Sammendrag
Antallet af magtanvendelser er faldet på handicapområdet, hvor der i 2018 var 28 indberetninger om magtanvendelser. På ældreområdet var der 10 indberetninger. Til sammenligning var der i 2017- 46 indberetninger på handicapområdet og 7 på ældreområdet.(se bilag)
Det er ikke et mål i sig selv at nedbringe antallet af magtanvendelser til nul, idet magtanvendelser kan være nødvendige af hensyn til borgerens situation, da manglende handling kan resultere i, at beboeren på ældre- og handicapområdet er udsat for omsorgssvigt. Det er afgørende at episoderne indberettes, evalueres og drøftes i personalegruppen. Målet er at forebygge disse hændelser, og her er medarbejdernes viden og kompetencer afgørende.
Baggrund
Ballerup Kommune har pligt til at følge udviklingen i anvendelsen af magt, og andre indgreb i den personlige frihed i forhold til egne borgere og borgere fra andre kommuner, som benytter kommunens bo- og dagtilbud. Formålet er at det løbende kan vurderes, om der er behov for faglig og ledelsesmæssig opfølgning. I serviceloven er der desuden krav om, at der en gang årligt forelægges en beretning til Kommunalbestyrelsen om udviklingen på området.
Et tværfagligt udvalg, myndighedsgruppen, med repræsentation af fagprofessionelle fra både handicapområdet og ældreområdet i Center for Social og Sundhed, behandler den enkelte indberetning og træffer afgørelse om magtanvendelsen kan godkendes.
Sagsfremstilling
Enhver magtanvendelse, som er foretaget af medarbejdere i Ballerup Kommune, skal registreres og indberettes fra tilbuddet til Center for Social og Sundhed og til Socialtilsyn Hovedstaden. Har en beboer på et af Ballerup Kommunes botilbud en anden handlekommune end Ballerup, registreres magtanvendelsen og videresendes til handlekommunen, som behandler sagen.
Magtanvendelser foretaget i dag- eller døgntilbud beliggende i andre kommuner over for borgere, som Ballerup Kommune er handleansvarlig over for, sendes til Ballerup Kommune til afgørelse.
Handicapområdet
På handicapområdet er der en lille stigning i antal borgere, fra 21 til 22 borgere, der har været udsat for magtanvendelser, men et markant fald i antallet af episoder. På 8 af borgerne handler magtanvendelserne om flytning af borgere mod eget ønske (servicelovens § 129. stk.1.). Borgerne kunne med andre ord ikke give samtykke til en flytning eller begribe hvad det indebar. Der var i alle tilfælde tale om flytning af borgere fra gamle botilbud, som skulle renoveres eller nedlægges og til nybyggede tilbud. De resterende magtanvendelser var hovedsageligt fysiske fastholdelser for at undgå personskade. Hovedparten af magtanvendelserne er foretager overfor ballerup borgere, som bor i botilbud i andre kommuner, 6 magtanvendelser er foretaget i botilbud i Ballerup Kommune.
Hovedparten af de borgere som bor i botilbud udenfor Ballerup Kommune er udfordret på forskellig vis, og de er som hovedregel boplaceret på specialiserede botilbud og nogle af borgerne er indplaceret på individuelle forhøjede takster. Der har i 2017 og 2018 været et øget fokus på disse borgerforløb i administrationen i form af fokus på opfølgningen, og hvor det har været nødvendigt, har sagsbehandler inddraget VISO (den nationale Videns- og Specialrådgivningsorganisation på det sociale- og specialundervisningsområdet) for at sikre, at tilbuddet anvender den optimale pædagogiske og metodiske tilgang til borgeren. Dette fokus ses nu at have båret frugt, idet antallet af magtanvendelser er faldet fra 36 i 2017 til 22 i 2018. Heraf er de 8 flytninger uden samtykke (§ 129).
Ældreområdet
På ældreområdet var der 10 magtanvendelser i 2018 mod 7 magtanvendelser i 2017. I 2018 har der været øget fokus på magtanvendelsesområdet i ældreplejen, hvilket kan være årsagen til stigningen i antal indberetninger. Der har fortsat været fokus på kompetenceudvikling på området. Der har været afholdt undervisning af ledere og demensressourcepersoner fra Hjemmeplejen, plejecentre, visitation samt aktivitet og dagtilbud med fokus på magtanvendelsesloven og praktisering heraf.
I 2018 er der blevet ansat en demenssygeplejerske i det tværgående team i Hjemmeplejen, der understøtter det almene kompetenceløft inden for demensområdet med undervisning af personale i Hjemmeplejen og på plejecentrene.
Der har derudover været yderligere fokus på arbejdsgange blandt andet i forhold til omsorgssystemet med udarbejdelse af nye instrukser, der skal gøre indberetning nemmere at gå til i praksis.
Der er fortsat fokus på det socialpædagogiske arbejde og implementering af beboerkonferencer som metode. Denne proces intensiveres i august 2019, hvor fire af Ballerup Kommunes plejecentre samt Hjemmepleje indgår i et projekt med Demensrejseholdet fra Sundhedsstyrelsen.
Generelt opleves øget bevidsthed på magtanvendelsesområdet i praksis, som fortsat understøttes i 2019.
Der er således fokus på magtanvendelsesområdet i hele Center Social og Sundhed, men magtanvendelse vil aldrig kunne undgås helt, da demenssygdomme og andre udviklingshandicaps kan komme meget forskelligt til udtryk. Det er ikke et mål i sig selv at nedbringe antallet af magtanvendelser til nul, idet magtanvendelser kan være nødvendige af hensyn til borgerens situation, da manglende handling kan resultere i, at beboeren på ældre- og handicapområdet er udsat for omsorgssvigt. Det er afgørende, at episoderne indberettes, evalueres og drøftes i personalegruppen. Målet er at forebygge disse hændelser, og her er medarbejdernes viden og kompetencer afgørende.
Opgørelsen over udviklingen i magtanvendelser på ældre- og handicapområdet har været i høring i Handicaprådet og Seniorrådet. Høringssvarene vedlægges sagen.