1. skoledag: Tryggere ved skolen

I sidste uge startede de nye 0. klasser, og de har fået en særlig god start. Siden jul har skoler, BFO’er og daginstitutioner i Ballerup nemlig arbejdet systematisk med at skabe sammenhæng mellem den kendte tid i børnehave og den spændende første tid som skolebarn.

Sidste uge havde Isabella og Signe første skoledag. For mange børn er det en spændende dag, der er fyldt med forventninger og stolthed men også en god portion ængstelse: For hvad skal der nu ske? Hvad må man det nye sted? Får jeg gode venner? Er de voksne rigtig skrappe? Må man lege eller skal jeg sidde helt stille? Kan jeg overhovedet finde ud af at gå i skole?

Men for pigerne er skolen ikke fremmed, da vi taler med dem dagen inden første skoledag.

- Vi skal have Lone i skolen, og hun er lidt skrap men også meget sød. Og hun giver altid et knus, når hun går forbi én. Hvis man vil have det, siger de to piger.

De sidder på kanten af den sandkasse, som fritidsklubben deler med skolen. I foråret sagde de farvel til deres gamle børnehave og goddag til nye voksne, nye regler og nye rammer. I morgen har de første skoledag på Skovvejens Skole Vest og skal ind i klassen, der er flot pyntet op med flag og navneskilte.

Skolen starter i børnehaven

Siden februar har pædagogerne i børnehaven, fritidsordningen og børnehaveklassen arbejdet sammen om, at gøre Isabella, Signe og deres kammerater klar til at blive skolebørn.

De voksne omkring børnene har blandt andet arbejdet på, at der er noget, de kan genkende, når de rykker fra børnehaven til fritidsordning og skole. De har leget nogle særlige læge og sunget udvalgte sange, som de fortsætter med op gennem fritidsordning og skole.

Der er også lagt vægt på, at børn fortæller børn om, hvordan det er at gå i skole. De skolestartende børnehavebørn har været på besøg og taget billeder af forskellige ting, og så har de talt med eleverne i 0. klasse om, hvad det er, og skolebørnene har fortalt om at gå i skole. Lytter man til børnene, så er det meget konkrete ting som fylder, fx hvordan man kommer på toilettet, hvor man må være, og om man kan lege de samme lege, som man gjorde i børnehaven. 

Selvom første skoledag er en længe ventet begivenhed, så er det slet ikke slutningen på det forløb, der bygger bro mellem børnehave- og skoletiden. I løbet af efteråret vil de nye skolebørn deltage i aktiviteter med deres tidligere børnehaver og på den måde slippe det gamle gradvist i takt med at de bliver fortrolige med det nye.

Meget at vinde

Børn med en god skolestart har et forspring, både når det gælder det sociale og deres evne til at lære. En dårlig skolestart kan faktisk spores i elevernes karakter og trivsel længe efter. Så det kan godt betale sig at lægge kræfter i en god skolestart.

Og det kræver kræfter at skabe en glidende overgang, der føles sammenhængende for børnene. Mange voksne er nødt til at arbejde sammen på tværs af traditionelle institutioner og ansvarsområder. Det gælder om, at pædagogerne i skole, fritidsordning og institution arbejder sammen om et struktureret forløb, og det kræver koordinering og ledelsesmæssig opbakning. Også forældrene spiller en stor rolle. De skal være inddraget i tankerne omkring forløbet og selv hjælpe til med at nedbryde gamle myter om, hvordan det er at gå i skole.

Børns liv skal ses i en helhed

I alle Ballerups fem skoledistrikter har man i år arbejdet med at styrke sammenhængen mellem institutioner, Ballerup Fritidsordninger (BFO) og skole. Man gør det forskelligt, men målet er det samme.

-  ”Fælles om en god skolestart” er blot et enkelt element i Ballerup Kommunes 0-25-års-strategi. Det handler overordnet om at få alle børn og unge klædt godt nok på til at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse og klare sig godt på arbejdsmarkedet. Vi vil sikre, at der er sammenhæng mellem de forskellige faser i børnenes opvækst og udvikling, i dette tilfælde mellem dagtilbud og skole/BFO. Her vil vi sikre, at børnene får den bedst mulige skolestart. Det kommer både den enkelte og hele klassen til gode, både på den korte og den lange bane. De voksne omkring børnene skal have fokus på hele forløbet, og ikke kun på deres egen institution, siger formand for Børne- og Skoleområdet, Peter Als.

I 2015 vedtog Kommunalbestyrelsen at afsætte 800.000 kroner til at få udarbejdet fælles principper for arbejdet med en god skolestart. Sidste år var to distrikter med til at generere viden og inspiration, og nu ligger principperne klar, så alle fem distrikter kan udvikle deres egen måde at arbejde med den gode skolestart. 

 

1. skoledag from Ballerup Kommune on Vimeo.