Sammendrag
Administrationen har bedt et rådgivende firma vurdere de eksisterende og fremtidige forhold og behov ved de bløde trafikanters krydsning af Ballerup Boulevard i Skovlunde Bymidte. De konkluderer, at det i forhold til trafiksikkerheden vil være mest fordelagtigt at bevare stitunnellen som forbindelse mellem Skovlunde nord og syd under Ballerup Boulevard frem for at etablere en overgang i niveau med Ballerup Boulevard. Konsekvensen heraf er dog, at den pladsdannelse, som arkitektkonkurrencens vinderforslag for Skovlunde Bymidte beskrev placeret på den nordlige side af Ballerup Boulevard, ikke kan etableres. Det kan endvidere reducere oplevelsen af at ankomme til en bymidte, når man færdes ad Ballerup Boulevard.
Administrationen anbefaler på baggrund af konsulentrapporten, at stitunnellen bevares med etablering at nyt trappeanlæg på den nordlige side, samt at der etableres bedre adgangsforhold fra stien syd for stitunnellen op til Ballerup Boulevard.
Baggrund
I forbindelse med arkitektkonkurrencen for Skovlunde Bymidte blev der lagt op til, at arealerne på både nord- og sydsiden af Ballerup Boulevard hæves, så den visuelle barriere, som Boulevarden har udgjort, reduceres, og man derved får en oplevelse af bymæssighed i området omkring Skovlunde Bymidte. I samme forbindelse er der i lokalplan 147 og 168 beskrevet en pladsdannelse på ”gågaden”/”strædet”, hvor stitunnellens nuværende trappeanlæg er anlagt, og det er beskrevet, at stitunnellen skulle nedlægges. På baggrund af vinderprojektet i konkurrencen tager planlægningen af den nordlige bymidte derfor afsæt i en forudsætning om, at stitunnellen ikke længere eksisterer, og at de niveauforskelle, som stitunnellen pt. medfører, dermed ikke vil have konsekvenser for etablering af stræde og pladser.
Dags dato er der fuld gang i udviklingen og byggeriet af Skovlunde nord, hvor der pt. arbejdes ud fra, at stitunnellen er nedlagt. Derimod er udviklingen af den sydlige del af Skovlunde Centret ikke igangsat. Det er derfor uvist, hvornår og om niveauet på den sydlige side hæves op i niveau med Boulevarden.
Skovlunde Lokalråd har på vegne af borgere i Skovlunde fremsendt et ønske om, at stitunnellen bevares med baggrund i, at en tunnel trafiksikkerhedsmæssigt er mere sikker end en overgang i niveau med bilisterne. Derudover påpeger Skovlunde Lokalråd, at de lokale ikke føler sig utrygge ved at anvende stitunnellen, hvilket ellers er det oftest anvendte argumentet mod tunneller. Lokalrådet har endvidere foreslået en elevatorløsning ned til stitunnellen på den nordlige side af Boulevarden, da den vil optage mindre plads end en rampe.
Ud fra trafiktællinger af cykeltrafikken kan administrationen konstatere, at mange efter ombygningen af Ballerup Boulevard fortsat har benyttet stitunnelen, da det har været den korteste rute fra den vestlige side af Skovlunde nord ned til de nuværende tilbud på den sydlige side af Ballerup Boulevard. I perioden efter ombygningen af Ballerup Boulevard og frem til spærringen af tunnellen, har trappeanlægget på stitunnellens nordlige side været af en sådan karakter, at man kunne passere med en rollator, hvorimod trappeanlægget på den sydlige side er mere stejlt og kræver, at man er mere mobil. Af bilag fremgår gangruter før og efter spærring af stitunnel mellem Skovlunde nord og syd. Som det fremgår, forlænges gangruten med ca. 190 m, hvis man ikke kan benytte trappeanlægget til tunnellen.
Sagsfremstilling
Et rådgivende firma har på opfordring fra administrationen udarbejdet et notat for henholdsvis en stitunnelløsning og et fodgængerfelt med flere indbyggede alternativer og optioner. Administrationen har vurderet løsningsforslagene og har nedenfor beskrevet de to løsningsforslag, administrationen finder relevante.
Løsning A - Stitunnellen bevares:
Forslag omfatter følgende tiltag:
- Bevarelse og renovering af eksisterende stitunnel, afkortning i nordlig ende og opgradering af belægninger og belysning i stitunnel
- Nyt trappeanlæg på den nordlig side af stitunnel. Den omtrentlig placering af det nye trappeanlæg fremgår af bilag.
- Forbedring af adgangsforhold for bløde trafikanter fra Ballerup Boulevard til det sydlig areal (to trappeanlæg omdannes til ramper), så tilgængeligheden forbedres
- Evt. etablering af elevator på den nordlig side af Ballerup Boulevard til stitunnellen.
