Sammendrag
Teknik- og Miljøudvalget besluttede på mødet den 1. december 2015 at indstille til Økonomiudvalg og Kommunalbestyrelse, at Ballerup Kommune skal indgå i fase 2 om en fælles forsyningskoncern med seks forsyningsselskaber i de ni kommuner: Allerød, Ballerup, Egedal, Fredensborg, Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Hørsholm og Rudersdal. Lyngby-Taarbæk Kommune indgik tillige oprindeligt i forarbejdet til fase 1. Sagen genoptages nu, idet der efter Teknik- og Miljøudvalgets beslutning er skabt usikkerhed om deltagerkredsens deltagelse i en fase 2.
Da Forsyning Ballerup er udfordret af statens effektiviseringskrav, er det fortsat nødvendigt at skabe det nødvendige grundlag for at afsøge mulighederne for det bredest og stærkeste mulige samarbejde. Administrationen indstiller, at Ballerup Kommune med afsæt i analysen fra fase 1 og den nyligt vedtagne i ejerstrategi for Forsyning Ballerup, at afklare en deltagelse af så mange af de oprindeligt deltagende kommuner som muligt i en fælles forsyningskoncern.
Baggrund
På Kommunalbestyrelsens møde den 26. maj 2015 under punkt 30 blev det besluttet at igangsætte en undersøgelse - fase 1 - med det formål at belyse en mulig sammenlægning af de kommunalt ejede forsyningsselskaber i de ni kommuner: Allerød, Ballerup, Egedal, Fredensborg, Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Hørsholm, og Rudersdal i en fælles koncern. Lyngby-Taarbæk Kommune indgik tillige oprindeligt i forarbejdet til fase 1.
I dag er der seks forsyningskoncerner i de ni kommuner. Fase 1 er nu afsluttet, og rapporten er vedlagt som bilag. Sideløbende med denne proces har Ballerup Kommune arbejdet med en ejerstrategi for forsyning Ballerup. Ejerstrategien blev besluttet i Kommunalbestyrelsen den 30. november 2015 og vil danne udgangspunkt for forhandlingerne i det videre arbejde.
Forudsætningerne for beslutningen på Teknik- og Miljøudvalgets møde er ændret, idet Rudersdal, Hørsholm, Fredensborg, Allerød og – nu også - Lyngby-Taarbæk Kommuner har tilkendegivet, at de agter at indgå i et selvstændigt forsyningssamarbejde. Dermed reduceres de forudsatte effektiviseringsmuligheder og synergier i nogen grad, som fase 1 pegede på.
Sagsfremstilling
Ballerup Kommune har et stærkt ønske om at indgå i det bredest mulige forsyningsselskabssamarbejde med henblik på at kunne varetage forsyningsopgaven bedst muligt for Ballerup Kommunes borgere. Med udgangspunkt i dette ønske, valgte Ballerup Kommune i starten af 2015 at indgå et større analysearbejde – fase 1 om mulighederne for sammenlægning til fælles forsyningskoncern - med deltagelse af oprindeligt 10 kommuner jævnfør tidligere sag.
Baggrunden for ønsket er, at vandselskaberne står over for en række udfordringer. Vandsektorloven stiller krav om en fortsat øget effektivisering af driften i selskaberne. Via den statslige benchmarking og prisloftsregulering stilles der krav om en årlig effektivisering af driften på 2-4 pct. Fremadrettet forventes der ligeledes krav til effektivisering af selskabernes anlægsinvesteringer. Klimaudfordringerne stiller stadig større krav til ressourcekrævende indsatser på tværs af kommunegrænserne. Kravene til specialiseret viden og kompetencer inden for området øges markant.
Gennemførelse af klimaprojekter vil således ofte være forbundet med større kompleksitet end traditionelle projekter inden for vand- og spildevandsområdet.
Ballerup Kommune vil derfor arbejde konstruktivt for at det drøftes med flest mulige kommuner, hvordan det er muligt at forene kræfterne på området, således at forsyningssamarbejdet fremtidssikres til gavn for borgere og virksomheder.
Analyse fase 1 om mulighederne for sammenlægning til fælles forsyningskoncern
Fase 1 bygger på en analyse af mulighederne for en fælles forsyningskoncern med seks forsyningsselskaber i de ni kommuner: Allerød, Ballerup, Egedal, Fredensborg, Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Hørsholm og Rudersdal.
Fase 1 viser, at der er både væsentlige økonomiske og kvalitative gevinster ved en sammenlægning af forsyningsselskaberne i en fælles koncern. En præmis for undersøgelsen har været, at det også fremover bliver muligt at opretholde differentierede investeringsniveauer og dermed differentierede takster mellem de deltagende kommuner. En holdingselskabsstruktur betyder, at der etableres et holdingselskab med ét serviceselskab og 17
forsyningsselskaber for de 9 kommuner.
Undersøgelsen har vist, at ovennævnte synergigevinst vil kunne indfri de effektiviseringskrav, der forventes at komme de næste fem til seks år.
Ud over at det vil være muligt at effektivisere arbejdsgangene, vil en sådan organisation være væsentlig mere fagligt robust, end de nuværende seks koncerner hver for sig. Der vil tillige være mulighed for at insource en række specialistfunktioner og dermed sikre en optimal opgaveløsning samtidig med en økonomisk effektivisering.
Samlet vurderer revisionsfirmaet PwC en synergigevinst i størrelsesordenen 81–107 mio. kr. årligt ved etablering af en fælles koncern blandt de seks nuværende forsyningskoncerner.
Effektiviseringsmulighederne forudsætter på sigt, at administrationen samles på en lokalitet, og at driftsenhederne samles på færre lokaliteter end i dag.
Endelig viser analysen, at de ni kommuner har en sammenlignelig geografi/topografi på vand- og spildevandsområdet, der giver et naturligt afsæt for arbejdet med klimaløsninger i et geografisk område med stor andel af bystruktur, som giver fælles problemstillinger og dermed grundlag for fælles løsninger. En fælles koncern vil have en stort set ligeværdig
ejerfordeling blandt de ni kommunale ejere
Synergi ved færre deltagende kommuner
Siden Teknik- og Miljøudvalgets møde den 1. december 2015 er forudsætningerne ændret, idet Rudersdal, Hørsholm, Fredensborg, Allerød og – nu også - Lyngby-Taarbæk Kommuner har tilkendegivet, at de agter at indgå i et selvstændigt forsyningssamarbejde.
Dermed reduceres de forudsatte effektiviseringsmuligheder og synergier i nogen grad, som fase 1 pegede på.
Analysegruppen, herunder med bistand fra revisionsfirmaet Price Waterhouse Coopers, har indikativt opgjort synergierne ved en mindre deltagerkreds, dvs. fire selskaber og fem kommuner, dvs. Furesø, Egedal, Gentofte, Gladsaxe og Ballerup Kommuner.
I forhold til analysen ved en deltagelse af alle ni kommuner og seks selskaber, mindskes det samlede potentiale kun i nogen grad til i omegnen af 62 mio. kr. ved et fælles selskab. Som det ses i bilaget, vil alle deltagende kommuner dog stadig have en positiv synergi ved et fælles selskab.
Herudover gælder stadig de øvrige synergier som ved ni kommunedelen, dog reduceret i nogen grad.
Forsyning Ballerup har på deres bestyrelsesmøde den 10. november 2015 drøftet sagen og stiller sig positivt overfor processen om at arbejde videre med en mulig sammenlægning med de andre forsyningsselskaber. Forsyning Ballerups svar er vedlagt som bilag.
Måløv Rens har den 19. november 2015 taget sagen til efterretning.