Sammendrag
Anden budgetopfølgning for 2016 og opfølgning på Aftale om budget 2016 forelægges hermed for Kommunalbestyrelsen.
Anden budgetopfølgning for Ballerup Kommune viser en forventet overskridelse af servicerammen på 12,3 mio. kr. i 2016. Derfor har administrationen igangsat en proces for at neutralisere merforbruget på servicerammen, så den økonomiske strategi overholdes, senest til tredje budgetopfølgning 2016.
Fagudvalgene skal derfor hver især byde ind med forslag, som kan neutralisere overskridelsen af servicerammen jævnfør bilag "Fordeling af servicerammen 2016 efter anden opfølgning 2016". Hvis der viser sig yderligere udfordringer på udvalgsområderne frem mod tredje budgetopfølgning forudsættes disse løst af udvalgene ved modgående foranstaltninger, så servicerammen overholdes.
Det foreslås, at der indføres en måneds karensperiode for resten af 2016 ved besættelse af vakante stillinger, samt et vurderet ansættelsesstop i administrationen.
Baggrund
I henhold til tidsplanen skal de enkelte fagudvalg behandle opfølgning på budget 2016 tre gange og Aftale om budget 2016 fire gange årligt.
Ved den seneste opfølgning på budget 2016, der blev foretaget ved første budgetopfølgning 2016, var det forventede regnskab for 2016 3.416,5 mio. kr., hvilket var 6,1 mio. kr. mere end tidligere forudsat.
Det forventede forbrug på servicerammen efter første budgetopfølgning 2016 udgjorde 2.479,8 mio. kr., svarende til en overskridelse af servicerammen på 2,3 mio. kr. i 2016.
Sagsfremstilling
Anden opfølgning på budgettet for 2016 viser, at det forventede regnskab for Ballerup Kommunes bevillingsrammer er 7,9 mio. kr. mindre end det senest korrigerede budget. For budgetårene 2017-2020 vil den samlede ændring være -0,9 mio. kr. i 2017 faldende til -7,3 mio. kr. i 2020.
De væsentligste årsager til ændringerne er:
- Beskæftigelsesfremmende foranstaltninger (ramme 20.02) - mindreforbrug på A-dagpenge og kontanthjælp på -11,2 mio. kr. som følge af færre ledige.
- Tilbud til ældrepensionister (ramme 50.52) - flere indtægter fra salg af pladser i plejeboliger til borgere fra andre kommuner på 7,5 mio. kr.
- Tilbud til voksne med særlige behov (ramme 50.54) - merudgifter i socialpsykiatrien på 8,7 mio. kr. Merudgifterne vedrører et akkumuleret underskud på lønsummen.
De væsentligste udfordringer på driftsbudgettet, som kan have konsekvenser fremadrettet:
- Tilbud til voksne med særlige behov (ramme 50.54) – udfordringer i socialpsykiatrien. Socialpsykiatrien har opbygget et økonomisk efterslæb på i alt 4,3 mio. kr. ved udgangen af 2015. Socialpsykiatrien har, trods forsøg på at nedbringe budgetoverskridelsen, aktuelt en udfordring i at overholde budgettet for 2016, hvor forventningen er et merforbrug på 4,8 mio. kr. Dette bringer det samlede merforbrug ved udgangen af 2016 op på 8,7 mio. kr.
- Forebyggelse og anbringelse af børn og unge (ramme 30.46) - fortsat stigende udgifter til indgribende foranstaltninger på 4,3 mio. kr. Udfordringerne har været varslet såvel i budgetopfølgningerne i 2015, som i forbindelse med første budgetopfølgning 2016, hvor der blev fremlagt forslag til korrigerende besparelser. Børne- og Skoleudvalget besluttede på møde den 31. maj 2016, at de korrigerende forslag til besparelser på ramme 30.46 bortfaldt, en beslutning som Kommunalbestyrelsen tiltrådte på mødet i juni 2016.
- Pædagogisk psykologisk rådgivning (ramme 30.33) - Der er udfordringer i forhold til at kunne holde budgettet, som følge af et øget pres på behovet for specialundervisning. Det forventede merforbrug på 5,1 mio. kr. i 2016 kompenseres gennem besparelser på andre rammer på Børne- og Skoleudvalgets område. Merforbruget forventes dog at stige yderligere i løbet af året med forventet ca. 4,4 mio. kr. som følge af et markant stigende antal sager til visitation og et stigende antal henvisninger til specialiseret undervisning. Udfordringerne forudses også at få indflydelse på udgiftsudviklingen i 2017. De forventede yderligere udfordringer er ikke indarbejdet i denne budgetopfølgning.
