Sammendrag
Kommunalbestyrelsen skal træffe beslutning om serviceniveau for Ballerup Kommunes nye renovationsordning ”Fællesordning for indsamling af affald fra husstande og kommunale institutioner”. Desuden skal der tages stilling til den fremtidige storskralds- og haveaffaldsordning.
”Fællesordning for indsamling af affald fra husstande og kommunale institutioner” er en fællesordning, der udbydes af Vestforbrænding og etableres i samarbejde med 4 andre kommuner. Den nye affaldsordning vil træde i kraft i Ballerup Kommune den 1. marts 2017.
Tilføjet efter Teknik- og Miljøudvalgets møde den 1. september 2015
Teknik- og Miljøudvalget har på mødet den 1. september 2015 under punkt 7 bedt om en udbygning af scenarierne. Der ønskes undersøgt muligheden for at etablere storskraldsafhentning hver 4. uge og afhentning af haveaffald hver 2. uge. Samtidig er det blevet muligt at beregne gebyret for de forskellige scenarier. Begge dele er indarbejdet nederst i sagsfremstillingen. Sagen forelægges dermed i en ny version.
Baggrund
Ballerup Kommunes nuværende kontrakt om indsamling af affald fra husstande og kommunale institutioner udløber den 28. februar 2017. Teknik- og Miljøudvalget besluttede den 5. maj 2015, at indtræde i Vestforbrændings ordning ”Fællesordning for indsamling af affald fra husstande og kommunale institutioner”. Formålet med denne fællesordning er at effektivisere og optimere indsamlingen af affald via fælles udbud med fire andre kommuner, samt indføre kildesortering af affaldet med henblik på at nå det nationale mål om 50 pct. genanvendelse af husholdningsaffaldet.
Med denne indstilling skal der tages stilling til Ballerup Kommunes serviceniveau i fællesordningen og i storskraldsordningen.
Sagsfremstilling
Teknik- og Miljøudvalget besluttede på mødet den 4. juni 2013 at gennemføre et pilotforsøg, med det formål at afprøve og vurdere effekten af en fremtidig affaldsløsning for villaer og rækkehuse. Siden maj 2014 har forsøgsfamilier i Skovlunde haft mulighed for at kildesortere deres husholdningsaffald i fraktionerne: restaffald, madaffald, papir, metal, plast og glas i tre beholdere med hver to rum. Samtidig er storskraldsordningen gået fra fast afhentning til en bestillingsordning, så skraldebilerne kun besøger de borgere, som har bestilt afhentning. Alle har desuden fået udleveret en miljøboks til farligt affald, som hentes sammen med storskrald.
Evaluering af forsøget blev forelagt Teknik- og Miljøudvalget den 5. maj 2015 og heraf fremgik det bl.a., at 8 ud af 10 borgere var tilfredse eller meget tilfredse med den nye ordning og mener desuden, at affaldssortering er vigtigt eller meget vigtigt.
”Fællesordning for indsamling af affald fra husstande og kommunale institutioner” er baseret på erfaringerne fra Skovlunde-forsøget således, at der indføres kildesortering af affaldet i følgende fraktioner: Restaffald, madaffald, papir, plast, glas, metal, batterier og farligt affald, - og alle fraktioner indgår derfor i fællesordningen. ”Fællesordning for indsamling af affald fra husstande og kommunale institutioner” implementeres først ved haveboliger fra marts 2017, dernæst ved etageboliger og kommunale institutioner.
Beskrivelse af den konkrete udmøntning og serviceniveauet i ”Fællesordning for indsamling af affald fra husstande og kommunale institutioner” for Ballerup Kommune findes i bilag 1. Bilaget svarer til den ydelsesbeskrivelse der blev fremlagt på mødet den 5. maj 2015.
