I Ballerup Kommune har logopæder og skole længe samarbejdet om at gennemføre sprogvurderinger af alle børn i børnehaveklassen.
Formålet med sprogvurdering i Ballerup Kommune er:
- så hurtigt og kvalificeret som muligt fra starten af børnehaveklassen at identificere de elever, der er sprogligt udfordrede
- at skabe målrettede læringsmiljøer
- at sikre, at de elever, der allerede ved skolestart kan læse, eller som er lige på nippet til det, får passende udfordringer
- at danne sammenhæng mellem skole og dagtilbud ved at skabe overblik over barnets sproglige progression fra 3-års alderen til skolestarten.
Rammerne for den obligatoriske sprogvurdering i Ballerup Kommune er blevet udarbejdet af en tværfaglig gruppe bestående af børnehaveklasseledere, logopæder, læsevejledere, DSA-underviser, læsekonsulent fra PPR og konsulent for sprog og læsning.
Ved sprogvurdering i Ballerup Kommune anvendes Socialministeriets sprogvurderingsmateriale. Materialer tilgås via it-systemet Rambøll Sprog (se www.hjernenoghjertet.dk), som gør det muligt, at eleverne laver en stor del af sprogvurderingen digitalt.
Det betyder, at der skal anvendes færre ressourcer på databearbejdning på skolerne.