Sammendrag
Ballerup Kommune har behov for en udvidelse af den eksisterende genbrugsstation både med henblik på areal, yderligere containere og en optimering af effektivitet og driftssikkerhed.
Der er udarbejdet to forslag til endelig projektering. Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, hvilke af de to forslag, som Center for Miljø og Teknik skal arbejde videre med til en endelig projektering.
Det endelige projekt fremlægges til godkendelse som anlægssag i foråret 2015.
Baggrund
Ifølge affaldsbekendtgørelsens § 40 fra den 18. december 2012 skal Kommunalbestyrelsen sikre adgang til en genbrugsstation. Ballerup Kommunes genbrugsstation modtager store mængder affald. På grund af øgede krav til udsortering skal antallet af containere øges. Pladsforholdene på genbrugsstationen har længe været en udfordring for personale og brugere og specielt problemer i relation til aflevering af haveaffald giver arealmæssige udfordringer.
Vestforbrænding, som driver genbrugsstationen for Ballerup Kommune, har arbejdet på projekt "Bæredygtig Genbrugsstation" for at øge servicevieauet herunder nye funktioner som øger undervisning og direkte genbrug. De nye tiltag vil ligeledes kræve ekstra rum og areal. Som konsekvens heraf er genbrugsstationens matrikel blevet udvidet med ca. 2.500 m2.
Sagsfremstilling
Vestforbrænding har under processen med udarbejdelse af forslag til udformning af ny genbrugsstation inddraget en række aktører herunder medlemmer af Teknik- og Miljøudvalget, driftspersonale fra genbrugsstationen, Ballerup Genbrugscenter, naturvejleder, arkitekt samt medarbejdere og afsnitsleder fra Center for Miljø og Teknik. Der foreligger nu to forslag til fremtidens genbrugsstation i Ballerup Kommune, som begge skaber rammerne for en levende genbrugsstation. Begge forslag tager udgangspunkt i, at den nuværende genbrugsstation ændres væsentligt.
Der fokuseres i begge forslag på at skabe et mulithus der inviterer de besøgende indenfor samt et blødt område til fleksible sociale aktiviteter. Arkitekturen skal udtrykke kommunens bæredygtige ambitioner med udbredt brug af genbrugte materialer samt grønne teknologier. Begge forslag giver ligeledes mulighed for en selvstændig rute til haveaffald, fokus på adskillelse af tung og let trafik, samt hævning/sænkning af dele af pladsen, da dette vil være med til at skabe en væsentlig driftsoptimering.
Skitseforslag A
Skitse A tager udgangspunkt i maks. fleksibilitet og en blød zone under et transparent tag, eksempelvis af solceller. En stor del af pladsen hæves med et modulsystem. Dette gør containerne let tilgængelige for de besøgende og samtidig adskilles tung og let trafik delvis. Multihuset placeres ved pladsens nordlige ende således, at den grønne zone mod banen kan indgå.
Fordele: Multihuset kan tilpasses ved skiftende behov, modulopbygning og containerplacering kan ændres over tid, mulighed for lager under hævet niveau (optimal udnyttelse af plads) og kemihus er tydeligt.
Udfordringer: Multihus og blød zone ligger væk fra indgangen, således at de ca. 30 pct. af de besøgende, der kun benytter haveaffaldsområdet, ikke så let kan tilgå multihuset. Tung og let trafik krydser hinanden, og det hævede niveau kan påvirke pladsens overskuelighed.
Skitseforslag B
Skitse B tager udgangspunkt i, at de besøgende møder den bløde zone og fleksible multihus som det første. For at skabe en effektiv genbrugsstation, sænkes pladsen langs siderne, mens overskudsjorden anvendes til at skabe det bløde område i midten. Dette gør containerne let tilgængelige for de besøgende og samtidig adskilles tung og let trafik i to separate flows. Multihuset i midten af pladsen udtrykker bæredygtighed og skaber et overdækket socialt rum til skiftende aktiviteter. I forbindelse med multihuset etableres også kemihus og mandskabshus.
Fordele: Den bløde zone byder de besøgende velkommen som det første, blød og tung trafik adskilles i høj grad, et transparent multihus sikrer god oversigt på pladsen og simpelt flow til den tunge trafik.
Udfordringer: Krydsende trafik ved indgangen, de nedgravede områder er mindre fleksible.
I forbindelse med udvidelsen af genbrugsstationen vil det være en forudsætning at etablere en ny adgangsvej til den gamle Materielgård, da den nuværende adgangsvej bliver inddraget til genbrugsstationens areal. Vejen skal kunne benyttes til tung trafik dels til og fra den nye genbrugsstation og dels til og fra Materielgården.
På Teknik- og Miljøudvalgets møde deltager afsnitsleder Trine Baarstrøm under behandlingen af sagen.