Revisionsberetning for regnskabsåret 2016Revisionen har udarbejdet revisionsberetning for regnskab 2016. Revisionsberetningen indeholder i alt to bemærkninger, heraf en vedrørende tilsyn med bilagsbehandling inden for budgetområderne og en vedrørende det specialiserede børneområde, der er omfattet af statsrefusion.Revisionen har ikke givet anledning til bemærkninger på Kultur- og Fritidsudvalgets område.Revisionsberetningen forelægges Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen i maj 2017 i forbindelse med andenbehandlingen af Ballerup Kommunes årsregnskab for 2016.Bilag 2 bilag
Justering af Ballerup Bibliotekernes betjente åbningstid i Skovlunde KulturhusTil orientering justerer Ballerup Bibliotekerne den betjente åbningstid i Skovlunde Kulturhus.I dag er den betjente åbningstid:
Mandag
tirsdag
onsdag
torsdag
fredag
lørdag
14-18
14-18
10-18
14-18
13-17
10-14
Pr. 15. maj 2017:
Mandag
tirsdag
onsdag
torsdag
fredag
lørdag
13-17
13-17
10-17
13-17
10-17
10-14
Ændring af den betjente tid sker på baggrund af besøgstal samt interview med kulturhusets brugere.I forbindelse med justeringen udvider Skovlunde Kulturhus den betjente tid med tre timer/uge. De tre timer ligger fredag formiddag, hvor Kulturhuset er meget besøgt af bl.a. læsekredse og forældregrupper. Timeudvidelsen dækkes gennem en ændring af skemapraksis.
Kultur- og Fritidsudvalget den 8. november 2016 Punkt 3
Indhold
Sammendrag
Den afsluttende opfølgning på "Aftale om budget 2016" forelægges hermed for Kultur- og Fritidsudvalget til orientering.
Baggrund
Forligspartierne bag budget 2016 godkendte udmøntningen af "Aftale om budget 2016" i form af milepælsplanen i december 2015. Der bliver fulgt op på aftalen fire gange om året, hvor dette er den fjerde og afsluttende opfølgning.
Den afsluttende opfølgning på budgetaftalen er gennemført med udgangspunkt i de i 2016 gældende retningslinjer. Dette betyder, at ordlyden i milepælsformuleringerne er tilsvarende den ordlyd, der var gældende ved tredje budgetopfølgning 2016. Samtidig betyder det, at tolkningen af status ved den afsluttende opfølgning er tilsvarende den tolkning, der er benyttet ved de foregående tre opfølgninger.
Opfølgningen på milepælene sker i form af smileys. Der er smileys på økonomi og på indsats.
Sagsfremstilling
Center for Økonomi og Styring har indkaldt endelig status på "Aftale om budget 2016", jævnfør vedlagte bilag, som viser status på Kultur- og Fritidsudvalgets område.
Smileys bliver givet på denne baggrund:
Smileys på økonomi:
"Glad smiley" - besparelsen opnås i alle år
"Sur smiley" - besparelsen opnås ikke i alle år.
Smileys på indsats:
"Glad smiley" - alle milepæle er opnået
"Mellemfornøjet smiley" - nogle milepæle er opnået
"Sur smiley" - ingen milepæle er opnået.
Til information vil den fjerde og afsluttende opfølgning på budgetaftalen fremover blive gennemført umiddelbart efter årsskiftet, så den ikke falder sammen med første opfølgning på det efterfølgende års budgetaftale.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser
Bilag
1 bilag
Beslutningen træffes af
Kultur- og Fritidsudvalget
Indstilling
Center for Økonomi og Styring indstiller, at
Den afsluttende opfølgning på "Aftale om budget 2016" på Kultur- og Fritidsudvalgets område tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning
Indhold
Sammendrag
Der orienteres om arbejdet med Åben Skole. De gennemførte indsatser gennemgås med orientering om, hvordan der arbejdes med Åben Skole i Ballerup Kommune, samt orientering om processen. Sagen har også været forelagt Børne- og Skoleudvalget til orientering.
Baggrund
I den åbne skole skal eleverne møde virkeligheden uden for skolen: Skolerne skal ud i samfundet, og samfundet skal ind i skolen, så eleverne oplever en sammenhæng og mening, der bidrager til en mere varieret og autentisk undervisning. En undervisning der bidrager til elevernes læring og trivsel, samt giver eleverne en forståelse for lokalsamfundets tilbud og muligheder.
Med folkeskolelovens krav til Åben Skole forpligtes kommunerne til at sikre et samarbejde mellem folkeskolen og med lokalsamfundets kultur-, folkeoplysnings-, idræts- og foreningsliv og kunst- og kulturskoler, med lokale fritids- og klubtilbud og med de kommunale eller kommunalt støttede musikskoler og ungdomsskoler, der kan bidrage til opfyldelsen af folkeskolens formål og mål for folkeskolens fag og obligatoriske emner (§ 3, stk. 4-5).
Jævnfør udmøntning af "Aftale om Budget 2017" ønskes en indsats omkring Åben Skole. Med denne sag fremlægges planer og mål for, hvordan den åbne skole kan understøttes og sikres fremadrettet. Planerne og målene tager udgangspunkt i, hvordan alle klasser kan komme i spil, og hvordan samarbejdet mellem skoler og samarbejdsparterne kan styrkes yderligere.
Sagsfremstilling
Følgende indsatser er udført som grundlag for den videre proces, der støtter op omkring de konkrete planer og operationelle mål for Åben Skole:
Der er nedsat en arbejdsgruppe, som på nuværende tidspunkt består af medarbejdere fra Center for Skoler, Institutioner og Kultur - herunder Skoletjenesten i Pederstrup. Arbejdsgruppen dækker områderne erhverv, uddannelse, foreninger (herunder idræt), Kultur- og Skoletjenesten.
Arbejdsgruppen har udarbejdet en oversigt over nuværende samarbejdsparter/aktører, der allerede nu har tilbud til skolerne, og de samarbejdsparter/aktører, der ønsker samarbejde med skolerne.
For at understøtte et fælles sprog og forståelse for Åben Skole i Ballerup Kommune har arbejdsgruppen udarbejdet et koncept, hvor formål og kriterier for Åben Skole beskrives for alle parter.
