma. Det er en økonomisk belastning for foreningen, hvorfor de gerne ser en afgørelse af om placeringen kan godkendes, inden bestilling af støjberegninger.
Administrationen anbefaler, at udvalget giver administrationen bemyndigelse til at give landzonetilladelsen, når alle forhold omkring miljøgodkendelsen er på plads.
Baggrund
Hovedformålet med landzonebestemmelserne er at hindre byspredning og friholde det åbne land for spredt bebyggelse, som ikke er nødvendig for driften af landbrug, skovbrug mv.
Området er beliggende i landzone, og der må ikke uden Kommunalbestyrelsens tilladelse foretages udstykning, opføres ny bebyggelse eller ske ændring i anvendelsen af ubebyggede arealer uden en landzonetilladelse, jf. planlovens § 35, stk. 1.
Sagsfremstilling
Flyveklubben har ansøgt om landzonetilladelse til etablering af en ny flyveplads på Kildedalsvej 37, matr. 2a, Sørup By, Måløv. Siden 1989 har Flyveklubben boet på Kildedalsvej 4, et område som de har lejet af Ballerup Kommune. Lejeaftalen er nu blevet opsagt af Ballerup Kommune, idet området skal anvendes til habitat for markfirben og byudvikling. Habitatet er en nødvendighed for at kunne udvikle Kildedal By.
Flyveklubben blev dannet i 1987 og har i dag 70 aktive medlemmer og 30 passive. Alt arbejde udføres af frivillige, også uddannelsen af nye piloter i de to fly, som klubben ejer. Flyene er små og støjsvage.
Flyveklubben har ansøgt om 1500 operationer årligt. En operation er en start eller en landing. Dette antal er uforandret i forhold til deres tidligere tilladelse. Der etableres ikke belysning på området, da der kun må flyves fra solopgang til solnedgang jf. Luftfartsloven.
Den nye placering af Flyveklubben ligger ca. 500 meter sydvest for den oprindelige placering, på en privat landbrugsejendom. Området er dyrket land og forholdsvist fladt. Der ønskes genopsat fire hangarer på i alt 1.670 m² til parkering af flyene. Hangarerne opsættes direkte på jord og i tæt tilknytning til de eksisterende bygninger på ejendommen. Hangarerne er mellem 3 og 4 meter høje. Derudover opsættes et klubhus på ca. 80 m². Der etableres ikke vand og kloak til klubhuset. De fire hangarer og klubhuset svarer til de forhold, som Flyveklubben hele tiden har haft.
Banerne anlægges syd for hangarerne, i en krydsformation der tilgodeser vindforholdene ved start og landing. Banerne er 340 meter lange og 16 meter brede og består udelukkende af klippet græs. Der vil i forbindelse med anlæggelsen foretages mindre regulering af jorden, således at den har en jævn overflade, der ikke samler større vandområder. Banerne er placeret, så de ikke kommer i kontakt med de beskyttede eng- og moseområder (§ 3 naturområder). Der anlægges en mindre 'taxivej' af klippet græs mellem hangarerne og banen. Der vil i området blive opsat mindre (ikke permanente) flyvevimpler og markeringer i terrænet.
Området er omfattet af kommuneplanens rammebestemmelse 7.D3, der i hovedtræk fastlægger områdets anvendelse til offentlige formål, forsyningsanlæg, trafikanlæg, transportkorridor og jordbrugsområde. Under særlige bestemmelser er beskyttelse og pleje af områdets landskabstræk, plante- og dyreliv nævnt.
Området er beliggende indenfor fingerplanens udpegninger til transportkorridor og ydre grøn kile, der bliver varetaget ved administrationen af landzonebestemmelserne. Den nordlige del af matrikel nr. 2a, Sørup By, Måløv er omfattet af en skovbyggelinje jf. naturbeskyttelseslovens § 17. Formålet med naturbeskyttelsesloven § 17 bliver varetaget ved administrationen af landzonebestemmelserne.
Området er udpeget som økologisk forbindelse i kommuneplan 2013-2025 for Ballerup Kommune. Det fremgår af kommuneplanen, at der i de økologiske forbindelser, som hovedregel ikke må planlægges eller gennemføres byggeri og anlæg ud over det, der er erhvervsmæssigt nødvendigt for driften af landbrug, skovbrug og fiskeri eller inddrages arealer til byudvikling, råstofindvinding og placering af ren jord.
Ejendommen matrikel. nr. 2a, Sørup By, Måløv er omfattet af landbrugspligt. Ifølge Lov om drift af landbrugsjorder (LBK 1041) § 3, stk. 2.1 kan arealer i landzone noteret med landbrugspligt anvendes til ikke jordbrugsmæssige formål, hvis det er i overensstemmelse med en lokalplan eller en landzonetilladelse. Landbrugspligten ophæves ikke i den forbindelse, da jorden stadig skal kunne tilbageføres til dyrknings- og naturformål. I dette tilfælde vil området fremstå som et udyrket areal uden drift (LBK 1041, § 2, stk. 7).
Det område, der ikke anvendes til banerne, vil fremstå med uforstyrret bevoksning af græs og andre vækster.
For at flyveklubben kan reetableres forudsætter det en miljøgodkendelse og en VVM sceening. Det er Ballerup Kommune, der er myndighed på miljøgodkendelser og VVM. I den forbindelse skal ansøger levere en akkrediteret støjberegning. Støjberegningen er afhængig af den nøjagtige lokation som godkendes ved landzonetilladelsen. Fastlæggelse af lokationen er en forudsætning for at Flyveklubben kan igangsætte støjberegninger. Endvidere er den dokumentation, som flyveklubben skal levere til miljøgodkendelse og VVM screening er en økonomisk belastning for klubben.
Administrationen anbefaler derfor, at Klima- og Miljøudvalget giver administrationen bemyndigelse give landzonetilladelsen, når støjberegninger er udført og der kan gives en miljøgodkendelse til aktiviteten. Såfremt støjberegninger viser at operationerne fra flyvepladsen ikke lever op til de vejledende grænseværdier for støj, vil der ikke gives miljøgodkendelse og landzonetilladelse kan heller ikke gives.
Administrationens samlede vurdering
Anlæggelse af en flyveplads på Kildedalsvej 37 vurderes ikke at have væsentlig negativ påvirkning af området. Fritidsaktiviteter som denne kan kun ligge i landzoneområder, og det vurderes ikke at være i strid med formålet for transportkorridoren, idet der laves en fjernelsesdeklaration.
Administrationens vurderinger af "Transportkorridor og grøn kile", "Natur og landskab", "Gasledning" samt "VVM og støj" fremgår af bilag.
Sagen har været sendt i naboorientering jf. planlovens § 35, stk. 5. Naboorienteringen udløb den 16. oktober 2023, og administrationen har ikke modtaget bemærkninger hertil. Administrationen har i øvrigt ikke modtaget klager over Flyveklubbens nuværende placering eller dens aktiviteter.