Forslag til serviceniveau som indstilles til godkendelse:
- Rest- og madaffald hver uge med valgmulighed for hver 2. uge
- Papir og plast hver 4. uge
- Glas og metal hver 8. uge
- Farligt affald/ batterier og småt elektronikaffald hver uge efter behov
- Indsamling af juletræer i januar måned
I ”Fællesordning for indsamling af affald fra husstande og kommunale institutioner” indsamles der materialer som pt. indsamles som storskrald eller på genbrugsstationen fx plast, metal og glas. Det anbefales derfor, at der tages stilling til den fremtidige udformning af storskraldsordningen.
I det bilag 2 er der foretaget en vurdering af tre scenarier for storskraldsordning for haveboliger:
- Indsamling af storskrald- og haveaffald hver 2. uge i hele kommunen (nuværende ordning)
- Indsamling af storskrald- og haveaffald hver 4. uge i hele kommunen
- Indsamling hver 4. uge ved bestilling.
Det skønnes i bilaget, at der kan opnås en reduktion af omkostninger til storskralds- og haveaffaldsordningen på mellem 200 kr. og 400 kr. pr. havebolig pr. år ved et ændret serviceniveau i storskralds- og haveaffaldsordningen.
På Teknik- og Miljøudvalgets møde deltager afsnitsleder Trine Baarstrøm fra Center for Miljø og Teknik i behandlingen af sagen.
Tilføjet efter Teknik- og Miljøudvalgets møde den 1. september 2015:
I bilag er der foretaget en vurdering af 4 for scenarier storskralds- og haveaffaldsordning til haveboliger:
A. Indsamling af storskrald- og haveaffald hver 2. uge i hele kommunen (nuværende ordning)
B. Indsamling af storskrald- og haveaffald hver 4. uge i hele kommunen
C. Indsamling af storskrald hver 4. uge og haveaffald hver 2. uge
D. Indsamling af storskrald og haveaffald hver 4. uge ved bestilling.
Scenarie D indeholder en følsomhedsvurdering med skøn over antallet af bestillinger (scenarie D1 – D3). Det skønnes i bilag 2, at forskellen mellem den dyreste og billigste ordning for indsamling af storskrald og haveaffald er op til ca. 500 kr. pr. år for selve indsamlingen af storskrald og haveaffald fra haveboliger.
Ved vurderingen jævnfør nedenstående skema er anvendt de nye priser fra EU-udbud for ”Indsamling af affald fra husholdninger og kommunale institutioner i Albertslund, Ballerup, Furesø, Ishøj og Vallensbæk” som er modtaget i august 2015. Erfaringer fra bl.a. Furesø Kommune og forsøgsområdet i Ballerup viser at ca. 10 pct. anvender bestillerordningen for storskrald. I nedenstående tabel er desuden angivet følsomhedsvurderinger på henholdsvis 20 pct. anvendelse og 30 pct. anvendelse af ordningen.
Af nedenstående oversigt fremgår det, at den billigste ordning for borgerne, er en bestillerordning, og den dyreste er en fast ruteordning med tømningsfrekvens hver 2. uge. Beløbene for borgerne er kolonnen yderst til højre. Ud fra en vurdering af pris og kvalitet, indstiller Center for Miljø og Teknik, at bestillerordningen vælges.
Ordning |
Pris |
Storskrald og haveaffald hver 2. uge: (Nuværende ordning)
|
575 kr. |
Storskrald og haveaffald hver 4. uge |
266 kr. |
Storskrald hver 4. uge og haveaffald hver 2. uge: |
431 kr. |
Bestilling storskrald og haveaffald hver 4. uge: (skønnet 10 pct. af haveboligerne vil benytte ordningen)
|
64 kr. |
Bestilling storskrald og haveaffald hver 4. uge: (skønnet 20 pct. af haveboligerne vil benytte ordningen)
|
127 kr. |
Bestilling storskrald og haveaffald hver 4. uge: (skønnet 30 pct. af haveboligerne vil benytte ordningen)
|
191 kr. |