Der er udarbejdet en faseplan for implementering og gennemførelse af indsatser og mål for Åben Skole for skoleåret 2017/18.
Eksisterende og kommende tilbud, som er udarbejdet i sammenhæng med erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner - (agentforløb, adoptionsordninger m.m.), vil løbende blive udviklet og kvalificeret. I det omfang, at det bliver tilbud, som frit kan vælges, vil de blive lagt ind i portalen.
Åben Skole-tilbud til skolerne skal formidles og kobles på en nem og tilgængelig måde for alle parter ved hjælp af portalen "Skolen i virkeligheden". Portalen giver skolerne et nemt og godt overblik over kommunale samt regionale tilbud. For den enkelte lærer vil det derfor være nemt og smidigt at vælge Åben Skole-tilbud fra portalen til sin klasse. Formålet med portalen er en tættere kobling og et bedre samarbejde mellem skoler, kultur/fritid og erhverv i Ballerup Kommune.
Mål:
Portalen åbnes den 1. august 2017 med færdige tilbud til skolerne.
Den 1. august 2017 har mindst fem foreninger og to kulturinstitutioner lagt tilbud på portalen.
Den 1. august 2017 er der indgået en samarbejdsaftale med skoletjenesten på Arken.
Den 1. juli 2018 har samtlige skoler booket og afviklet mindst seks forløb.
På Kultur- og Fritidsudvalgets møde deltager udviklingskonsulent Christina Harting fra Center for Skoler, Institutioner og Kultur under behandlingen af sagen, herunder præsentation af portalen ”Skolen i virkeligheden” med foreløbige konkrete tilbud.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser. Udgifter til portalen "Skolen i virkeligheden" er en abonnementsafgift, som udgør 55.000 kr. årligt. Den finansieres inden for ramme 30.30 Folkeskolen.
Bilag
0 bilag
Beslutningen træffes af
Kultur- og Fritidsudvalget
Indstilling
Center for Skoler, Institutioner og Kultur indstiller, at
Orienteringen om Åben Skole tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning med denne bemærkning:
Kultur- og Fritidsudvalget ønsker en status på Åben skole "Skolen i virkeligheden"-platformen" på mødet i november 2017.
Tidligere behandling
Kultur- og Fritidsudvalget den 7. februar 2017 Punkt 2
Indhold
Sammendrag
Kultur- og Fritidsudvalget blev senest præsenteret for en opgørelse af medlemstallet for klubber måned for måned på Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 7. februar 2017. Med udgangspunkt i samme opgørelsesmetode vises medlemstallet fra april 2016 til marts 2017.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget har anmodet om løbende information om medlemsudviklingen i fritids- og ungdomsklubberne på baggrund af folkeskolereformen, som har medført en udvidet skoleuge og dermed en kortere åbningstid for klubberne.
Sagsfremstilling
Nedenfor vises udviklingen i antallet af medlemmer i Ballerup Kommunes fritids- og ungdomsklubber fra april 2016 til marts 2017 med angivelse af belægningsprocenten. Belægningsprocenten er beregnet på baggrund af det aktuelle elevtal fra 4. klasse i august til april og fra 3. klasse i maj til juli.
Overordnet ses belægningsprocenter, der ligger mellem 67,3 pct. og 81,0 pct., bl.a. i forhold til overgangen fra BFO til klub i maj og skolestart i august. Fra april 2016 til marts 2017 ses en lille stigning i medlemsandelen på 3,3 procentpoint.
Generelt ses et mindre løbende fald i andelen af medlemmer i perioden fra august til maj og igen hen over sommermånederne. Denne tendens er også set i tidligere år.
Belægningsprocent
2016/17
Klub
Skovlunde
Klub
Syd
Klub
Nord
Klub
Måløv
Samlet
April
59,0
55,9
82,2
76,3
67,3
Maj
64,5
60,4
82,4
82,7
71,5
Juni
64,3
60,1
81,1
83,1
71,2
Juli
62,1
58,4
79,8
83,1
69,9
August
71,6
65,9
95,8
96,2
81,0
September
70,7
64,5
94,0
96,0
79,9
Oktober
67,3
63,8
91,2
92,6
77,5
November
65,4
63,2
89,1
91,5
76,1
December
63,7
62,4
86,9
90,2
74,7
Januar
61,2
62,2
83,6
89,3
73,3
Februar
59,6
61,2
82,2
87,9
71,9
Marts
57,5
60,8
80,0
86,8
70,6
Af tabellen ses medlemstallet fordelt på klubber i perioden april 2016 til marts 2017. Overordnet ses en lidt forskellig udvikling i medlemstallet klubberne imellem, når medlemstallet fra april 2016 sammenlignes med antallet af medlemmer i marts 2017.
Medlemstal
Klub
Skovlunde
Klub
Syd
Klub
Nord
Klub
Måløv
April
431
501
550
598
Maj
548
636
648
750
Juni
544
631
639
752
Juli
525
612
632
749
August
518
599
621
730
September
506
593
609
722
Oktober
481
587
591
698
November
466
583
579
690
December
454
574
565
684
Januar
436
572
544
673
Februar
424
563
535
661
Marts
410
556
519
651
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser
Bilag
0 bilag
Beslutningen træffes af
Kultur- og Fritidsudvalget
Indstilling
Center for Skoler, Institutioner og Kultur indstiller, at
Orienteringen om udviklingen i antallet af medlemmer i Ballerup Kommunes fritids- og ungdomsklubber pr. marts 2017 tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning
Indhold
Sammendrag
Jævnfør Ballerup Kommunes regler for udlejning af selskabslokaler er TAPETEN Forenings- og Frivilligcenters Lille Sal et udlejningslokale. Et firma beliggende i Ballerup Kommune har booket Lille Sal på tirsdage i foråret 2017. Det har betydet, at Ballerup Bridge Club har oplevet en række aflysninger. Center for Skoler, Institutioner og Kultur har tilbudt Ballerup Bridge Club flere alternative, varige løsninger i andre faciliteter, så aflysninger undgås. Disse tilbud har Ballerup Bridge Club imidlertid ikke fundet anvendelige til formålet.
