Sammendrag
Anden budgetopfølgning for 2023 for Sundheds- og Ældreudvalget forelægges til godkendelse. Budgetopfølgningen vil indgå som en del af Ballerup Kommunes samlede budgetopfølgning, der forelægges for Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Inden for servicerammen forventes der med udgangen af 2023 et merforbrug på 13 mio. kr. på driftsbudgettet.
Uden for servicerammen forventes der med udgangen af 2023 et mindreforbrug på 2,8 mio. kr. på driftsbudgettet.
Baggrund
I henhold til Tidsplan for budgetlægningen 2024, budgetopfølgningerne 2023 og regnskabsaflæggelsen 2022 skal de enkelte fagudvalg behandle opfølgning på budget 2023 tre gange årligt.
Sundheds- og Ældreudvalgets bevillingsrammer på driftsområdet
- 51.52 Tilbud til ældre pensionister
- 51.56 Sundhed og forebyggelse
Sagsfremstilling
Administrationen har udarbejdet anden budgetopfølgning på driftsområdet for Sundheds- og Ældreudvalget.
Inden for servicerammen forventes der med udgangen af 2023 et merforbrug på 13 mio. kr. på driftsbudgettet.
Uden for servicerammen forventes der med udgangen af 2023 et mindreforbrug på 2,8 mio. kr. på driftsbudgettet.
Dvs. at der med udgangen af 2023 forventes et merforbrug på i alt 10,2 mio. kr. på det samlede driftsbudget.
I det følgende beskrives forventningerne til driftsbudgettet inden for og uden for servicerammen.
Forventningerne til driftsbudgettet inden for servicerammen
Efter de indarbejdede korrektioner forventes der med udgangen af 2023 et merforbrug på 13 mio. kr., jf. Bilag 1, tabel 1 (kolonne 6). Korrektionerne kan ses i Bilag 1, tabel 3.
Budgetmæssige udfordringer på driftsbudgettet inden for servicerammen
- 51.52 Tilbud til ældre pensionister
Det forventede merforbrug på bevillingsrammen er relateret til de decentrale enheder.
De decentrale enheder (hjemmepleje og plejehjem) forventer, at 2023 resulterer i et merforbrug på 10,7 mio. kr. Det skal ses i sammenhæng med, at samme enheder fik reduceret deres budget med 13,7 mio. kr. med overførslen (merforbrug) fra 2022. Det forventes dermed, at merforbruget fra 2022 bliver reduceret i løbet af 2023. De udfordrede enheder har en handleplan til at nedbringe merforbruget over tre år.
På bevillingsrammens budget, som ikke hører til de decentrale enheder, forventes balance. I sag i juni 2023 til Sundheds- og Ældreudvalget var den oprindelige forventning et merforbrug på 11,7 mio. kr. vedrørende køb af hjemmehjælp (8,5 mio. kr.) og SOSU-elever (3,2 mio. kr.). Merforbruget på køb af hjemmehjælp nulstilles, idet der er bevilget en tillægsbevilling på Kommunalbestyrelsens møde den 19. juni 2023. Merforbruget på SOSU-elever er finansieret af budgetomplaceringer i anden budgetopfølgning 2023.
De to afvigelser uddybes i det følgende:
- Forventet merforbrug på køb af privat og kommunalt leveret hjemmehjælp på 8,5 mio. kr. Dette skyldes et stigende behov for hjemmepleje; især i årets første måneder. Dette merforbrug dækkes af tillægsbevillingen på 8,5 mio. kr.
- Forventet merforbrug på 3,2 mio. kr. på ansættelse af SOSU-elever, selvom der i Aftale om budget 2023 er tilført midler. Det skyldes et øget optag, og at flere elever får voksenløn. Dette merforbrug finansieres af to gange budgetomplacering på 1,6 mio. kr. Se Bilag 1, tabel 3.
- 51.56 Sundhed og forebyggelse
Der forventes et samlet merforbrug på 4,2 mio. kr. Heraf forventer de decentrale enheder et mindreforbrug på 1,1 mio. kr., og på de øvrige budgetter er der således en forventning om et merforbrug på 5,3 mio. kr.
Merforbruget består primært af et forventet merforbrug på 3,5 mio. kr. vedrørende vederlagsfri fysioterapi. Ballerup og andre kommuner oplever stigende udgifter. Det er ikke muligt at få CPR-numre på de borgere, der får hjælp, fordi regionen er ved at skifte fra et registreringssystem til et andet. Administrationen vil forsøge at få nedbragt udgifterne ved i samarbejde med de praktiserende læger at få flere borgere over i kommunens egne træningstilbud eller holdtilbud hos private fysioterapeuter fremfor individuelle tilbud hos de private. Effekten af dette tiltag er endnu ukendt, og derfor er det først i tredje budgetopfølgning, at der evt. anmodes om en tillægsbevilling, for der er det muligt at give et mere sikkert estimat for merforbruget.
Udfordringen gælder også i budget 2024 og frem og der anmodes derfor om, at det indgår i budgetforslaget for 2024.
På de øvrige budgetposter på sundhedsrammen forventes et merforbrug på 1,7 mio. kr. Dette skyldes hovedsagelig et merforbrug på 2,4 mio. kr. vedrørende visiteret borgerbefordring, hvor borgerne kører med Movia. Movias budget hertil er højere end det, der er afsat i Ballerup Kommune, og Movias budget svarer i højere grad til det forventede forbrug. En delforklaring på merforbruget er, at der i Aftale om budget 2022 blev givet en ekstra bevilling på 1 mio. kr. til handicapkørsel, men den bortfaldt i 2023. I 2022 var der mindreforbrug på andre budgetposter på sundhedsrammen, som blev modregnet merforbruget. Det samme gør sig også gældende i 2023, hvor der forventes et mindreforbrug på andre budgetposter på sundhedsrammen på 0,7 mio. kr.
Der er ved at blive nedsat en arbejdsgruppe, der skal undersøge mulighederne for at optimere den visiterede borgerbefordring i hele kommunen. Der er således en udfordring på 1,7 mio. kr., der følges op på i tredje budgetopfølgning 2023. Udfordringen gælder også i 2024.
Forventningerne til driftsbudgettet uden for servicerammen
Efter de indarbejdede korrektioner forventes der med udgangen af 2023 et mindreforbrug på 2,8 mio. kr., jf. Bilag 1, tabel 2 (kolonne 6). Korrektionerne kan ses i Bilag 1, tabel 3.
Der er ingen udfordringer uden for servicerammen. Mindreforbruget skyldes primært statsrefusion på særligt dyre enkeltsager, hvor statsrefusionen overstiger det budgetterede.
Konsekvens for budgetårene 2024-2027
For budgetårene 2024-2027 vil konsekvensen være, at budgettet skal
- Forøges med 0,9 mio. kr. i 2024
- Forøges med 0,5 mio. kr. i 2025-2027
Yderligere deltagelse på mødet
På Sundheds- og Ældreudvalgets møde deltager chefkonsulent Michael Dam Nygaard fra Center for Økonomi under behandlingen af sagen.