Procesoplysninger for miljøvurdering af anlægsprojekter i Kildedal

Sweco Danmark A/S har den 17. januar 2025 på vegne af nedenstående bygherrer ansøgt Ballerup Kommune om tilladelse til fire projekter i Kildedal efter reglerne i Miljøvurderingsloven og ved samme lejlighed anmodet om gennemførsel af frivillig miljøvurdering, jf. miljøvurderingslovens § 19, stk. 4.

Ballerup Kommune, Center for By og Miljø er miljøvurderingsmyndighed og der vil blive gennemført miljøvurdering af følgende projekter:

  1. Boligbebyggelse. Matr. nr.3a, Sørup By, Måløv. Bygherre: PensionDanmark, Langelinie Allé 43, 2100 København Ø
  2. Adgangsvej og omdannelse af rundkørsel til lyskryds. Matr. nr. 3a, 3h, 7000d, 7000k og 7000e alle Sørup By, Måløv. Bygherre: Nyt Arealudviklingsselskab Kildedal P/S, Ahornsvej 1, 2750 Ballerup
  3. Kildedal Bypark, sydlig del. Matr. nr. 3a, Sørup By, Måløv. Bygherre: Nyt Arealudviklingsselskab Kildedal P/S, Ahornsvej 1, 2750 Ballerup
  4. Daginstitution. Matr. nr. 3a, Sørup By, Måløv. Bygherre: Ballerup Kommune, Center for Ejendomme, Hold-An Vej 7, 2750 Ballerup

MILJØVURDERING

Projekterne bliver miljøvurderet. Det betyder, at de forhold som projekterne afføder i både anlægsfasen og den efterfølgende driftsfase bliver undersøgt nærmere i en såkaldt miljøkonsekvensrapport for at vurdere, om der kan ske en væsentlig påvirkning af miljøet, samt hvilke afbødende foranstaltninger der i givet fald skal etableres. Det er aftalt med bygherrer, at der leveres én samlet miljøkonsekvensrapport, der redegør for påvirkningen fra de fire projekter og deres indbyrdes kumulative påvirkning. Miljøkonsekvensrapporten danner grundlaget for, at kommunen kan træffe afgørelse om, hvorvidt projekterne kan tillades i henhold til Miljøvurderingslovens § 25 samt under hvilke vilkår.  

Forudgående offentlighedsfase

Miljøkonsekvensrapporten skal udarbejdes af bygherrer. Forud for udarbejdelsen gennemfører Ballerup Kommune en afgrænsning af rapportens indhold og omfang. Her redegøres der for, hvilke emner der skal undersøges nærmere.

Offentligheden og berørte myndigheder kan i 2 uger komme med idéer og forslag til afgrænsningen af miljøkonsekvensrapporten i en for-høring. Kommunen offentliggør bygherrers ansøgningsmateriale, herunder projektbeskrivelser og et udkast til afgrænsning samtidig med, at for-høringen igangsættes. I løbet af de 2 uger afholdes der et borgermøde om afgrænsningen. Når for-høringen er slut og de indkomne høringssvar er behandlet offentliggør kommunen en udtalelse om afgrænsning, hvorefter bygherre kan udarbejde miljøkonsekvensrapporten.

Afgørelse

Når kommunen har modtaget miljøkonsekvensrapporten fra bygherre, vedtager Kommunalbestyrelsen fire udkast til afgørelse efter Miljøvurderingslovens § 25. Projektbeskrivelser, udkast til afgørelser, miljøkonsekvensrapport og eventuelle andre relevante dokumenter sendes herefter i offentlig høring i min. 8 uger.  

Efter høringen tages der politisk stilling til eventuelle høringssvar. Kommunalbestyrelsens afgørelse offentliggøres sammen med projektbeskrivelser, miljøkonsekvensrapporten, eventuelle andre relevante dokumenter. Afgørelsen kan påklages og der følger derfor en klagevejledning med offentliggørelsen.  

FORELØBIG TIDSPLAN OG PROCES

Herunder er en gennemgang af den kommende proces og en foreløbig tidsplan.

28. marts – 14. april 2025:

For-høring, herunder borgermøde den 7. april 2025. Idéer og forslag til afgrænsning af miljøkonsekvensrapportens indhold

Maj 2025:

Udtalelse om afgrænsning

Maj 2025-april 2026:

Udarbejdelse af miljøkonsekvensrapport (bygherre)

Jun 2026:

Politisk behandling af udkast til § 25 afgørelse

Jun - aug 2026:

8 ugers høring af udkast til afgørelse og  miljøkonsekvensrapport

Nov. 2026:

Politisk behandling af høringssvar og § 25 afgørelse

BORGERMØDE

Der afholdes borgermøde i forbindelse med den indledende offentlighedsfase (for-høring). På mødet vil der være mulighed for at høre mere om projekterne samt de miljøemner som kommunen vurderer skal indgå i bygherres miljøkonsekvensrapport.

Mødet afholdes mandag den 7. april 2025, kl. 16-18 på Ballerup rådhus, Hold-An Vej 7, 2750 Ballerup. Tilmelding er nødvendig og skal ske senest 4. april til:

RETSGRUNDLAG

Gennemførsel af miljøvurderingen sker i henhold til bestemmelserne i Miljøvurderingsloven, LBEK. nr. 4 af 3. januar 2023 samt Miljøvurderingsbekendtgørelsen BEK. nr. 1608 af 9. december 2024.

GRÆNSEOVERSKRIDENDE INDVIRKNING PÅ MILJØET

I medfør af miljøvurderingslovens § 38 må der ikke gives §25 tilladelse, hvis der forventes en grænseoverskridende indvirkning på miljøet i en anden stat, uden at der er gennemført høring af den pågældende stat. Ingen af de fire projekter forventes at få grænseoverskridende indvirkning, og der gennemføres derfor ikke høring efter disse regler.

KONTAKT

Ballerup Kommune varetager myndighedsopgaverne i henhold til miljøvurderingslovens regler. Ved spørgsmål om miljøvurderingen kan Line Veloso kontaktes på mail: . Når disse foreligger, kan rapporter og andre miljøoplysninger der er anvendt til miljøvurderingen fås ved henvendelse hertil.

For-høring, udtalelse om afgrænsning, høring af udkast til afgørelse og miljøkonsekvensrapport samt endelig afgørelse offentliggøres på kommunens hjemmeside: https://ballerup.dk/hoeringer-og-afgoerelser Ansøgningsmateriale, udtalelse om afgrænsning, miljøkonsekvensrapport, udkast til samt endelig afgørelse vil alle offentliggøres i forbindelse med høringerne eller afgørelserne.

Dagsordener og referater fra de politiske behandlinger af udkast til afgørelse, høringssvar og afgørelse kan læses på kommunens hjemmeside: https://ballerup.dk/om-kommunen/politik/dagsordener-referater 

Ved spørgsmål til selve projekterne, henviser Ballerup kommune til bygherrer.

 

Høringssvar