Det foreslås, at Ballerup Bridge Club fast anvises Lille Sal om tirsdagen og at TAPETEN Forenings- og Frivilligcenter økonomisk kompenseres for mindreindtægten i 2017. Der er tale om en regelændring, hvorfor sagen forelægges til politisk behandling.
Baggrund
Ballerup Kommunes regler for udlejning af selskabslokaler, senest reguleret den 25. november 2008.
Sagsfremstilling
Jævnfør Ballerup Kommunes regler for udlejning af selskabslokaler er TAPETEN Forenings- og Frivilligcenters Lille Sal et udlejningslokale. Lokalet udlejes primært til foreningernes generalforsamlinger og møder, familiefester samt til private aktører. Lokalet passer størrelses- og prismæssigt til disse formål.
Foreninger hjemmehørende på TAPETEN Forenings- og Frivilligcenter (bl.a. Ballerup Taekwondo Klub, Ballerup Bordtennis Klub, Bokseklubben Kvik og Ballerup Bridge Club) kan få anvist Lille Sal vederlagsfrit i de tilfælde, hvor foreningerne ikke kan få anvist en hal eller gymnastiksal. Dette gælder dog kun, såfremt Lille Sal ikke er udlejet. Brugere anvist til Lille Sal aflyses ved udleje, dog med mindst to ugers varsel med undtagelse af stævnebookinger.
Denne praksis skal sikre, at lokalekapaciteten udnyttes maksimalt.
Aktuelle situation
Et firma beliggende i Ballerup Kommune har booket Lille Sal på tirsdage i foråret 2017. Da tirsdage er Ballerup Bridge Club's spilledag, har det betydet, at Ballerup Bridge Club har fået en række aflysninger. Center for Skoler, Institutioner og Kultur har tilbudt Ballerup Bridge Club flere alternative, varige løsninger i andre faciliteter, så aflysninger undgås. Disse tilbud har Ballerup Bridge Club afvist.
Ballerup Bridge Club er ikke en folkeoplysende forening, men en registreret forening, godkendt til lokalelån. Foreningen er en voksenforening. Ballerup Bridge Club ønsker Lille Sal anvist gratis, hver tirsdag uden aflysninger. Det vil betyde, at Lille Sal ikke vil være til rådighed for private borgere, firmaer og foreninger på tirsdage.
Center for Skoler, Institutioner og Kultur har undersøgt muligheden for, at firmaets udlejninger i 2017 kan omplaceres fra Lille Sal til Store Sal, og dette har vist sig muligt. Som en konsekvens af en sådan løsning vil det dog medføre et indtægtstab på 20.000 kr. for TAPETEN Forenings- og Frivilligcenter grundet manglende lejeindtægter i Store Sal de pågældende udlejedage.
Store Sal bliver i dag benyttet primært af boligselskaberne og skolen i området på hverdage til afholdelse af beboermøder, generalforsamlinger og medarbejdermøder.
Center for Skoler, Institutioner og Kulturs bemærkninger
Såfremt tirsdag bliver fast spilledag for Ballerup Bridge Club vil det skabe glæde i klubben. Center for Skoler, Institutioner og Kultur skal påpege, at det kan påvirke de øvrige brugere af Lille Sal, idet udlejninger på hverdagsaftener nu skal placeres på mandage, onsdage og torsdage - udover på en ugedag færre. Fredag er en typisk udlejningsdag til fester. Foreninger ønsker ikke, at gøre brug af lokalet om fredagen, udover til stævner.
En sandsynlig konsekvens af, at udlejningerne af Lille Sal skal ske på færre dage er, at de øvrige foreninger, der benytter Lille Sal mandage, onsdage og torsdage vil opleve flere aflysninger end i dag. I lyset af dette, er det Center for Skoler, Institutioner og Kulturs anbefaling, at Kultur- og Fritidsudvalget følger "udviklingen" på TAPETEN Forenings- og Frivilligcenter, hvad angår dette forhold.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Såfremt Ballerup Bridge Club fast anvises Lille Sal på tirsdage, og den private aktør som alternativ anvises Store Sal, betyder det i 2017 en mindreindtægt på 20.000 kr. Beløbet håndteres indenfor Kultur- og Fritidsudvalgets ramme 40.35. Beløbet har så lille en størrelse, at det er administrationens vurdering, at det kan håndteres uden anvisning af kompenserende besparelser.
Bilag
0 bilag
Beslutningen træffes af
Kommunalbestyrelsen
Indstilling
Center for Skoler, Institutioner og Kultur indstiller, at
Reglerne for udlejning af Ballerup Kommunes selskabslokaler på Forenings- og Frivilligcenter Tapetens Lille Sal om tirsdagen ændres, så Ballerup Bridge Club anvises lokalet den ugedag.
TAPETEN Forenings- og Frivilligcenter kompenseres økonomisk for mindreindtægten i 2017 på 20.000 kr. via Kultur- og Fritidsudvalgets ramme 40.35.
Beslutning
Indstillingens punkt 1 ikke godkendt.
Følgende indstilles til godkendelse:
Reglerne for udlejning af Ballerup Kommunes selskabslokaler på TAPETEN Forenings- og Frivillighedscenter, Lille Sal om tirsdagen ændres midlertidigt i en prøveperiode frem til den 15. oktober 2017, så Ballerup Bridge Club anvises lokalet den ugedag.
Indstillingens punkt 2: Indstilles til godkendelse.
Ballerup Kommune skal godkende regnskab for 2016 for Ballerup Museums fond i sin egenskab af tilsynsmyndighed.
Baggrund
Ballerup Museums Fond er stiftet den 1. maj 2005.
Ifølge vedtægten for Ballerup Museums Fond § 8, udarbejder fonden hvert kalenderår - med afleveringsfrist den 1. april året efter - et årsregnskab.
Sagsfremstilling
Ballerup Museums Fond har fremsendt regnskab for perioden fra den 1. januar til den 31. december 2016 til godkendelse.
Der er fortsat fri entré til museet. Der gives en bevilling fra Ballerup Kommune på 50.000 kr. til dækning af entréudgifter. Besøgstallet for 2016 har været stigende i forhold til 2015.
I 2016 besluttede bestyrelsen at bruge 250.700 kr. af posten arv/donation til renovering af den permanente udstilling om Ballerups historie. Dette arbejde påbegyndtes i slutningen af året og er netop blevet afsluttet.
