Skolerenoveringer: Ballerup viser vejen

Vejle Kommune besøgte fornylig Ballerup for at hente inspiration til moderne skolerenovering
24. oktober 2018

Resten af landet ser mod Ballerup, når de skal hente inspiration til skolerenovering. Moderne skolerenovering handler nemlig ligeså meget om mennesker som teknik.

Foto: 16 repræsentanter fra Kommunale Ejendomme i Vejle Kommune besøgte for nylig Skovlunde Skole Nord, hvor Dan Kjærulff fra Center for Ejendomme (med ryggen til i midten) viste rundt. Her så de bl.a. nærmere på kassen i loftet, der er et siveloft, som forbedrer lyden og luften i lokalet. 

Hvis du søger inspiration til en moderne tilgang til skolerenovering, så er Ballerup et rigtigt godt sted at starte. 

Det gjorde Vejle Kommune fornylig, da en 16 mand stor delegation fra Teknik og Miljø var på besøg for at høre mere om vores erfaringer med at gå nye veje, når vi renoverer skoler. Mia Fredholm Jørgensen, der er bygningskonstruktør i Vejle Kommune, tager gladelig turen fra Vejle til Ballerup for at suge inspiration til sig. 

- Vi synes, det er vigtigt at tage ved lære af andres erfaringer, og indeklima på skoler er netop et af de emner, som alle kommuner tumler med, siger Mia Fredholm Jørgensen. 

Indeklima og involvering hænger sammen
Gæsterne besøgte Skovlunde Skole Nord, hvor de så nærmere på spændende indeklimaløsninger i udvalgte klasselokaler. Sammen med Gate 21 tog Ballerup Kommune i 2016 del i et pilotprojektet Skolerenovering i en helhed. Her prøvede Ballerup Kommune nemlig kræfter med en anden tilgang til skolerenovering end den traditionelle.

Traditionelle skolerenoveringsprojekter tager typisk udgangspunkt i de faktiske, målte værdier vedrørende indeklimaet, og ændrer så fx ventilationen i et lokale på baggrund af det. Renoveringsprojektet på Skovlunde Skole Nord havde en mere holistisk tilgang til skolerenovering. Her målte man ikke bare konkrete, fysiske værdier, men spurgte i lige så høj grad ind til brugernes oplevelse af indeklimaet og de fysiske rammer. 

Konkret oplevede 8. X på Skovlunde Skole Nord problemer med tung luft i klasselokalet, og det påvirkede både deres læring og trivsel. I projektet blev de derfor inddraget for at finde alternative løsninger på indeklimaproblemerne., og det resulterede bl.a. i udviklingen af spændende opholdssteder på skolen, så al aktivitet ikke foregår i klasselokalet.

 

 

Helhedstænkning gør en forskel
Det var dog ikke kun erfaringerne med forbedringen af indeklimaet på Skovlunde Skole Nord, der har skabt genlyd i Vejle. Besøget handlede i høj grad også om udveksling af erfaringer med renovering af skoletoiletter. 

Her var gæsterne meget optaget af vores erfaringer fra pilotprojektet ’Toilet Heaven’ på Måløvhøj Skole, afdeling Østerhøj, der vandt Hygiejneprisen i 2017. Projektet blev lavet i samarbejde med virksomheden Brave og gik ud på at gøre toiletbesøget til en god oplevelse for børnene. Det lykkes, fordi vi involverede børnene i både indretningen og den efterfølgende vedligeholdelse af toiletterne. 

Læs mere om Toilet Heaven her

Videndelingsrygsækken er ved at være fyldt godt og grundigt op, og både gæster og værter er glade for, at de brugte tid på besøget.

- Vi deler gerne ud af vores erfaringer, og synes det er spændende, når andre deler vores interesse for at løse udfordringerne på indeklimafronten, siger Mads Bo Bojesen, der er Chef for Center for Ejendomme.

Mia Fredholm Jørgensen synes også turen til Ballerup var værdifuld. 

- Vi har set en masse interessante løsninger i Ballerup. Det vigtigste vi tager med os er, at vi skal huske at tænke i helheder frem for i rene tekniske løsninger, siger Mia Fredholm Jørgensen inden turen atter går vest på. 

Fakta:​

  • Gate 21 er et partnerskab mellem regioner, kommuner, virksomheder og vidensinstitutioner i Greater Copenhagen, der arbejder for det fælles mål at accelerere den grønne omstilling og vækst.
  • Vi har foreløbig delt vores erfaringer med skolerenovering i en helhed med Vejle og Københavns Kommune og på Energiforum Danmarks årskonference. 
  • Læs mere om 'Skolerenovering i en helhed' og projektet på Skovlunde Skole her