Ved at bevare stitunnellen for enden af strædet bevares den mest trafiksikre løsning for at krydse Ballerup Boulevard. Stitunnellen giver god forbindelse til de tilbud, der pt. er på den sydlige side af Boulevarden, ligesom borgere i området kender den og allerede benytter den i dag. Da stitunnellen munder ud "på bagsiden" af center syd, vil der skulle tænkes i nye baner, hvis/når det kulturstræde, der er beskrevet i arkitektkonkurrencens vinderforslag på den sydlige side af Ballerup Boulevard, etableres. Dette vurderes muligt. Bevarelse af stitunnellen vil medføre, at en del af den i vinderprojektet beskrevne pladsdannelse på den nordlige side optages af trappeanlægget. Herudover vil bevarelsen af stitunnellen opretholde niveauforskellene i området, som kan svække indtrykket af en sammenhængende bymidte, når man færdes af Ballerup Boulevard.
Samlet anlægsudgift for løsning A (ekskl. elevator): Ca. 4.350.000 kr.
Da trappeanlægget ikke overholder gældende vejledninger fra Vejdirektoratet for tilgængelighed, som kræver etablering af en rampe, er det i stedet en mulighed at etablere en elevator på den nordlige side. Etablering af en rampe, som følger vejledningerne for tilgængelighed, er skitseret i bilaget fra rådgiver. Administrationen vurderer, at en rampe ikke kan indpasses på det pågældende sted på en hensigtsmæssig måde og uden store indgreb. Etablering af en elevator vil medføre en øget anlægsudgift på 1.500.000 kr., som vil skulle lægges til ovenstående udgift.
Samlet anlægsudgift for løsning A inklusiv elevator: Ca. 5.850.000 kr.
Det videre arbejde med løsning A omfatter:
- At kvalificere omfanget af moderniseringen i stitunnellen, herunder gennemføre særeftersyn af konstruktionen
- Videre dialog med grundejer/bygherre på den nordlige side af stitunnelen om den konkrete løsning. Administrationen har været i dialog med grundejer, som er indstillet på at samarbejde om en god løsning, der sikrer forbindelse mellem tunnel og strædet. Der er planer om byggeaktiviteter i området ultimo 2022, hvorfor et anlæg i forbindelse med stitunnellen tidligst forventes at kunne igangsættes i 2022.
- Dialog med boligforeningen om etablering af rampeanlægget syd for stitunnellen, som vil øge tilgængeligheden.
Løsning B - Etablering af fodgængerfelt med signalregulering - stitunnel nedlægges:
Dette forslag omfatter følgende tiltag:
- Etablering af signalreguleret fodgængerfelt
- Nedlæggelse af eksisterende stitunnel ved opfyldning
- Forbedring af adgangsforhold for bløde trafikanter fra Ballerup Boulevard til det sydlig areal (to trappeanlæg omdannes til ramper), så tilgængeligheden forbedres.
Ved etableringen af indsnævringen af Ballerup Boulevard tilbage i 2018 er der gjort plads til et fodgængerfelt øst for busstoppestederne cirka 80 meter fra Torvevej. Placeringen kan ses i bilag. Overgangen ligger ikke i naturlig forbindelse med strædet, og bygningsmassen gør, at der ikke er kig til overgangen fra strædet. Overgangen kan etableres, så den sammenordnes med de resterende signalanlæg på Ballerup Boulevard, og de gældende vejledninger for tilgængelighed kan indarbejdes i overgangen.
Da overgangen er placeret med relativ kort afstand til signalreguleret kryds, kan man i henhold til Vejreglerne ikke forsvarligt placere en overgang uden signalregulering på denne lokalitet. Det anbefales derfor ikke at etablere et "Toronto-anlæg" (et trafiklys, der konstant blinker gult) i stedet for en signalreguleret overgang.
Ved at etablere en overgang i niveau med Ballerup Boulevard kan man opnå den pladsdannelse mellem stræde og Ballerup Boulevard samt den bymæssige oplevelse, som er beskrevet i vinderforslaget. Der opnås endvidere en opgraderet forbindelse mellem handel og kultur, såfremt Center syd omdannes. Ulemperne ved overgangen er, at den fører til en sydlig side, der endnu ikke er hævet op i niveau, og overgangen ligger ikke naturligt i forbindelse med strædet. Derudover vil en overgang have en negativ påvirkning på fremkommeligheden på Ballerup Boulevard. Endelig er den sikreste løsning i forhold til trafiksikkerheden at krydse en vej niveaufrit.
Samlet anlægsudgift for løsning B: Ca. 4.650.000 kr.
Det videre arbejde med denne løsning omfatter:
- At kvalificere hvorledes stitunnellen opfyldes.
- Videre dialog med grundejer/bygherre på den nordlige side af stitunnelen om den konkrete løsning og lukning af stitunnellen. Administrationen har som nævnt været i dialog med grundejer, som er indstillet på at samarbejde om en god løsning, der sikrer forbindelse mellem tunnel og strædet. Overgangen kan udføres ultimo 2021/primo 2022, lukning af stitunnellen vil først kunne påbegyndes ultimo 2022.
- Optagelse af dialog med boligforeningen om forbedring af rampeanlægget syd for stitunnellen.
Administrationens anbefaling er, at der ud fra en samlet vurdering af mulighederne arbejdes videre med løsning A uden etablering af elevator. Dette begrundes med, at tilgængelighedsforholdene ikke forringes i forhold til tidligere ved etablering af nyt trappeanlæg, samt at et elevatortårn vil kræve, at et større areal fratages pladsen mellem strædet og Ballerup Boulevard.