Der gøres yderligere rede for museets aktiviteter, besøgstal m.m. i 2016 ”Årsrapport for Ballerup Museum 2016”.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Bestyrelsen for fonden har til opgave at godkende årsregnskabet samt træffe beslutning om, hvordan et over-/underskud anvendes.
Regnskabsåret endte med et overskud på 16.501 kr. Overskuddet er disponeret til afregning af udgifter til el og varme i slutningen af 2016. Det resterende mindreforbrug indgår i budget 2017 til aktiviteter i forbindelse med 100-året for den russiske revolution.
Bilag
2 bilag
Beslutningen træffes af
Kommunalbestyrelsen
Indstilling
Center for Skoler, Institutioner og Kultur indstiller, at
Regnskabet for 2016 for Ballerup Museums Fond godkendes.
Beslutning
Indstilles til godkendelse
Tidligere behandling
Kultur- og Fritidsudvalget den 7. februar 2017 Punkt 8
Indhold
Sammendrag
East Kilbride Badet er under renovering i perioden den 3. april til den 2. oktober 2017.
Kultur- og Fritidsudvalget godkendte på mødet den 7. februar 2017 at tilbyde morgensvømning for morgenbaderne på "Parkskolen" og "Skovlunde Lokalkontor" i lukkeperioden.
Der bliver fremlagt en status på antal ugentligt besøgende morgenbadere for de første tre uger.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget besluttede, at tilbyde morgenbaderne svømmetid på "Parkskolen" og "Skovlunde Lokalkontor" fra mandag til fredag i tidsrummet kl. 6.30-8.00 med en bemærkning om, at "Skovlunde Lokalkontor" er åbent kl. 6.30-9.00, når det er muligt i forhold til nuværende fordeling/anvisning af tid.
Center for Skoler, Institutioner og Kultur kan oplyse, at der var mellem 175-200 morgenbadere om ugen i East Kilbride Badet.
Sagsfremstilling
Ballerup Idrætsby har udarbejdet en status over antal besøgende morgenbadere, i de tre første uger på "Skovlunde Lokalkontor" og "Parkskolen".
Opgørelsen fra de første tre uger viser, at der i gennemsnit pr. uge er ca. 110 personer, der benytter sig af tilbuddet. Det betyder, at over halvdelen af morgenbaderne fra East Kilbride Badet fortsat svømmer om morgenen.
Den samlede opgørelsen viser følgende:
Antal morgenbadere i uge
Uge 13
Uge 14
Uge 15
"Skovlunde Lokalkontor" + "Parkskolen"
101
98
127
Fordelingen af morgenbadere på "Skovlunde Lokalkontor" og "Parkskolen" var følgende:
"Skovlunde Lokalkontor"
Antal:
Uge 13
Uge 14
Uge 15
Total
Mandag
7
9
6
22
Tirsdag
6
9
7
22
Onsdag
4
6
8
18
Torsdag
7
7
8
22
Fredag
8
8
7
23
I alt
32
39
36
107
"Parkskolen"
Antal
Uge 13
Uge 14
Uge 15
Total
Mandag
12
15
11
38
Tirsdag
15
14
17
46
Onsdag
14
13
21
48
Torsdag
14
4
19
37
Fredag
14
13
23
50
I alt
69
59
91
219
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser
Bilag
0 bilag
Beslutningen træffes af
Kultur- og Fritidsudvalget
Indstilling
Center for Skoler, Institutioner og Kultur indstiller, at
Status over antal besøgende morgenbadere på "Parkskolen" og "Skovlunde Lokalkontor" tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning
Indhold
Sammendrag
I forbindelse med renovering af East Kilbride Badet har der blandt vandgymnastikudøverne været udtrykt ønske om at fastholde aktiviteterne i lukkeperioden.
Center for Skoler, Institutioner og Kultur har undersøgt muligheden for et alternativt sted, hvor deltagerne kan udøve aktiviteten. Der er på "Skovlunde Lokalkontor" mulighed for at tilbyde deltagerne tid i det tidsrum, hvor underviseren har mulighed for at varetage undervisningen.
Baggrund
East Kilbride Badet er under renovering og holder lukket i perioden fra den 3. april til den 2. oktober 2017.
I lukkeperioden er det besluttet, at morgenbaderne kan svømme i bassinerne på "Parkskolen" og "Skovlunde Lokalkontor" fra mandag til fredag i tidsrummet kl. 06.30 til 08.00.
Vandgymnastikholdet på ca. 70 deltagere har ønsket at fortsætte med deres aktivitet med samme underviser.
Sagsfremstilling
Der er på "Skovlunde Lokalkontor" mulighed for, at vandgymnastikholdet kan fastholde deres aktivitet på tidspunkter, hvor underviseren fortsat kan varetage undervisningen. Perioden er fra tirsdag den 25. april til tirsdag den 26. oktober 2017. Herefter vil vandgymnastiktilbuddet fortsætte i East Kilbride Badet.
Bassinet på "Skovlunde Lokalkontor" har ikke kapacitet til, at alle deltagerne kan svømme samtidigt. Der vil derfor blive etableret to hold:
Hold 1: kl. 13.00 - 13.45
Hold 2: kl. 14.00 - 14.45.
Der er afsat en halv time til omklædning før og efter aktiviteten. Der vil være adgang til omklædning fra kl. 12.30 og alle skal være ude igen kl. 15.15.
Tilbuddet koster 100 kr. for hele perioden. Tilmeldingen fandt sted i perioden fra onsdag den 19. april og frem til fredag den 21. april 2017 i Ballerup Idrætspark.
Center for Skoler, Institutioner og Kultur kan oplyse, at der er i alt er 40 pladser og 39 personer har tilmeldt sig.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Tilbuddet koster 20.000 kr. (løn), som finansieres af Ballerup Idrætspark.
Bilag
0 bilag
Beslutningen træffes af
Kultur- og Fritidsudvalget
Indstilling
Center for Skoler, Institutioner og Kultur indstiller, at
Orienteringen om vandgymnastik på "Skovlunde Lokalkontor" i East Kilbride Badets lukkeperiode tages til efterretning.
