Sammendrag
Skoletjenesten Pederstrup har udarbejdet en årsrapport for 2017. Årsrapporten introducerer skoletjenestens arbejde og præsenterer statistik over antallet af afviklede læringsforløb i 2017.
Desuden indeholder årsrapporten en evaluering af et pilotprojekt med naturformidling til dagtilbud. Evalueringen indeholder anbefalinger til eventuelt videre arbejde.
Årsrapporten forelægges til orientering.
Baggrund
Skoletjenesten Pederstrup har eksisteret siden den 1. januar 2016 og har i en årsrapport samlet op på det sidste års aktiviteter, herunder naturformidling til dagtilbuddene.
Årsrapporten med evalueringen skal informere om, hvordan der er skabt nye tilbud og samarbejder, og hvor Skoletjenesten Pederstrup bevæger sig hen.
Skoletjenesten Pederstrup er en del af Børne- og Skoleudvalgets ansvarsområde.
Sagsfremstilling
Årsrapporten består af to dele.
I første del orienteres om Skoletjenesten Pederstrups aktiviteter i 2017, herunder om skolernes brug af tilbuddet:
1. Skoletjenesten Pederstrups arbejdsområde
2. Samarbejder om formidling og åben skole
3. Skoletjenesten Pederstrups engagement i landsbyen Pederstrup
4. Nye læringstilbud til folkeskoler og dagtilbud i 2017
5. 2017 i tal.
Ad. 1: Skoletjenesten Pederstrup formidler Ballerup Kommunes natur, miljø og kulturhistorie gennem levende, nysgerrige og involverende læringsforløb til kommunens folkeskoler og dagtilbud. I 2017 tilbød skoletjenesten folkeskolerne i kommunen 28 forskellige gratis læringstilbud - på alle klassetrin og inden for 10 forskellige fag.
Ad. 2: Skoletjenesten Pederstrup er involveret i udviklingsarbejdet omkring åben skole i Ballerup Kommune i bredeste forstand. Det betyder løbende dialog med relevante parter som lærere, elever, ledere samt Center for Skoler, Institutioner og Kultur.
Ad. 3: Skoletjenesten fylder stadig mere i Pederstrup. I 2017 blev stuen på Ryttergården stillet til rådighed og har øget skoletjenestens kapacitet. Deltagelse i høstmarked, efterårsferieaktiviteter med Ballerup Museum, samt initiativ til et samarbejde med museet og Grantoftegaard om projektet "Kongens jagtgilde" gjorde, at skoletjenestens forankring i landsbyen både er på plads og under udvikling.
Ad. 4: I 2017 udbød Skoletjenesten Pederstrup 10 nye læringsforløb til skolerne på alle klassetrin, samt 7 naturfaglige forløb til dagtilbuddene.
Ad. 5: Skoletjenesten Pederstrup afviklede i 2017 i alt 211 læringsfoløb (2016 var det 160 afviklede forløb) ud af 264 bookede forløb til skolerne. Skolerne gennemførte hver fra 1 til 37 læringsforløb. I alt blev 15 læringsforløb til dagtilbuddene gennemført med børn fra fire distrikter.
I anden del orienteres om et pilotprojekt med at tilbyde naturfaglige læringsforløb til dagtilbuddene:
1. Anbefalinger på baggrund af erfaringerne fra projektet i 2017
2. Skitsering af projektets mål
3. Skitsering af projektets form og indhold
4. Projektet i tal
5. Respons fra børn og personale
6. Evaluering
7. Baggrund for anbefalinger.
Ad. 1: Det anbefales bl.a., at ordningen gøres fast for at styrke arbejdet med natur i dagtilbuddene, at 0- til 2-års området også får naturformidlingstilbud, at alle distrikter får del i tilbuddet, samt at der udarbejdes kurser til det pædagogiske personale i natur og læreplanstemaer.
Ad. 2: Projektet skulle bl.a. skabe naturerkendelse, skabe positive naturoplevelser og øge børnenes naturforståelse, samt inspirere det pædagogiske personale i arbejdet med natur i relation til læreplanstemaer.
Ad. 3: Til projektet blev tilknyttet en idræts- og friluftspædagog 12 timer ugentligt fra marts til december. I projektet blev udviklet 7 læringstilbud til børn i alderen 3-6 år. Alle tilbud tilrettelagdes i naturområder tæt på dagtilbuddet, således at det var let at tilgå og øgede personale og børns bevidsthed om deres nærmiljøs potentialer. Der udvikledes forløb over henholdsvis 1 og 2 dage med forskellige pædagogiske målsætninger.
Ad. 4: I alt deltog 395 børn og 51 voksne i i alt 16 forløb over 25 dage. To distrikter, Skovvejen og Måløvhøj, tegnede sig for 14 af de 16 forløb.
Ad. 5: I forbindelse med de enkelte forløb indsamlede idræts- og friluftspædagogen udtalelser fra børnene, samt respons fra det pædagogiske personale. Der var overvejende tilfredshed med tilbuddenes udformning og indhold. Børnene viste tegn på at være mere hjemmevante i naturområder i forbindelse med 2-dagsforløbene, ligesom flere turde tage del i aktiviteter med dyr. Personalet fremhævede bl.a., at de fik inspiration til eget arbejde, at børnene brød en masse grænser og fokus på sprog er interessant.
Ad 6: Det konkluderes, at der er interesse for naturformidling på 0- til 6-års området, at der er behov for at styrke kommunikationen med det involverede personale omkring tilbuddene, at lege er et effektivt redskab til at bearbejde et emne, samt at anvendelse af nære naturområder er en ressource.
Ad. 7: Skoletjenesten Pederstrups vurderer på baggrund af ovenstående, at projektet har været en succes, samt at flere af de fastsatte mål er opfyldt. På baggrund af evalueringen anbefales det bl.a., at tilbuddet udvides til flere dagtilbud og aldersgrupper, at styrke kontakten til personalet og at arbejde for en fortsat anvendelse af nærmiljøer.