26 trænerspirer er udklækket i Måløv

trænerspirer
5. marts 2019

Nu er et stort hold unge hjælpetrænere klar til at tage fat i de lokale idrætsforeninger i Måløv. Det sker efter et spændende træningsforløb i samarbejde med Måløvhøj Skole, Måløv Idræts Forening og DGI

Foto: 26 trænerspirer fra 7.S på Måløvhøj Skole har nu papirer på, at de er klar til at tage fat som hjælpetrænere i de lokale foreninger. Afslutningen på forløbet blev fejret med en festlig diplomoverrækkelse i en regn af konfetti ved en lille reception i idrætssalen.

26 elever fra 7.S på Måløvhøj Skole har siden sommerferien været i gang med en træneruddannelse, som klæder dem på til at tage en tørn som hjælpetrænere i de lokale idrætsforeninger.

Som led i linjefaget ”Sund i en Usund verden”, har de gennemgået DGI’s træneruddannelse for unge, der hedder ”trænerspiren”.

Træneruddannelsen er en kombination af teori og praksis. Siden september har de hver fredag brugt to timer sammen med to professionelle trænere fra DGI, og det er blevet til i alt 30 timers undervisning i bl.a. træningsplanlægning, anatomi og brugen af rekvisitter. 

Derudover har eleverne haft op mod 30 timers praktik i en af de seks lokale idrætsforeninger i Måløv, der har bakket op om initiativet. Her har eleverne i deres fritid været hjælpetrænere i gymnastik, badminton, karate, basket, floorball fodbold og hos FDF-spejderne.

Styrker fødekæden i foreningerne
Initiativtageren til det spændende samarbejde mellem DGI, Måløvhøj Skole og Måløv Idrætsforening er Thomas Lorenzen, der er formand for Måløv Idræts Forening. 

Thomas Lorenzen blev inspireret af et opslag på Facebook, hvor en forening i Jylland netop havde udklækket en håndfuld trænerspirer på baggrund af et samarbejde med DGI. Takket været et godt samarbejde mellem Måløvhøj Skole og de lokale foreninger lykkes det at gennemføre et trænerspireprogram i Måløv.

- Det er et vildt godt projekt, fordi alle får noget ud af det. Eleverne får koblet teori med praksis, da de lærer, hvad idrætsundervisningen kan bruges til i virkeligheden. Foreninger er også glade for projektet, fordi det åbner elevernes øjne for deres mange spændende tilbud – og forhåbentlig giver de unge lyst til at være hjælpetrænere for andre børn og unge, siger Thomas Lorenzen. 

Diplomer delt med foreningerne
I alt 26 elever har nu papir på, at de kan kalde sig hjælpetrænere, og ud over diplomet, der beskriver elevernes kompetencer, har de også fået en personlig anbefaling fra den forening, de har været i praktik i. Det hjælper dem, når de ønsker at få foden indenfor som hjælpetræner i en anden forening.

En af de elever, der har fået blod på tanden efter forløbet, og gerne vil fortsætte som hjælpetræner, er Amalie fra 7.S.

- Jeg synes, det har været et sjovt og anderledes forløb. Jeg var i praktik på et gymnastikhold i Måløv Idræts Forening for børn fra 3-5 år. Og selv om jeg er ny i sporten og ikke en gang kan slå en vejrmølle, så kunne jeg sagtens hjælpe med at lave lege og aktiviteter for børnene, siger Amalie.

Indtil videre er omkring halvdelen af eleverne interesseret i at fortsætte som hjælpetrænere i foreningerne, og Thomas Lorenzen har sørget for at give deres navne videre til de lokale foreninger, så de kan kontakte spirerne.