På Kultur- og Fritidsudvalgets møde 17. januar 2017 Punkt 6
Indhold
Sammendrag
Brugerrådet i Ballerup Idrætspark har på mødet den 20. november 2016 og den 7. marts 2017 drøftet en række ændringer til de nuværende vedtægter. Endeligt forslag fremsendes til politisk godkendelse.
Baggrund
Brugerrådets vedtægter er senest godkendt af Kommunalbestyrelsen den 24. februar 2014, punkt 8.
Sagsfremstilling
På Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 17. januar 2017, punkt 6, besluttede udvalget at sende forslag til vedtægter for Brugerrådet i Ballerup Idrætspark tilbage til brugerrådet med følgende bemærkning til vedtægtsforslaget: "Foreninger, der anvises lokaler i Ballerup Idrætspark, indtræder i brugerrådet i forbindelse med anvisninger. Sagen behandles af Kultur- og Fritidsudvalget på ny, når brugerrådet har drøftet Kultur- og Fritidsudvalgets bemærkning og svaret herpå. Herefter sendes sagen til behandling i Kommunalbestyrelsen".
Brugerrådet har på møde den 7. marts 2017 behandlet sagen og fremsender på ny forslag til vedtægter for brugerrådet til politisk godkendelse. Ændringer er markeret med rød skrift i bilaget.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser
Bilag
1 bilag
Beslutningen træffes af
Kommunalbestyrelsen
Indstilling
Center for Skoler, Institutioner og Kultur indstiller, at
Forslag til vedtægter for Brugerrådet i Ballerup Idrætspark af 7. marts 2017 godkendes.
Der forelægges forslag om, at der åbnes for benyttelse af og adgang til både åbne lokaler og lokaler for foreninger, herunder politiske foreninger, på Ballerup Bibliotek.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget har på mødet den 13. maj 2014, punkt 7 behandlet de politiske partiers/foreningers brug af Ballerup Bibliotekernes ressourcer og fysiske rammer. På møde den 10. juni 2014, punkt 9, behandlede Kultur- og Fritidsudvalget en præcisering af reglerne for de politiske partiers/foreningers brug af Ballerup Bibliotekernes ressourcer og fysiske rammer.
I retningslinjerne for 2014 var der to typer lokaler på Ballerup Bibliotek - det åbne biblioteksrum og lokaler med særskilt adgang. Det blev besluttet, at det er biblioteket, som afholder politiske debatmøder i det åbne biblioteksrum. Lokaler med særskilt indgang kan alle foreninger låne, herunder politiske foreninger, til både åbne og lukkede arrangementer.
Ballerup Bibliotek har været under ombygning, og der findes ikke længere lokaler med særskilt indgang.
Sagsfremstilling
I de nuværende retningslinjer fra 2014 for lån af lokaler på biblioteket hedder det, at: "... aktiviteter (kan) i det åbne biblioteksrum kun arrangeres af Ballerup Bibliotekerne. Hvis aktiviteterne har politisk karakter - generelt og særligt ved valg arrangerer Ballerup Bibliotekerne selv politiske debatmøder. I de tilfælde er praksis, at alle registrerede politiske partier inviteres og dermed får en mulighed for at stille op med en repræsentant til mødet".
Såfremt en politisk forening - eller anden forening - har ønsket at afholde møder/arrangementer på Ballerup Bibliotekerne til enten åbne eller lukkede møder, har det været muligt via lokaler med særskilt adgang.
Da ombygningen af Ballerup Bibliotek har medført, at der ikke længere er lokaler med særskilt indgang, fremlægges forslag om ændring af reglerne, som muliggør politiske foreningers lån af lokaler på alle bibliotekerne. Center for Skoler, Institutioner og Kultur bemærker, at der på de to kulturhuse i Skovlunde og Måløv fortsat forefindes "åbne lokaler" og lokaler med særskilt adgang.
Gældende regler
På Ballerup Bibliotekerne findes to typer lokaler:
1. Det åbne biblioteksrum (alle rum, hvor der er åbent for offentligheden)
Aktiviteter i det åbne biblioteksrum kan kun arrangeres af Ballerup Bibliotekerne. Hvis aktiviteterne har politisk karakter - generelt og særligt ved valg arrangerer Ballerup Bibliotekerne selv politiske debatmøder. I de tilfælde er praksis, at alle registrerede politiske partier inviteres og dermed får en mulighed for at stille op med en repræsentant til mødet.
2. Lokaler, der har særskilt indgang og kan lånes af alle
Disse lokaler har separat adgang, er adskilt fra de åbne biblioteksrum og der kan holdes både åbne og lukkede møder. Aktiviteter af almen interesse kan arrangeres i disse lokaler af alle, det vil sige: Ballerup Bibliotekerne, foreninger - herunder politiske foreninger - samt alle andre borgere. Møder/arrangementer kan både være åbne og lukkede
Forslag til nye retningslinjer
Med baggrund i de ønskede ændringer og omindretning af Ballerup Bibliotek, foreslås retningslinjerne for brug af lokaler i Ballerup Bibliotek, Kulturhus Måløv og Skovlunde Kulturhus ændret til nedenstående:
Arrangementer i de åbne biblioteksrum arrangeres primært at Ballerup Bibliotekerne.
Hvis aktiviteterne har politisk karakter – generelt og særligt ved valg, arrangerer Ballerup Bibliotekerne politiske debatmøder. I de tilfælde er praksis, at alle registrerede politiske partier inviteres og dermed får mulighed for at stille med en repræsentant.
Lokale foreninger, herunder politiske foreninger, kan låne både åbne og lukkede lokaler til aktiviteter. Åbne rum er karakteriseret ved at være en integreret del af biblioteket. Lukkede lokaler er adskilt fra biblioteksrummet.
For politiske foreningers brug af åbne lokaler gælder, at foreningerne forpligter sig på at skabe arrangementer med indhold af almen interesse, med et folkeoplysende sigte og med flere synspunkter repræsenteret. Politisk agitering er ikke tilladt.
Skovlunde Kulturhus: Salen samt møderum 1 og 2 (lukkede rum)
Kulturhus Måløv: Salen (lukket rum).
