Tilskud til foreninger

For at få del i nedenstående tilskud, skal man være en godkendt, frivillig, folkeoplysende forening. Det vil sige enten en idrætsforening eller en forening, der tilbyder idébestemt og samfundsengagerende børne- og ungdomsarbejde.

Er du i tvivl om din forening vil kunne få tilskud, kan du læse mere under "Foreninger".

Årligt tilskud beregnes efter foreningernes medlemstal og medlemmernes alder. Ansøgningsfrist 15. februar. Udbetales ca. 1. april. Tilskudsregnskab for året før skal fremsendes sammen med tilskudsansøgningen.

Ved overskridelse af afleveringsfristen reduceres tilskuddet med 25%. Ansøgninger modtaget efter den 1. marts medtages ikke. I 2016 har medlemmerne udløst følgende tilskud:

0 - 6 år 207,28 kr.
7 - 12 år 414,56 kr.
13 - 18 år 621,84 kr.
19 - 24 år 207,28 kr. 

For handicappede er beregningen lidt anderledes:

0 - 24 år 621,84 kr.
over 24 år 414,56 kr.

 

Årligt tilskud beregnes til aktivteter for psykisk udviklingshæmmede børn og unge under 25 år. Ansøgningsfrist 1. april. Udbetales ca. 1. maj.

Tilskud til kurser søges efter kursets afholdelse.

Ansøgningsfrister: 1. januar, 1. maj og 1. september.   

Uddannelsestilskud kan søges af alle godkendte, frivillige, folkeoplysende foreninger. Der ydes tilskud svarende til 75 % af kursusafgiften samt billigste, offentlige transport, dog med maksimalt 2.000 kr. pr. kursus pr. deltager. Hvor kurset er opdelt i flere kursusmoduler/-perioder, ydes tilskud med maksimalt 2.000 kr. pr. periode pr. deltager.

Kursernes indhold skal være foreningsudviklende og foreningsrelevante for ledere/trænere/instruktører eller kommende ledere/trænere/instruktører i den pågældende forening til gavn for børn og unge. Uddannelsestilskud i forbindelse med ældreidræt ydes alene til kurser i ældreidrætsinstruktion.

Såfremt der ydes tilskud til kurset fra anden side, ydes det kommunale tilskud i forhold til et evt. restbeløb.

Ved ansøgning fremsendes program for kurset, hvem der deltager samt fornøden dokumentation for udgifternes størrelse.

Til foreninger, der ejer eller lejer deres foreningslokaler. Tilskuddet kan maks. udgøre 75% af driftsudgifterne. Ansøgningsfristen er løbende men skal ske senest den 31. marts for det forudgående år.

Alle foreninger, der modtager tilskud, skal indsende et tilskudsregnskab den 15. februar.

Benyt ansøgningsskema fra borger.dk her.

 

Foreningen aflægger tilskudsregnskab efter Folkeoplysningsloven senest den 15. februar. Regnskabsperioden for det kommunale tilskud er 1. januar til 31. december.

Regnskabsaflæggelsen foretages på et regnskabsskema, der er udarbejdet af Kultur & Fritid

Regnskabet skal være revideret og underskrevet af foreningens revisor og samtlige medlemmer af bestyrelsen.

Såfremt foreningens samlede kommunale tilskud overstiger kr. 250.000, skal regnskabet revideres af en registreret eller statsautoriseret revisor.

Hvis foreningen har haft færre udgifter til folkeoplysende aktiviteter for børn og unge under 25 år, end hvad der svarer til det modtagne aktivitetstilskud, skal det for meget udbetalte tilskud tilbagebetales.

Hvis tilskudsregnskabet viser, at aktivitetstilskuddet har oversteget den samlede deltagerbetaling fra de tilskudsberettigede medlemmer, skal det for meget udbetalte tilskud tilbagebetales.

Skema til regnskabsaflæggelse

I retningslinjerne kan du i detaljer læse alt om tilskud til frivillige, folkeoplysende foreninger, herunder om ansøgningsfrister og krav til regnskabsaflæggelse.

Ballerup Kommune yder lokaletilskud til godkendte, frivillige, folkeoplysende foreninger.

Lokaletilskuddet udgør maksimalt 75 % af udgifterne til egne eller lejede lokaler, der benyttes til aktiviteter for børn og unge. Lokalerne skal være privatejede og beliggende i Danmark eller i Sydslesvig.

Der er begrænsninger på typer af udgifter, der ydes tilskud til, ligesom Undervisningsministeren har fastsat en øvre grænse for hvor store lokaleudgifter, der ydes tilskud til. Hvis drifts- eller lejeudgifter pr. time ved egne og lejede lokaler overstiger 253,32 kr. for haller og 126,61. (2015-satser) for andre lokaler og lejrpladser, ydes der kun tilskud med 75 % af de nævnte beløb.  

Tilskuddet ydes kun til foreningens medlemmer under 25 år og nedsættes forholdsmæssigt, hvis medlemmer over 25 år deltager i aktiviteten. Medlemmer som alene deltager med ledelsesfunktioner skal ikke indgå i beregningen af lokaletilskud og altså IKKE skrives på ansøgningen.

Kultur- og Fritidsudvalget kan træffe beslutning om, at en aktivitet ikke er folkeoplysende og derfor ikke kan udløse tilskud - herunder lokaletilskud. 

Er man i tvivl om hvorvidt der kan opnås lokaletilskud til en aktivitet, er det derfor en god idé at indsende ansøgningsskema inden indgåelse af lejekontrakt.

Ansøgning indsendes løbende og senest 31. marts for året før.

Kommunalbestyrelsen er ikke forpligtet til at yde lokaletilskud ved indgåelse af nye lejemål/køb af egne lokaler, eller ved forhøjelse af aktivitetsniveauet i eksisterende lejemål mv. Det anbefales at søge om lokaletilskud forud for indgåelse af nye lejekontrakter og inden køb af egne foreningslokaler

Her har vi samlet de ansøgningsskemaer de frivillige folkoplysende foreninger skal benytte ved ansøgning om tilskud. Nogle ansøgningsskemaer er tilgængelige hele året, andre kun i forbindelse med ansøgningsfristen. 

Ansøgning om uddannelsestilskud

Ansøgning om aktivitetstilskud

Lokaletilskud

Kontakt

Center for Skoler,
Institutioner og
Kultur

Kultur & Fritid
Gry Andersen

Hold-an Vej 7
2750 Ballerup

2913 7735

E-mail