Sammendrag
Tredje budgetopfølgning for 2017 og opfølgning på "Aftale om budget 2017" forelægges hermed for Social- og Sundhedsudvalget.
Tredje budgetopfølgning 2017 viser et merforbrug på 4,267 mio. kr. på Social- og Sundhedsudvalgets rammer i forhold til det korrigerede budget for 2017. Samtidig viser opfølgningen en reduktion i udvalgets udgiftsniveau på -0,282 mio. kr. grundet omplaceringer til og fra andre udvalg. Dette giver en samlet ædring på udvalgets bevillingsrammer på 3,985 mio. kr.
Det forventede merforbrug i 2017 på "Tilbud til voksne med særlige behov ramme 50.54" vil delvis blive neutralisert af de øvrige rammer under Social- og Sundhedsudvalgets ramme. Desuden har administrationen foreslået, at 0,300 mio. kr. finansieres af Center for Social og Sundheds administrations overskud fra 2016 på ramme 60.62 under Økonomiudvalgets område.
Af ændringen vedrører 4,350 mio. kr. udgifter indenfor servicerammen og - 0,365 mio. kr. udgifter udenfor servicerammen.
Baggrund
I henhold til "Tidsplan for budgetlægningen 2018 og budgetopfølgningen for 2017" skal de enkelte fagudvalg behandle opfølgning på budget 2017 tre gange og "Aftale om budget 2017" fire gange årligt.
Social- og Sundhedsudvalget har følgende bevillingsrammer:
50.44 Førtidspension
50.52 Tilbud til ældre pensionister
50.54 Tilbud til voksne med særlige behov
50.56 Sundhed og forebyggelse
50.58 Boligstøtte
50.59 Øvrige sociale formål.
Sagsfremstilling
Det forventede regnskab for Social- og Sundhedsudvalgets bevillingsrammer ved tredje opfølgning på budgettet for 2017 viser en merudgift på 4,267 mio. kr. og i forhold til det korrigerede budget 2017. For budgetårene 2018-2021 vil den samlede ændring være -0,203 mio. kr. i 2018 og 0,012 mio. kr. i 2021. Der er imidlertid en række opmærksomhedspunkter:
Besparelser på kørsel og konsulentbistand (50.52, 50.54 og 50.56)
Der er ved tredje budgetopfølgning medtaget en besparelse på kørsel, som er første del af besparelsen vedrørende den interne kørselsanalyse fra "Aftale om budget 2016". Besparelsen er fordelt efter konkret forbrug. Besparelsen indgår som en omplacering med -0,053 mio. kr. i 2017, stigende til -0,333 mio. kr. fra 2018.
Der er desuden indregnet en besparelse på konsulentydelser, som følge af "Aftale om budget 2017". Besparelsen er fordelt efter servicerammeandele, idet der ikke har været sammenfald mellem betaler og modtager af konsulentydelser. Besparelsen indgår som en omplacering med -0,358 mio. kr. i 2017 stigende til -0,371 mio. kr. i 2021.
Merforbrug førtidspension (50.44))
Merforbrug på 0,901 mio. kr. skyldes primært en øgning i nytilkendte førtidspensionister. Merforbruget opvejes af mindre udgifter på forsørgelsesydelserne under Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalgets ramme 20.02.
Mindreforbrug tilbud til ældre pensionister (50.52)
Der er et samlet mindre forbrug på -6,556 mio. kr., hvor:
- -1,846 mio. kr. skyldes leverancer, som udskydes fra 2017 til 2018.
- -3,925 mio. kr. tekniske korrektioner, som følge af besparelser på linnedservice på plejecentrene, forventet færre køb af pleje- og hospicepladser og mindreudgifter til personlige tillæg (er indregnet i budget 2018 og overslagsår).
- -0,785 mio. kr. er vakancer i administrationen og uforbrugte midler i forbindelse med tidligere beslutning fra 2012, om omkonventering af plejeboliger på Plejecenter Lindehaven til korttidspladser (engangs besparelse).
Merforbrug på myndighedsområdet (50.54)
Som oplyst ved anden budgetopfølgning er der et fortsat pres på myndighedsområdet på handicap- og psykiatriområdet. Ved anden budgetopfølgning var merforbruget på 3,000 mio. kr. til de kendte aktiviteter. Såfremt alle borgere fra visitationslisten på daværende tidspunkt fik tilkendt et bosted, ville merforbruget udgøre 8,100 mio. kr. stigende til 16,661 mio. kr. i 2021. kr. Siden anden budgetopfølgning har der været 21 borgere, som har fået anvist et bosted, hvoraf 14 var fra visitationslisten. Der har desuden været en stigning i udgifter til eksisterende borgere. Merforbruget er derfor steget til 10,772 mio. kr. i 2017. Derudover vil borgerne på visitationslisten udløse en udgift på 2,255 mio. kr., hvis de får anvist en foranstaltning i 2017. Yderligere oplysninger fremgår af bilagsnotatet vedrørende ramme 50.54.
Der søges en tillægsbevilling på 10,772 mio. kr. til at dække merforbruget. Merforbruget i 2017 vil hovedsagelig blive neutralisert ved mindreforbrug på andre rammer under Social- og Sundhedsudvalget. Desuden har administrationen foreslået, at 0,300 mio. kr. finansieres af Center for Social og Sundheds administrations overskud fra 2016 på ramme 60.62 under økonomiudvalgets område.
Budgetmodellen på området viser på nuværende tidspunkt et merforbrug på 14,300 mio. kr. i 2018 stigende til 20,400 mio. kr. i 2021. Udviklingen vil blive fulgt nøje, og en månedlig opfølgning vil blive forelagt direktionen.
Administrationen fremlægger på dette møde i Punkt 13 - sagen om opfølgning og ny strategi på det specialiserede voksenområde hvor der orienteres om mulige handlinger, som kan neutralisere merforbruget fremadrettet.
Merforbrug specialiserede genoptræning (50.56)
Udgifter til specialiseret rehabiltering er steget. Der forventes i 2017 en merugift på 0,360 mio. kr. med de nuværende kendte oplysninger. Det kan dog ikke forudsiges, om regionen henviser til flere specialiseret rehabiliteringsplaner i resten af 2017. Der er også stor sandsynlighed for, at udgifterne stiger yderligere i 2018-2021, hvilket betyder, at budgettet ikke kan overholdes. De nuværende kendte udgifter finansieres af mindre udgifter som følge af ændret momsregler på hjæpemiddelområdet.
Aktivitetsbestemt medfinansiering (50.56)
Der er fortsat meget stor usikkerhed om udviklingen i den aktivitetsbestemte medfinansiering. Sundhedsplatformens indførelse medfører løbende efterreguleringer tilbage til årets start, hvilket giver en usikker forventning til 2017. Usikkerheden i de efterfølgende år forstærkes desuden af en ny finasieringsmodel, som træder i kræft den 1. januar 2018.
Tingslysningsafgift ved lån til betaling af ejendomsskatter og boligstøtte (50.58)
Mindre efterspørgsel og ændret praksis har medført en forventet mindreudgift i forbindelse med tinglysningsafgift ved lån til betaling af ejendomsskatter. Minimal ændring i antal modtagere til boligstøtte medføre desuden en forventning om en mindreudgift. Forventet samlet mindreudgift på 0,438 mio. kr.
Endvidere forelægges tredje opfølgning på "Aftale om budget 2017" på Social- og Sundhedsudvalgets område til orientering.