Booking og annoncering
Lokalerne bookes via Ballerup Bibliotekerne onlinebooking: https://balbib.halbooking.dk/proc_intro.asp. Ballerup Bibliotekerne lægger arrangementer afholdt af foreninger på bibliotekets hjemmeside: bib.ballerup.dk. Øvrig markedsføring er foreningerne selv ansvarlige for.
Karensperiode i forbindelse med valg
I forbindelse med valg, henvises til gældende regler omkring bibliotekerne som afstemningssted.
For at bevare Ballerup Bibliotekernes neutralitet, indføres der i forbindelse med valg følgende karensperioder, hvor de politiske foreninger ikke kan afholde arrangementer:
To måneder inden afholdelse af planlagte valg som kommunal- og regionsrådsvalg samt valg til Europaparlamentet
For ikke planlagte valg og ved udskrivelse af valg (allerede planlagte arrangementer aflyses ved udskrivelsen af valget).
I karensperioden er det udelukkende Ballerup Bibliotekerne, der kan arrangerer valgmøder og lignende.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser
Bilag
1 bilag
Beslutningen træffes af
Kommunalbestyrelsen
Indstilling
Center for Skoler, Institutioner og Kultur indstiller, at
Forslag til retningslinjerne for benyttelse af lokaler på Ballerup Bibliotekerne godkendes.
Beslutning
Indstilles til godkendelse med disse bemærkninger:
Karensperioden er perioden, hvor der er mulighed for at brevstemme (efter gældende regler i 2017 er brevstemningsperioden fastsat til seks uger).
I karensperioden er det udelukkende Ballerup Bibliotekerne, der kan arrangere valgmøder og lignende.
I det daglige tidsrum, hvor der ved fysisk fremmøde på Ballerup Bibliotekerne kan brevstemmes, kan arrangementer ikke finde sted.
Ballerup Bibliotek og Skovlunde Kulturhus oplever store udfordringer med grupper af unge, som begår hærværk og udviser uacceptabel adfærd. Brugerne og personalet er utrygge og personalet oplever daglige konfrontationer med grupper af unge.
Der lægges op til en politisk drøftelse og behandling af Kultur- og Fritidsudvalget af tiltag/ændrede retningslinjer, der kan skabe mere tryghed omkring brugen af bibliotekerne for både brugere og personale.
Baggrund
I 2014 og 2015 blev der åbent op for selvbetjent adgang på alle Ballerup Bibliotekerne. Den selvbetjente adgang er blevet en succes og besøgstallene er steget. Desværre er der en lille gruppe af unge, som udviser en adfærd, der generer de øvrige brugere og bibliotekernes ansatte.
På den baggrund ændrede Ballerup Bibliotek midlertidigt retningslinjerne, for brug af det selvbetjente bibliotek på Ballerup Bibliotek. Den midlertidige ændring betød, at aldersgrænsen blev ændret fra 15 år til 18 år og at åbningstiden for den selvbetjente adgang blev reduceret fra kl. 22.00 til kl. 17.00 på fredage og lørdage.
Den midlertidige ændring og øget samarbejde med SSP har dæmmet op for problematikken, men uden at løse konflikterne. I hele perioden, og eskalerende i de seneste uger, har Ballerup Bibliotek og Skovlunde Kulturhus oplevet massive udfordringer med grupper af unge, både i den betjente og ubetjente åbningstid.
Sagsfremstilling
I 2014 blev Skovlunde Kulturhus og Kulturhus Måløv åbnet op for selvbetjent adgang i tidsrummet kl. 7.00-22.00. Medio november 2015 blev Ballerup Bibliotek åbnet op for selvbetjent adgang.
Borgerne har taget godt i mod tilbuddet og besøgstallet er steget. Fra 2014 til 2015 steg Ballerup Bibliotekernes samlede besøg med 7 pct. Fra 2015 til 2016 steg besøgsprocenten med 12,6. Ballerup Bibliotekerne havde i 2016 et samlet besøgstal på 360.312 besøgende.
Fordeling af besøgende i 2016:
Ballerup Bibliotek
Kulturhus Måløv
Skovlunde Kulturhus
I alt
415.526
90.052
124.992
630.312
Ballerup Bibliotekerne oplever stigende hærværk og uacceptabel adfærd fra grupper af unge. På trods af den midlertidige ændring af retningslinjerne på Ballerup Bibliotek har der i de seneste uger været øget udfordringer med grupper af de unge.
For at skabe trygge rammer for både borgere og ansatte, anbefaler Ballerup Bibliotekerne ændrede retningslinjer for brug af bibliotekerne.
Center for Skoler, Institutioner og Kultur har udarbejdet et udkast til to mulige ændringer:
At Ballerup Bibliotekerne fastholder at tilbyde selvbetjent åbning kl. 7.00-22.00 alle ugens dage til gavn for flertallet af borgere. Det forudsætter, at der i nedenstående tidsrum er en vagt tilstede i biblioteksrummet. Det gælder for Ballerup Bibliotek og Skovlunde Kulturhus kl. 18.30–22.00 mandag til torsdag, kl. 17.00–22.00 fredag samt kl. 14.00-22.00 lørdag og søndag. Månedlig udgift: 57.000 kr. til 62.000 kr. afhængigt af varigheden.
At Ballerup Bibliotekerne ændrer retningslinjerne for brug af det selvbetjente bibliotek på Ballerup Bibliotek og i Skovlunde Kulturhus, så brugerne af tilbuddet skal være fyldt 18 år, og at der lukkes kl. 17.00 på fredage, lørdage og søndage. Måløv friholdes indtil videre, men hvis problemerne flytter hertil, træder samme ændringer i kraft.Det forudsætter, at der i nedenstående tidsrum er en vagt tilstede i biblioteksrummet. Det gælder for Ballerup Bibliotek og Skovlunde Kulturhus kl. 18.30–22.00 mandag til torsdag og kl. 14.00-17.00 lørdag og søndag. Månedlig udgift: 30.800 kr. til 33.000 kr. afhængigt af varigheden. Da udfordringerne sker i både den betjente som den ubetjente tid, forudsættes det i begge scenarier, et øget og forpligtende samarbejde med Ballerup Kommunes SSP med henblik på at skabe tryghed for brugere og personale.
Der er indhentet priser på vagtordning i henholdsvis tre og seks måneder, da tiltaget vurderes at skulle have en vis varighed for at få opnå den ønskede effekt.