Administrationen vurderer, at der kan iværksættes følgende korrigerende handlinger til at imødegå udfordringerne:
- Tilbud til voksne med særlige behov (ramme 50.54) - Socialpsykiatrien har udarbejdet handleplan som blev forelagt Social- og Sundhedsudvalget den 31. maj 2016. Tilpasning af Socialpsykiatriens udgifter og aktiviteter skal sikre, at der opnås budgetbalance over en 3-årig periode i årene 2017-2019. Derfor skal Socialpsykiatrien reorganisere sig og tænke progressivt for at kunne løfte kerneopgaven og give forløb med støttekontaktperson efter servicelovens § 85,(SEL § 85) - og så vidt muligt bevare det nuværende serviceniveau. Rehabiliteringsstrategien skal desuden forfølges mere proaktivt, der skal tænkes i forløb, der rummer både misbrugs- og psykiatriindsatser på samme tid samt være fokus på peer to peer og fremskudte indsatser. Socialpsykiatrien skal arbejde på at blive den nære og lokale psykiatri, der tager endnu mere udgangspunkt i borgerens eget liv, borgerens egne ressourcer og selvbestemmelse. For den aktuelle overskridelse i budget 2016 er der udarbejdet en model for finansiering af Socialpsykiatriens samlede akkumulerede merforbrug. Dette merforbrug kan løses via det forventede resultat i 2016 inden for Social- og Sundhedsudvalgets samlede bevillingsrammer, hvor der forventes et mindreforbrug på ældreområdets ramme (50.52) på ca. 11 mio. kr., som primært skyldes øgede indtægter fra salg af pladser. Af disse foreslås således, at de 8,7 mio. kr. anvendes til at finansiere Socialpsykiatriens akkumulerede merforbrug. Der er en fortsat tæt månedlig opfølgning på området og tilpasning af socialpsykiatriens udgifter og aktiviteter, idet det er en forudsætning at den forventede til-/afgang overholdes.
- Forebyggelse og anbringelse af børn og unge (ramme 30.46). Merforbruget på ramme 30.46, søges udlignet ved en tillægsbevilling. Det forventede merforbrug blev ved første budgetopfølgning opgjort til 6,0 mio. kr., men er siden faldet til de nuværende 4,3 mio. kr., og der vil fortsat være en tæt månedlig opfølgning på området med henblik på styring af udgifter og aktiviteter.
- Pædagogisk psykologisk rådgivning (ramme 30.33). Det stigende antal børn som kommer fra specialiserede daginstitutionstilbud forventes at toppe i 2016. Der er tale om omkostningstunge foranstaltninger, og det forventes, at der ved et fald fra 18 børn til 9 børn kan spares op mod 3,3 mio. kr. fra anden halvdel af 2017 og frem. Dog under forudsætning af, at der ikke kommer ikke-kendte nye børn til.
Elever i dagbehandlingstilbud på Kasperskolen visiteres tilbage til almenskolen. Eleverne er revisiteret til 2016/17, hvorfor det først kan få økonomisk betydning fra den 1. august 2017. Samlet vurderes det, at der maksimalt kan opnås en besparelse på 6,7 mio.kr. i 2017 (omfatter ikke effekt af daginstitutionsbørns overgang til undervisning og flytning af tildelingsdato for støttetimer) og 15,1 mio. kr. (uden budgettiltag for 2016) i 2018 og frem. Det bemærkes, at mulighederne for at revisitere elever fra Kasperskolen og Ordblindeinstituttet kræver en individuel vurdering, og at der derfor er stor usikkerhed om besparelsespotentialet.
Det er kendetegnende for denne budgetopfølgning, at en væsentlig del af mindreforbrugene ligger uden for servicerammen, mens merforbrugene ligger inden for servicerammen. Det betyder, at der med denne budgetopfølgning lægges pres på servicerammen (se i øvrigt nedenfor). Såfremt det viser sig, at der er en yderligere merudgift på pædagogisk psykologisk rådgivning (ramme 30.33) vedrørende specialundervisning, vil dette være en yderligere forværring af servicerammen.
