Sammendrag
Ballerup Kommune har gennem de senere år oplevet et stigende problem med ulovlig parkering. Ulovlig parkering er til gene for andre borgere og findes fx ved korttidsparkering, på handicap-pladser eller ved vejkanter med parkeringsforbud. Håndhævelse forventes at reducere den adfærd.
Center for Miljø og Teknik har indhentet tilbud fra Parkeringskontrol Nord (PN) om kommunal parkeringskontrol på offentlige veje i Ballerup Kommune 10 timer om ugen. Tilbuddet omhandler et 3-årigt samarbejde (der kan forlænges), hvor PN forestår alle opgaver i forbindelse med parkeringskontrollen. Der vil være balance mellem indtægter og udgifter.
Baggrund
Aktuelt varetager politiet opgaven med kontrol af ulovlig parkering. Håndhævelse på parkeringsområdet blev nedprioriteret, da Københavns Vestegns Politi ved årsskiftet 2010/11 nedlagde politiets eget regionale parkeringskorps. Der blev frem til 2010 årligt pålagt ca. 7.000 parkeringsafgifter fordelt på politikredsens 11 kommuner. Siden 2011 har politiet årligt pålagt ca. 1.200 parkeringsafgifter fordelt på de samme 11 kommuner.
I forbindelse med bymidteprojektet i Ballerup blev en infrastrukturplan fremlagt i 2012, og på basis af den blev en lavere parkeringsnorm vedtaget. Det fremgår af planen, at en forudsætning var overvågning af p-pladser med tidsbegrænsning i takt med, at fortætningen i bymidten øges.
Det fremgår af en opgørelse, at borger- og virksomhedshenvendelser til kommunen af ulovlig parkering har været stigende i perioden (se bilag).
Ballerup Kommune tilpasser løbende parkeringsrestriktioner og andre regulerende tiltag for at fremme en hensigtsmæssig adfærd i trafikken. Som følge af den manglende håndhævelse, har trafikregulerende tiltag fra vejmyndighedens side ofte kun haft begrænset effekt. Som eksempel kan nævnes parkering i nærhed af butikker, fitnesscentre eller andre borgervendte funktioner, hvor der af hensyn til de forretningsdrivende og handlende ønskes en vis rotation på p-pladserne. Her bliver den tidsbegrænsede parkering ofte ikke overholdt, hvormed kundegrundlaget begrænses og de parkeringssøgende skal lede længere efter en p-plads. Nogle steder overholdes parkerings- eller standsningsforbud ikke, hvor de er oprettet af hensyn til trafiksikkerhed, fremkommelighed eller handicappedes særlige p-båse. De ulovlige parkeringer er altså på bekostning af de borgere, der overholder reglerne.
Med baggrund i disse forhold og fordi det er god myndighedspraksis at håndhæve de regler, der gælder, fremlægges beslutningsoplæg om p-kontrol i Ballerup Kommune
Sagsfremstilling
Reglerne for standsning og parkering er fastsat i færdselsloven, og som udgangspunkt udføres parkeringskontrollen af politiet. Loven foreskriver dog, at Kommunalbestyrelsen helt eller delvist kan overtage parkeringskontrollen af politiet. Herudover kan Kommunalbestyrelsen overlade kontrollen til en anden kommunalbestyrelse, men ikke til et privat firma jævnfør færdselsloven § 122a, stk. 2.
Opgaven med at indføre kommunal parkeringskontrol omfatter:
- Fysisk kontrol på gaden
- Administration, som afhænger af den valgte teknologi
- Efterfølgende klagesagsbehandling, partshøring, inddrivelse af afgifter og fogedretsbehandling.
Center for Miljø og Teknik har indhentet tilbud den 30. oktober 2014 fra Aalborg Kommune, som har oprettet Parkeringskontrol Nord (PN), som udfører kontrollen i Aalborg Kommune samt i en række andre kommuner over hele landet via samarbejde. PN er organiseret under Beredskabscenter Aalborg, som er en selvstændig kommunal enhed, og tilbyder at udføre samtlige af ovenstående ydelser.
Parkeringskontrollen udføres periodevis over hele kommunen, alle ugedage på skiftende tider fordelt over hele døgnet. Kontrollen kan dog fokuseres efter, hvor problemet er størst. Antallet af timer, der gennemsnitligt kontrolleres i kommunen, aftales nærmere ved indgåelse af kontrakt, og kan løbende justeres, så Ballerup Kommunes behov dækkes. Fra starten foreslås et omfang på 10 timer om ugen i gennemsnit. Samarbejdet baseres på en 3-årig aftale, som efterfølgende kan genforhandles og som løbende evalueres med henblik på at tilpasse indsatsen.
PN foreslår, at der forud for opstart laves en oplysningskampagne, hvor såvel lokalpresse, hjemmeside som kontrollører orienterer om parkeringskontrollen. I den første uge foreslås det, at der bliver uddelt foldere, som fortæller om parkeringsreglerne, i stedet for at udstede en parkeringsbøde.
Aftalen om samarbejdet om parkeringskontrol skal godkendes af Rigspolitiet.
Som konsekvens af p-begrænsningen i højere grad vil blive overholdt, vil administrationen følge op med en gennemgang af de gældende restriktioner med henblik på at tilpasse til det aktuelle behov, herunder vurdere, om der er tilstrækkeligt med pendlerpladser ved stationerne.
Kommunen har 285 parkeringsområder med i alt 16.054 pladser. Heraf er der tidsbegrænsning på de 23 parkeringsområder. Det begrænser problemstillingen til stationsnære langtidspladser, særligt ved Ballerup Station. Parkeringsanalysen fra 2012 i forbindelse med Ballerup Bymidte projektet viser, at der i øjeblikket er kapacitet nok, men i takt med at der sker en fortætning at byen, kan der opstå behov for flere langtidspladser. Sker det, kan løsningen findes fx formidling af de eksisterende muligheder, ved at fjerne tidsbegrænsninger eller ved at etablere nye pladser.
Administrationen har kontaktet DSB i forbindelse med langtidsparkeringen ved Lindevænget i Ballerup med henblik på udnyttelse af en større del af det store ubenyttede areal. Det vurderes, at der er gode muligheder for at etablere flere langtidsparkeringspladser, hvis der bliver behov for det. Bilaget indeholder kortmateriale om arealet.