Sammendrag
Administrationen fremlægger en let redigeret version af enkelte spørgsmål til den årlige tilfredshedsundersøgelse i hjemmeplejen.
Baggrund
Enkelte af de spørgsmål, der blev udformet sidste år, havde behov for at blive revideret, da de ikke fungerede efter hensigten.
Sagsfremstilling
Siden 2017 har borgere over 65 år, der modtager hjemmehjælp, svaret på en spørgeskemaundersøgelse om deres tilfredshed med den hjemmehjælp, de modtager. Undersøgelsens primære formål er at få viden om borgernes tilfredshed med den hjemmepleje, som de modtager. Det giver hvert år anledning til refleksion og mulighed for forbedringer.
Der har gennem alle årene været en høj og stabil tilfredshed blandt brugerne. Frem for at stille de samme spørgsmål år efter år, gennemgik spørgeskemaet sidste år en større revision med nye spørgsmål, der bidrog til at kaste lys over nogle af de udviklingstiltag på ældreområdet, som blev præsenteret for Social- og Sundhedsudvalget den 4. maj 2021 Punkt 7.
I år er der kun enkelte rettelser, der primært skyldes, at der var nogle spørgsmål, der ikke var formuleret på en måde, at de gav brugbare svar.
De vigtigste ændringer er:
Spørgsmål 6: Et nyt spørgsmål, det var et ønske fra det tidligere Social- og Sundhedsudvalg.
Spørgsmål 11 og 12: Sidste år blev borgerne spurgt: "Oplever du, at medarbejderne inddrager dine pårørende på en god måde?" Problemet er, at der spørges om to ting på samme tid, hvilket fungerer dårligt, fordi det er uklart, hvad der bliver svaret på. Det kan godt være, at borgerne oplever, at de pårørende bliver inddraget, men ikke på en god måde. I år er spørgsmålet derfor delt, så der først spørges til, om borgerne oplever, at deres pårørende inddrages. Derefter et spørgsmål om borgerne er tilfredse med den måde, som de pårørende inddrages på.
Spørgsmål 13 og 14. Sidste år blev borgerne spurgt: "Oplever du, at Ballerup Kommune har gode tilbud til borgere med demens?" Der var mange, der svarede, at det vidste de ikke. Sandsynligvis fordi de ikke kendte til tilbuddene, og derfor ikke kunne vurdere, om de var gode eller ej. Der er derfor i år først et spørgsmål, der går på kendskabet til tilbuddet. Kun de borgere, der kender tilbuddene, bliver bedt om at svare på, om de oplever, at tilbuddene er gode.
Spørgsmål 21: Administrationen foreslår, at det slettes, da det ikke giver så meget nyttig viden. Og der skal ikke være for mange spørgsmål.
Alle ændringer er markeret i det anbefalede bilag.
Spørgeskemaet sendes til høring i Seniorrådet og derefter til godkendelse i Sundheds- og Ældreudvalget.
Indstilling
Center for Voksne og Sundhed indstiller, at
- Seniorrådet udarbejder høringssvar.