Anlæg
Anden opfølgning på anlægsbudgettet i 2016 viser et nettoanlægsbudget på 313,2 mio. kr. i 2016, svarende til en forøgelse på 4,8 mio. kr. siden første budgetopfølgning 2016. Anlægsbudgettet i 2017 udgør 198,4 mio. kr., mens anlægsbudgetterne 2018-2020 udgør 86,1 mio. kr. i 2018 faldende til 75,2 mio. kr. i 2020. Afvigelserne på anlægsbudgettet skyldes hovedsageligt indarbejdelse af køb af ejendomme, salg af jord samt tilbageførte købsmidler, som dog primært ændrer anlægsbudgettet i 2016. Dog er der foretaget budgetomplacering i 2018 på 26,6 mio. kr. vedrørende afregning af hjemfaldspligt med Københavns Kommune efter vejledning fra Social- og Indenrigsministeriet.
Øvrige poster
Udgiften til lån til betaling af ejendomsskatter fastholdes på det reducerede niveau. I 2016 halveres udgiften til 1 mio. kr., da fastfrysningen i 2016 af grundskylden på 2015 niveau medfører en nedregulering af ejendomsskatten.
Overførsler
Overførsler til 2016 udgjorde efter anden budgetopfølgning 27,2 mio. kr. Hertil kom en overførsel på 0,3 mio. kr. fra 2013, som er periodiseret til budget 2016. På folkeskoleområdet (ramme 30.30) under Børne- og Skoleudvalget er der indarbejdet 1,5 mio. kr. i overførsler, som følge af Kommunalbestyrelsens beslutning fra marts 2016 vedrørende klassedannelse. Desuden er der er en korrektion til overførsler fra 2015 på -0,3 mio. kr. på Økonomiudvalgets område, vedrørende udgifter til ny hjemmeside. Således udgør de samlede overførsler 28,6 mio. kr. til 2016 efter anden budgetopfølgning 2016.De forventede overførsler fra 2016 til 2017 udgør 18,9 mio. kr., svarende til et forventet nettoforbrug af overførslerne i 2016 på 9,7 mio. kr. Det skal bemærkes, at opgørelsen af de forventede overførsler erfaringsmæssigt er forbundet med betydelig usikkerhed. Der har tidligere været store afvigelser mellem forventningerne til overførsler givet ved årets budgetopfølgninger i forhold til det endelige regnskabsresultat.
Servicerammen
Den vejledende serviceramme (KL) udgør 2.477,5 mio. kr. i 2016. Det forventede forbrug på servicerammen efter anden budgetopfølgning 2016 udgør 2.489,8 mio. kr., svarende til en forventet overskridelse af servicerammen på 12,3 mio. kr. i 2016.
Administrationen har igangsat en proces for at neutralisere merforbruget på servicerammen, så den økonomiske strategi overholdes, senest til tredje budgetopfølgning 2016.
Det foreslås, at der indføres en måneds karensperiode for resten af 2016 ved besættelse af vakante stillinger i administrationen, samt et vurderet ansættelsesstop i administrationen. I forhold til ansættelsesstoppet vil administrationen foretage konkrete vurderinger af konsekvenserne ved at undlade at besætte stillingerne. Det skønnes at en måneds karensperiode vil bidrage med 1,4 mio. kr. til servicerammeoverholdelse, og at ansættelsestoppet vil bidrage med 1,1 mio. kr. En række områder vil være undtaget fra karensperioden og ansættelsesstoppet. Det gælder bl.a. fagpersonale fra ældre- og plejeområdet, skoleområdet, samt dag- og døgninstitutionsområdet. Den resterende udfordring på servicerammen udgør herefter 9,8 mio. kr.
I forhold til den igangsatte proces er det afgørende, at fagudvalgene hver især byder ind med forslag, som kan neutralisere overskridelsen af servicerammen på 9,8 mio. kr., jævnfør bilag "Fordeling af servicerammen 2016 efter anden opfølgning 2016".
Viser der sig yderligere udfordringer på udvalgsområderne frem mod tredje budgetopfølgning forudsættes disse løst af udvalgene ved modgående foranstaltninger, så servicerammen overholdes.
Likvid beholdning
Med baggrund i den nærværende budgetopfølgning forventes en likvid beholdning ultimo 2016 på 251,7 mio. kr., hvilket er 16,7 mio. kr. mere end ved seneste ajourføring af budget 2016, hvor den forventede likviditet ultimo året (2016) udgjorde 235,0 mio. kr.
Langfristet gæld
Ballerup Kommunes gæld udgør 628,0 mio. kr. primo 2016 og forventes ultimo 2016 at udgøre 603,0 mio. kr. med de ændringer, som er indarbejdet i anden budgetopfølgning 2016. Nedbringelsen af gælden følger rammerne i den økonomiske strategi.
Endvidere forelægges anden opfølgning på "Aftale om budget 2016" for Ballerup Kommune til orientering.