Sammendrag
Movia, de 2 regioner og kommunerne har udarbejdet et forslag til Nyt Ringnet ift., hvorledes busnettet kan tilpasses med udgangspunkt i et styrket samlet kollektivt net, herunder en god opkobling til letbanen i Ring 3. Forslaget har været sendt i digital høring i oktober 2023. Der er modtaget 181 høringssvar og en underskriftsindsamling. Hovedparten af høringssvarene handler om, at 7 stoppesteder langs Harrestrupvej mister busbetjening, hvorved særligt den syd-vestlige del af boligkvarteret Viften, Harrestrup landsby og kolonihaverne får længere til et busstoppested.
For at imødekomme en del af indsigelserne, foreslås det, at der etableres en supplerende busbetjening, som tilpasses det efterspurgte ved at omlægge servicebusserne. Den ene servicebus foreslås nedlagt, således at besparelsen fra budgetaftalen for 2024 kan indfries, mens den anden servicebus omlægges til at betjene Harrestrupvej og de mest benyttede servicebusstoppesteder ved Bispevangen, Vængerne og Lilletoften.
Der er udarbejdet 3 forskellige scenarier. Da servicebussen kun kører i dagtimerne på hverdage, foreslår administrationen, at kommunen skal tilbyde Plustur som supplement til Flextur, som alternativ til dem, som vil have svært ved at gå langt til bussen. Forslagene skønnes at kunne rummes indenfor den reducerede driftsramme for servicebusserne. Administrationen anbefaler scenarie 3, som kører en fast rute henover dagen og ugen. Det foreslås, at udvalget igangsætter en digital minihøring af de tre scenarier. Kommunen skal senest i april 2024 afgive den endelige busbestilling vedrørende Nyt Ringnet.
Baggrund
Movia, de 2 regioner og kommunerne har udarbejdet et forslag, Nyt Ringnet, til, hvorledes busnettet kan tilpasses med udgangspunkt i et styrket samlet kollektivt net, herunder en god opkobling til letbanen i Ring 3, som forventes sat i drift i 2025. Forslaget er afstemt på administrativt niveau, og der er en koordineret beslutnings- og høringsproces imellem de involverede kommuner, Region Hovedstaden og Movia. Kommunalbestyrelsen behandlede forslaget på deres møde den 28. august 2023 og besluttede at sende forslag til Nyt Ringnet i digital høring i 4 uger. Høringen blev gennemført i oktober 2023, hvor der blev annonceret i Ballerup Bladet, på kommunens hjemmeside og facebookside. Parallelt med den digitale høring blev der afholdt 3 fysiske møder med Seniorrådet, Handicaprådet og Skovlunde Lokalråd, hvor baggrunden for forslaget blev gennemgået og drøftet. Alle tre råd har efterfølgende afgivet høringssvar. Kommunen skal i lighed med de øvrige kommuner og Regioner afgive deres endelige busbestilling vedrørende Nyt Ringnet senest i april 2024.
Sagsfremstilling
Der er modtaget i alt 181 høringssvar foruden en underskriftsindsamling ”Bevar 142 og 145” med 88 underskrifter. Hovedparten af indsigelserne handler om den ændrede ruteføring for linje 142, som vil betyde, at beboere i den syd-vestlige del af Viften og Harrestrup landsby samt kolonihaverne langs Harrestrupvej vil få længere til et stoppested. Derudover er der kommet nogle indsigelser fra beboerne i parcelhuskvarteret omkring Åbyvej. Endelig er der indkommet nogle høringssvar, som er positive over for det fremsatte forslag til Nyt Ringnet. Linje 142 kører i dag med 30 minutters drift i dagtimerne og times drift om aftenen og i weekenderne svarende til ca. 55 daglige afgange i alt. Der er på de 7 berørte stoppesteder på Harrestrupvej, som i forslaget vil miste betjening i Ballerup Kommune, gennemsnitlig 50 daglige på- og afstigere svarende til ca. 1 påstiger og ca. 1 afstiger per afgang på strækningen. Der er derfor ikke overensstemmelse mellem passagerbenyttelsen og det udbudte antal afgange, hvilket er baggrunden for, at linje 142 er foreslået flyttet fra Harrestrupvej til Ejbyvej, hvor der vil være passageropland både fra parcelhuskvarteret Viften og boligkvarteret langs Åbyvej.
I vedhæftede bilag er høringssvarene gennemgået i forhold til geografi. Administrationens anbefaling er at fastholde forslaget til Nyt Ringnet, som vil give mange borgere i Skovlunde en bedre og mere enkel busbetjening. Det anbefales at etablere en supplerende busdrift ad Harrestrupvej, som vil få en væsentlig lavere frekvens end den nuværende buslinje 142, for derved at tilpasse udbuddet i forhold til efterspørgslen og samtidig imødekomme en del af indsigelserne. Det kunne være som et led i tilpasningen af servicebusserne, jf. budgetaftalen for 2024 om servicebusserne.
Klima- og Miljøudvalget behandlede på deres møde den 30. maj 2023 en evaluering af kommunens 2 servicebusser, som efterfølgende har resulteret i en beslutning i budgetaftalen 2024 om at reducere de årlige driftsudgifter til servicebusserne med 1 mio. kr. Servicebusanalysen viste, at den lave passagerbenyttelse kan skyldes, at der for hovedparten af servicebussernes stoppesteder gælder, at der også findes et stoppested for de almindelige buslinjer, som kører hyppigere og mere direkte, indenfor en gangafstand på 100 meter.