Center for Skoler, Institutioner og Kultur bemærker
Det er anbefalingen fra Ballerup Bibliotekerne, at forslag 2 vælges for at opnå den ønskede effekt.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ændringsforslag nr. 1 vil betyde en månedlig merudgift til vagter på mellem 57.000 kr. til 62.000 kr. afhængigt af varigheden.
Ændringsforslag nr. 2 vil betyde en månedlig merudgift til vagter på mellem 30.800 kr. til 33.000 kr. afhængigt af varigheden.
Tiltaget kan finansieres via Ballerup Bibliotekerne egen økonomiske ramme via ledige midler fra en stillingsvakance.
Bilag
5 bilag
Beslutningen træffes af
Kultur- og Fritidsudvalget
Indstilling
Center for Skoler, Institutioner og Kultur indstiller, at
Forslag nr. 2 for ændring af retningslinjer for åbningstider i forbindelse med selvbetjening på Ballerup Bibliotekerne godkendes.
Tiltaget finansieres inden for Ballerup Bibliotekernes egen økonomiske ramme.
Der søges om et kulturtilskud på 35.000 kr. til afholdelse af seks musik- og seks dansearrangementer i løbet af sommeren 2017. Et arrangement afholdes i Skovlunde Bypark et andet i Søndergård/Måløv, resten på Kirketorvet i Ballerup.
Det indstilles, at ansøgningen imødekommes.
Baggrund
Der ydes kulturtilskud med hjemmel i kommunalfuldmagten.
Sagsfremstilling
Initiativerne er planlagt i tæt samarbejde mellem repræsentanter fra Lautrupgård Musikfabrik, Ballerup Dancing Team, Foreningen Ballerup Motion, Frivillighedsrådet, Ungdomskulturhuset Vognporten, TAPETEN Forenings- og Frivilligcenter samt kommunalpolitikere.
Der søges om tilskud til to typer af arrangementer, der alle finder sted i perioden fra den 2. juli til den 13. august 2017.
Musikarrangementer, der afholdes seks søndage eftermiddage
Dansearrangementer, der afholdes seks torsdage eftermiddage/aftener.
Alle arrangementer foregår udendørs og er åbne for alle uden tilmelding og betaling. Fælles er, at der hver gang indledes med en velkomst af enten en kommunalpolitiker eller en repræsentant fra planlægningsgruppen samt, at frivillige varetager de praktiske opgaver omkring samtlige arrangementer.
Der søges om tilskud til dækning af honorar til musikere, danseinstruktører, plakater og anden annoncering. Det ansøgte beløb på 35.000 kr. fordeler sig med:
18.000 kr. til musikarrangementer
9.000 kr. til dansearrangementer
8.000 kr. til fællesudgifter.
Om formålet med arrangementerne oplyses følgende:
"Initiativerne er udviklet i et samarbejde mellem offentlige og private og handler om at skabe rum for fællesskaber, livsglæde, sundhed og aktiviteter i det offentlige rum i byen. Initiativer som også understøtter fortsat udvikling af et levende civilsamfund med borgere, foreninger, frivillige organisationer og erhvervsliv, og hvor alle tager et medansvar i samspil med kommunen. Kultur, fællesskaber, livsglæde og fysisk/psykisk sundhed går hånd i hånd i et samarbejde mellem forening, råd, frivillige, erhvervsliv og kommune - til glæde og gavn for kommunens borgere".
Søndagsmusik i byen
Formålet er gennem levende musik at samle borgere i åbne fællesskaber, hvor der lyttes, måske synges med og danses og dermed skabes gode stemninger og oplevelser i det offentlige rum. Der sigtes på aftaler primært med lokale musikere.
Initiativet er målrettet borgere på tværs af alder, køn, etnicitet, social baggrund og musikkundskab.
Der indledes med et arrangement i Skovlunde Bypark, derefter fire arrangementer på Kirketorvet i Ballerup og afsluttes med et arrangement i Søndergård/Måløv.
Dans på Kirketorvet i Ballerup
Dans på Kirketorvet er en genoptagelse af et initiativ fra sommeren 2016. Med baggrund i erfaringer fra sidste års dansearrangementer er dette års program tilrettet i forhold til antal arrangementer, danse, køb af drikkevarer med mere.
Også ved disse arrangementer er tanken, at interesserede borgere møder op uden forudgående tilmelding og uden særlige forudsætninger for at kunne danse. Alle seks danseeftermiddage/-aftener vil være tilrettelagt med 45 minutters undervisning i den for aftenen specifikke dans, hvorefter der er 45 minutters fri dans. Musikken leveres af en Boomblaster. Til arrangementet med græsk dans vil der være levende musik.
Alle dansearrangementer afholdes på Kirketorvet i Ballerup.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Kulturtilskudskontoen har et budget på 383.304 kr. i 2017. Forud for dette møde er der 140.804 kr. til uddeling efter ansøgning.
Ansøgninger på nærværende møde:
Musik og Dans i det offentlige rum
35.000 kr.
Teaterforeningen Temas 50-års jubilæum
60.000 kr.
Ved imødekommelse af ansøgninger på nærværende møde med de ansøgte beløb vil der være 45.804 kr. til fordeling resten af 2017
Bilag
3 bilag
Beslutningen træffes af
Kultur- og Fritidsudvalget
Indstilling
Center for Skoler, Institutioner og Kultur indstiller, at
Der ydes et kulturtilskud på 35.000 kr. til musik- og dansearrangementer i det offentlige rum i sommeren 2017.
Ballerup Teaterforening Tema (Tema) søger om et kulturtilskud på 60.000 kr. til fejring af foreningens 50-års jubilæum.
Det indstilles, at der ydes et tilskud på 35.000 kr.
Baggrund
Der ydes kulturtilskud med hjemmel i kommunalfuldmagten.
Sagsfremstilling
Tema fejrer foreningens 50-års jubilæum den 3. november 2017.
I forbindelse med jubilæet får Tema produceret en video over foreningens 50-årige virke. Jubilæet fejres ved en jubilæumsforestilling i Baltoppen LIVE den 3. november 2017. Forestillingen er en del af Temas 2017-program. Inden selve teaterforestillingen afholdes reception for tilskuerne med fremvisning af videoen. Efterfølgende offentliggøres videoen på Temas hjemmeside.
