Specialskoler
Ballerup Kommune har otte specialtilbud.
To specialskoler, fem gruppeordninger, som er placeret på distriktsskolerne, og et specialiseret dagtilbud.
Specialskoler:
- Kasperskolen er en specialskole med tilbud til børn indenfor Autisme Spektrum Forstyrrelser, ADHD og Socio-emotionelle vanskeligheder.
- Ordblindeinstituttet er en skole for normalt begavede børn, hvor den primære udfordring er ordblindhed.
Gruppeordninger:
- Høreafdelingen på Baltorpskolen med tilbud til børn med tale- høre og/eller synsvanskeligheder.
- Taleklasserne på Baltorpskolen med tilbud til børn med specifikke sproglige vanskeligheder.
- Gruppeordningen på Baltorpskolen med tilbud til børn med generelle indlæringsvanskeligheder.
- Gruppeordningerne på Hedegårdsskolen med tilbud til børn indenfor Autisme Spektrum Forstyrrelser og ADHD.
- Modtageklasserne på Hedegårdsskolen med tilbud til børn, der ikke har tilstrækkelig kendskab til dansk til at kunne deltage i almenskolens undervisning.
Specialdagtilbud
- Specialtilbud Team Øst er et tilbud for børn med Autisme Spektrum Forstyrrelser, ADHD, socio-emotionelle vanskeligheder, omsorgssvigt og udviklingsforstyrrelser.
Tilbuddenes overordnede mål er, at:
- Medvirke til tydelig retning omkring indsatser og tiltag på specialområdet
- Styrke de inkluderende meningsfyldte læringsfællesskaber
- Sikre deltagelsesmuligheder og velfungerende overgange for de 0-25 årige så tæt på almenmiljøet som muligt
- Fungere som specialiserede videnscentre til brug for, og i samarbejde med almenområde
- Videreudvikle den stærke faglighed, som skal komme almenområdet til gode gennem et udvidet samarbejde mellem specialtilbuddene og almenområdet
- Kvalificere arbejdet med at bringe almen- og specialområdet i dialog
- Øget indflydelse på special- og socialpædagogisk viden indenfor almenområdet
- Opkvalificering af samarbejdet mellem special- og almenområdet med henblik på vellykkede inkluderende indsatser, særligt når elever sluses fra specialtilbuddet tilbage i almenmiljøet
- At de specialiserede undervisningstilbud øger opmærksomheden overfor inkluderende processer i samarbejdet omkring elever der sluses tilbage i almenmiljøet, herunder medvirke til at almenmiljøet er gearet til at geninkludere / modtage eleven