Der er i vedhæftede bilag udarbejdet 3 forslag med tilhørende linjekort til mulig omlægning af servicebusserne, som vil give hele eller dele af Harrestrupvej forbindelse til Skovlunde station samtidig med, at boligområderne ved Bispevangen, Lilletoften og Vængerne fortsat betjenes.
I alle tre forslag forslås den ene servicebus nedlagt, således at der opnås den politisk vedtagne besparelse på 1 mio. kr. årligt. Der er udarbejdet 3 forskellige scenarier til omlægning af den eksisterende servicebus, som vil køre mandag - fredag med times drift i tidsrummet kl. 8-16.
Scenarie 1 har forskellige ruteføringer henover dagen, således at servicebussen formiddag og eftermiddag kører mellem Skovlunde st. og Glostrup Ejby st. (letbanen) og betjener Lilletoften, Harrestrupvej, Kløvertoften, Åbyvej og Lundebjerg. Midt på dagen kører bussen til Ballerup og betjener Bispevangen, Vængerne og Grantoften, således at disse områder får 3 afgange, hvorefter bussen returnerer til Skovlunde. Det giver én daglig busforbindelse mellem Ballerup og Skovlunde. Movia har skønnet, at linjen vil få ca. 20.000 passagerer årligt.
Scenarie 2 har forskellige ruteføringer henover ugen, således at servicebussen mandag, onsdag og fredag betjener Skovlunde, og tirsdag og torsdag kører den i Ballerup. Ruteføringerne svarer til scenarie 1, dog vil der ikke være servicebusbetjening mellem Ballerup og Skovlunde. Derved opnåes der times drift med den samme rute i driftperioden, men kun på udvalgte hverdagdage. Movia skønner, at linjen vil få ca. 13.000 passagerer årligt.
Både scenarie 1 og 2 kører også i Glostrup Kommune for derved at betjene den sydligste del af Harrestrupvej og sikre forbindelsen til letbanen. Såfremt et af disse scenarier vælges, vil det kræve en dialog med Glostrup Kommune for at afklare en evt. medfinansiering. Glostrup Kommune har tiltrådt Nyt Ringnet og ønsker umiddelbart ikke at medfinansiere denne løsning.
Scenarie 3 er en omlægning af den nuværende servciebuslinje 834, som kun kører i Ballerup kommune. Linjen kører i ring mellem Ballerup og Skovlunde, hvor den betjener de store boligområder Bispevangen, Grantoften, Lilletoften og Vængerne, samt Harrestrupvej mellem Ballerup Boulevard og Kløvertoften. Det betyder, at den sydligste del af Harrestrupvej, og dermed Harrestrup landsby og kolonihaverne ikke bliver betjent, De vil være henvist til enten at gå/cykle til linje 142, benytte Flextur eller Plustur. Movia skønner, at linjen vil få ca. 16.000 passagerer årligt. Da linjen kun kører i Ballerup Kommune kan kommunen alene beslutte ruteføring og driftsomfang i modsætning til scenarie 1 og 2.
Alle forslag til supplerende busbetjening af Harrestrupvej og tilpasning af servicebusserne vil medføre færre afgange i dagtimerne på hverdage, og at der ikke vil være betjening om aftenen og i weekenden. Med de skiftende ruteføringer henover dagen (scenarie 1) eller ugen (scenarie 2) eller en fast rute henover dagen og ugen (scenarie 3), er det forventningen, at en del ture ikke vil blive kørt, mens andre ture vil blive foretaget med almindelige buslinjer. Endelig vil en del ture blive kørt med enten Plustur, Flextur eller Flexhandicap. Movia har skønnet, at nedlæggelse af den ene servicebus og omlægning af den anden vil medføre en årlig ekstra udgift i størrelsesorden 250.000 kr for Flextur og Plustur og i scenarie 2 ca. 100.000 kr for Flexhandicap.
Borgere i Ballerup Kommune kan allerede i dag bruge Flextur, og fremadrettet anbefaler administrationen, at Ballerup Kommune skal tilbyde Plustur, som er et kollektivt transporttilbud på den del af rejsen, hvor bus og tog ikke rækker. Plustur bliver tilbudt på rejseplanen, som en del af den samlede rejse, men den skal bestilles og betales individuelt senest 2 timer før ønsket afgang. Plustur er en flextur mellem et Plustur-stoppested og en adresse, og det foreslås, at Skovlunde st. bliver Plustur-stoppested, således at man kan fortsætte/slutte rejsen med bus og S-tog herfra. Plustur koster 27 kr uanset rejselængde, mens Flextur koster 45 kr for de første 10 km. Plustur bliver kun tilbudt på rejseplanen, såfremt afstanden til nærmeste stoppested er mere end 1-1,5 km svarende til en gangtid på mere end 15 minutter eller der er mere end 60 minutter mellem busafgangene.
Administrationen anbefaler, at der arbejdes videre med scenarie 3. Scenarie 3 giver - med fast rute henover dagen og ugen - den bedste service og sikrer en servicebusbetjening mellem Ballerup og Skovlunde, hvor scenarie 1og 2 dækker bredere, men kun servicerer på udvalgte tidspunkter. Endvidere anbefaler administrationen at sende alle 3 scenarier for en supplerende betjening af Harrestrupvej og omlægning af servicebussen i en digital minihøring frem til 16. februar 2024. De endelige ruteføringer og køreplaner vil blive udarbejdet, når der er truffet beslutning om hvilket scenarie, der skal arbejdes videre med.
Yderligere deltagelse:
På Klima- og Miljøudvalgets møde deltager Trafik- og mobilitetsplanlægger Tina Wexøe Ertbjerg under behandlingen af sagen.