De unge drikker mindre alkohol

Ny kampagne fra Sundhedsstyrelsen sætter fokus på de unges alkoholvaner
4. oktober 2017

Ny landsdækkende kampagne fra Sundhedsstyrelsen sætter fokus på de unges alkoholvaner, og budskabet er positivt: De unges forbrug er faldende. Alkoholen spiller dog stadig en stor rolle i de unges festkultur.

"Meget mere med" er titlen på den landsdækkende kampagne, som Sundhedsstyrelsen har søsat, og som retter spotlyset mod forbruget af alkohol blandt de 16-20-årige.

Hele 40 procent af de 16-20-årige angiver, at de ikke har drukket 5 eller flere genstande indenfor den seneste måned, og generelt er de unges alkoholforbrug faldende. Det er et af kampagnens positive hovedbudskaber, og det vil Sundhedsstyrelsen gerne udbrede.

Der er dog stadig grund til at være opmærksom på de unges omgang med alkohol, for drikkemønsteret blandt de unge er ofte orienteret mod det at blive fuld til fester, og det er et mønster, som kampagnen ønsker at gøre op med og sætte til debat. 

Flertalsmisforståelsen er, at de unge drikker mere, hvis de tror, at deres kammerater drikker meget. Denne misforståelse vil Sundhedsstyrelsens kampagne rydde af vejen, ligesom den vil motivere de unge til at drikke mindre til festerne og vise, hvor meget alkohol påvirker evnen til at præstere. Det gælder både kognitivt og seksuelt.

Kampagnen kører primært på de sociale medier frem til den 23. oktober.