Sammendrag
Social- og Sundhedsudvalget orienteres om sagsbehandlingstider på hjælpemiddelområdet. På nuværende tidspunkt er det ikke muligt at trække valide data på sagsbehandlingstiden fra borger søger om en ydelse til borger modtager en afgørelse.
Dette er administrationen ved at få rettet op på, så det vil være muligt fremadrettet.
Baggrund
Social- og Sundhedsudvalget blev på møde den 28. september 2021 orienteret om sagsbehandlingstider på området for hjælpemidler. På baggrund af den orientering bad udvalget om mere specifikke data på sagsbehandlingstiderne.
Sagsfremstilling
Social- og Sundhedsudvalget har efterspurgt data på den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på de forskellige områder for hjælpemidler, særligt på områderne for indendørs- og udendørsfærden, invalidebil samt handicapegnet bolig.
På nuværende tidspunkt kan administrationen ikke levere de efterspurgte data.
De data som bliver opgjort i Hjælpemiddelteamet vedrører alene den tid, der går fra borger søger om en ydelse til sagsbehandlingen påbegyndes. Og registreringerne er foretaget med udgangspunkt i den længst ventende sag. Derfor kan registreringerne ikke sige noget om den gennemsnitlige ventetid for den enkelte borger.
Registreringen er foretaget med henblik på intern styring af arbejdsgangene i Hjælpemiddelteamet, og ikke med henblik på at følge den gennemsnitlige sagsbehandlingstid. Dette bliver der ændret på fremadrettet, således at der iværksættes en ny registrereringspraksis pr. 1. januar 2022, og når denne praksis er implementeret, vil udvalget kunne få status på sagsbehandlingstid forstået som tiden fra ansøgningen er modtaget til afgørelsen er truffet.
I øjeblikket er der dog længere ventetid på sagsbehandling af ansøgning om hjælpemidler samt længere ventetid på levering - undtaget er hjælpemidler i forbindelse med udskrivelser fra hospital og akutte sager. Den længere ventetid skyldes to faktorer:
- Flytning af hjælpemiddeldepotet
- Sammenfald i personalemangel på tværs af hjælpemiddeldepotet og hjælpemiddelteamet på grund af opsigelser, barsler og langtidssygemelding
Begge forhold er midlertidige, og administrationen forventer derfor at være tilbage på normal drift ved udgangen af 2021 og normal sagsbehandlingstid igen senest ved udgangen af maj 2022. Da terapeutgruppen er en lille gruppe, der består af 8,24 årsværk, mærkes fraværet ekstra tydeligt.
I forbindelse med flytning af hjælpemiddeldepotet er alle borgere, som afventer sagsbehandling af deres ansøgning, orienteret om, at der er lagt fire ugers ventetid til den officielle sagsbehandlingstid på hjælpemidler og forbrugsgoder til udendørsfærden og indendørsfærden. Det betyder fx at ventetiden på en ansøgning om hjælpemidler til udendørsfærden pt. er på 16 uger og ikke de normale 12 uger.
Alle udskrivelser og akutte sager prioriteres fortsat og sagsbehandles på 1-3 hverdage, som normalt.
Udskrivelser varetages altid akut for at forebygge færdigmeldte borgere optager pladser på hospitalerne eller korttidspladserne. Hjælpemiddelteamet sikrer, at borgerne får de nødvendige hjælpemidler og boligændringer med det samme ved udskrivelsen. Ligeledes leverer hjælpemiddelteamet akut APV-hjælpemidler for at understøtte plejen og forebygge eventuelle arbejdsskader. Tryksår sagsbehandles også altid akut.
Leveringstid
For ikke akutte sager eller APV hjælpemidler er den generelle leveringstid fem hverdage, fra borgeren har modtaget sin bevilling.
Hjælpemidler som leveres inden for fem hverdage er fx kørestole, mindre boligændringer (fx greb og dørtrinskiler), kugle- og kædedyner, el-kørestole (som forefindes på lager og som ikke kræver eksternt firma til tilpasning), rollatorer til indendørs brug, badebænke og toiletforhøjere samt reparationer af hjælpemidler, der ikke er akutte.
Øvrige leveringstider er individuelle, og afhænger blandt andet af omfanget af afprøvninger og hvorvidt hjælpemiddeldepotet er afhængig af eksterne leverandører. I sager om fx ansøgning om bil eller boligændringer, kan der være ventetid på levering fra bilforhandlere eller ventetid på håndværkere til at udføre ombygninger i boligsager.