Sammendrag
Sundheds- og Ældreudvalget orienteres om arbejdet med at implementere en digital platform kaldet Kommunal-PRO på sundhedsområdet i Center for Voksne og Sundhed, til at understøtte arbejdet med patientrapporteret oplysninger i forbindelse med planlægning af og opfølgning på behandlingsforløb og sundhedsindsatser i Ballerup Kommune.
Baggrund
Kommunal-PRO er den første af forventeligt mange løsninger, som skal køre på den fælleskommunale telemedicinske infrastruktur (FUT). Arbejdet med at udvikle Kommunalt-PRO blev indledt af Odense, Aalborg, Aarhus og Københavns kommuner, som gik sammen om at få skabt én fælles it-løsning til at understøtte muligheden for at anvende patientoplevet oplysninger på sundhedsområdet i kommunerne. Systematic vandt udbuddet med MedWare som underleverandør og sidenhen har 97 af landets 98 kommuner tilsluttet sig.
Sagsfremstilling
PRO står for "Patient Reported Outcomes" på dansk kaldet "PatientRapporteret Oplysninger". PRO-data er altså oplysninger om en patients (eller borgers) oplevelse af egen helbredstilstand, dvs. dennes oplevelse af egen fysiske og mentale helbred, samt oplevelse af symptomer, oplevelse af helbredsrelateret livskvalitet og oplevelse af funktionsniveau.
PRO-data indsamles systematisk og typisk før, under og efter et behandlingsforløb eller en sundhedsindsats på fx et hospital eller i en kommune. Dataindsamlingen foregår ofte ved hjælp af et spørgeskema, som enten er udviklet til patienter med én specifik diagnose, fx diabetes, eller til en bred gruppe af patienter med forskellige diagnoser eller med varierende helbred. Det anbefales generelt at bruge spørgeskemaer, som er nationalt testet og med høj validitet, frem for selv at udvikle lokale skemaer.
Hvad er Kommunal-PRO?
Kommunal-PRO er en digital platform lignende E-boks, som gør det muligt for kommunerne at indsamle PRO-data fra borgerne i forbindelse med et behandlingsforløb eller en sundhedsindsats, ved hjælp af et spørgeskema.
I praksis vil borgerne modtage og besvare spørgeskemaet ved at logge ind på platformen ved hjælp af Nem-ID eller Mit-ID.
Når borgeren har besvaret spørgeskemaet, vil besvarelsen være tilgængelig for den/de medarbejdere, som varetager borgerens forløb/indsats. Medarbejderen kan se borgerens besvarelse ved at logge på platformen ved hjælp af et medarbejder login.
Hvad kan PRO-data bruges til?
På individuelt niveau kan PRO-data bruges i planlægningen, tilpasningen og evalueringen af den enkelte borgers behandlingsforløb/sundhedsindsats.
Fordelene ved at indhente PRO-data hos den enkelte borger er blandt andet, at det kan:
- understøtte borgerens oplevelse af selvbestemmelse, fordi han/hun i højere grad bliver inddraget,
- sikre en mere målrettet behovsvurdering hos den enkelte borger,
- understøtte borger-behandler samarbejdet,
- strukturere borger-behandler samtalerne,
- øge borgertilfredsheden af hele forløbet/indsatsen.
På gruppeniveau kan PRO-data bruges til at give større indsigt i en gruppe borgeres oplevede helbred og behov i forhold til behandlingsforløb/sundhedsindsats. Det kan for eksempel være en gruppe borgere, som har samme sygdomsdiagnose eller som får samme sundhedsindsats.
Fordelene ved at indhente PRO-data hos en gruppe borgere er bandt andet, at det kan:
- understøtte udviklingsarbejdet til gavn for fremtidige borgerforløb,
- understøtte en løbende evaluering og kvalitetssikring af forløb/indsatser.
Implementering af Kommunal-PRO på sundhedsområdet
I Ballerup Kommune er implementeringen af den digitale platform kaldet Kommunal-PRO på sundhedsområdet startet op i Forebyggelsesenheden i Center for Voksne og Sundhed. I første omgang er fokus på at indhente PRO-data fra borgere, som henvises til en sundhedsindsats i Forebyggelsesenheden i forbindelse med et forløb i Ballerup Kommunes jobcenter.
Da borgere uden for arbejdsmarkedet har mange forskelligartede helbredsudfordringer, kan man ikke bruge et diagnosespecifikt spørgeskema til at indhente PRO-data fra denne borgergruppe. I stedet er valgt et generisk spørgeskema, dvs. et spørgeskema som er velegnet til en bred borgergruppe, som har forskellige diagnoser og varierende helbred.
Det valgte spørgeskema hedder SF-12, som undersøger borgerens oplevelse af eget fysiske og psykiske helbred indenfor de seneste 4 uger. Det består af i alt 12 spørgsmål og er en forkortet udgave af spørgeskemaet kaldet SF-36 (som har 36 spørgsmål).
Den forkortet udgave er valgt, fordi det vurderes, at målgruppen ikke vil være i stand til at kunne besvare et længere spørgeskema som SF-36.
SF-12 spørgeskemaet er blevet valideret i en række internationale og danske undersøgelser. Det bliver ofte brugt i forbindelse med forebyggelsesindsatser og sundhedsfremmende tilbud til;
- at understøtte planlægningen, tilpasningen og evalueringen af den enkeltes borgers forløb,
- at måle effekten af forløbet, som borgeren oplever fra start til slut,
- at sikre løbende kvalitetssikring af sundhedstilbud målrettet en specifik borgermålgruppe.
Formålet med at indsamle PRO-data fra borgere, der er henvist til Forebyggelsesenheden fra jobcenteret er, at sikre, at sundhedsindsatserne, som tilbydes disse borgere, har en positiv effekt på deres helbredet og dermed reducerer de helbredsmæssige årsager til deres fravær fra arbejdsmarkedet.
Forebyggelsesenheden vil indtil udgangen af 2023 indhente erfaringer med at bruge den digitale platform Kommunal-PRO og med at bruge PRO-data i forbindelse med sundhedsindsatserne. Senere er det ambitionen at udbrede Kommunal-PRO til flere relevante borgermålgrupper og i andre relevante enheder på sundhedsområdet i Center for Voksne og Sundhed.
Sundheds- og Ældreudvalget vil løbende blive orienteret om implementeringsabejdet.
Yderligere deltagelse
Bjørn Hother, leder af Forebyggelsesenheden og Sofie Grønfeldt, stabskonsulent, deltager med en kort præsentation af Kommunal-PRO under behandling af punktet.