Selve videoen koster 35.000 kr. at producere, mens receptionen i Baltoppen LIVE afholdes for ca. 24.000 kr. hvoraf 5.000 kr. er en diverse post. Foreningen søger om tilskud til dækning af alle udgifter.
Kulturtilskud ydes normalt til åbne kulturelle arrangementer herunder jubilæumsarrangementer.
Temas seneste regnskabsår er juli 2015-juni 2016. I den regnskabsperiode blev foreningens egenkapital halveret og var dermed pr. 1. juli 2016 på 77.800 kr.
Der har ikke tidligere været kutyme for at yde tilskud til receptioner i forbindelse med jubilæer, mens kulturelle indslag i forbindelse med fejring af jubilæer har været anset som tilskudsberettiget. Det indstilles derfor, at der ydes tilskud til produktion af det kulturelle indslag - videoen, men ikke til udgifter forbundet med receptionen.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Kulturtilskudskontoen har et budget på 383.304 kr. i 2017. Forud for dette møde er der 140.804 kr. til uddeling efter ansøgning.
Ansøgninger på nærværende møde:
Musik og Dans i det offentlige rum
35.000 kr.
Teaterforeningen Temas 50-års jubilæum
60.000 kr.
Ved imødekommelse af ansøgninger på nærværende møde med de ansøgte beløb vil der være 45.804 kr. til fordeling resten af 2017.
Bilag
3 bilag
Beslutningen træffes af
Kultur- og Fritidsudvalget
Indstilling
Center for Skoler, Institutioner og Kultur indstiller, at
Der ydes et kulturtilskud på 35.000 kr. til Teaterforeningen Temas jubilæumsreception.
Beslutning
Indstillingen ikke godkendt.
Det godkendes, at der ydes tilskud til produktionen af det kulturrelle indslag - video - på 35.000 kr., men ikke til udgifter forbundet med receptionen.
Tidligere behandling
Kommunalbestyrelsen den 10. oktober 2016 Punkt 2
Indhold
Sammendrag
I forbindelse med at East Kilbride Badet er lukket ned på grund af renoveringsarbejder, ønskes gennemført en istandsættelse af badets personalefaciliteter og en opgradering af badets handicapfaciliteter. Der søges således frigivet en anlægsbevilling på 0,84 mio. kr. til gennemførelse af de foreslåede tiltag.
Baggrund
Der foregår pt. større renoveringer af henholdsvis tag- og vandbehandlingsanlæg på East Kilbride Badet. I den forbindelse har det været nødvendigt at lukke badet i seks måneder, mens renoveringsarbejderne udføres. Det er derfor hensigtsmæssigt at udnytte lukningen af East Kilbride Badet til at gennemføre istandsættelse af personalefaciliteterne. Samtidig ønskes handicapfaciliteterne i badet opgraderet, med baggrund i den politiske aftale, hvor øget fokus på tilgængelighed er et emne.
Sagsfremstilling
Personalefaciliteterne i East Kilbride Badet er i dag ikke optimale. Dels har svømmeklubberne adgang til lokalerne, da betjeningstavlen for hal-lys og nødtelefon er placeret her, og dels er indeklimaet i lokalerne dårligt. Hertil kommer enkelte udtjente gulve og vinduer.
I samarbejde mellem rådgiver, personale og ledelsen i East Kilbride Badet, er der udarbejdet et forslag til løsning på adskillelse af personaleafdeling fra brugerområde. Betjeningstavlen for hal-lys og nødtelefon flyttes ud af personaleafdelingen, så det kan betjenes af svømmeklubber, uden adgang til personaleafdelingen, og der monteres briklås til afdelingen.
Der etableres ny ventilation i omklædning, bad, depot og køkken i personaleafdeling samt i barfodsgangen. Endelig udskiftes vinduer i personalekøkkenet, og der udføres ny gulvbelægning i kontoret.
De nævnte tiltag i personaleafdelingen er overslagsmæssigt prissat til 0,33 mio. kr.
Med henblik på at opgradere East Kilbride Badets handicapfaciliteter foreslås følgende tre tiltag:
Der foreslås etableret en ny loftlift, der skal sikre tilgængelighed for alle til varmtvandsbassinet. Den eksisterende lift fra barfodsgangen til svømmehallen er udtjent, og denne foreslås udskiftet i samme forbindelse. Ovenstående tiltag er overslagsmæssigt prissat til 0,16 mio. kr.
I herreomklædningen er der ikke mulighed for særskilt omklædning for handicappede med hjælper i den tørre afdeling, og der er pt. kun en afskærmning, med ikke foreskriftsmæssige mål, i baderummet. Der foreslås nu etableret disse faciliteter. Dette tiltag er overslagsmæssigt prissat til 0,205 mio. kr.
I dameomklædningen er der heller ikke mulighed for særskilt omklædning for handicappede med hjælper i den tørre afdeling. Her er dog handicapbad, der dog er i relativt dårlig stand uden hjælpemidler. Der foreslås nu etableret omklædning i den tørre afdeling og en istandsættelse af handicapbadet. Der foreslås ligeledes etableret puslefacilitet hos kvinderne. Dette tiltag er overslagsmæssigt prissat til 0,145 mio. kr.
Ovenstående tiltag beløber sig til i alt 0,84 mio. kr.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Der er bevilget 17,6 mio. kr. over projekt nr. 031300, East Kilbride Badet.
De foreslåede tiltag repræsenterer en samlet udgift på 0,84 mio. kr. Der er ikke afsat midler til disse tiltag på investeringsoversigten, og der kan ikke peges på kompenserende besparelser, hvorfor finansieringen findes via et likviditetstræk på kassebeholdningen.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen tilbyder muligheden for at søge tilskud fra Tilgængelighedspuljen 2017, på 25 pct. af udgifterne til nye tilgængelighedstiltag. Der kan efterfølgende søges om tilskud fra denne pulje på ca. 90.000 kr. til de foreslåede tiltag.
Anlægsbevilling
Bevilling
Ønsket bevilling inkl. bygningsdel, udearealer, inventar, it mv.
840.000 kr.
Tidligere bevilling inkl. bygningsdel, udearealer, inventar, it mv.