Sammendrag
Børne- og Skoleudvalget præsenteres for en rapport med anbefalinger til justering og udvikling af området for dagbehandling. Rapporten indgår som en del af spor 1 i det samlede arbejde med at justere og udvikle viften af tilbud til børn og unge på det specialiserede område i Ballerup Kommune.
Baggrund
Arbejdsgruppen under Sammenhængsudvalget har fået til opgave at justere og udvikle viften af tilbud til børn og unge på det specialiserede område i Ballerup Kommune som led i organiseringen af den sammenhængende kommunale ungeindsats. Der gives årligt en politisk status på dette arbejde.
Formålet med justering og udvikling af tilbudsviften er:
- At få et samlet overblik over tilbudsviften for at kunne udvikle og anvende den på tværs af forvaltningsområderne.
- At sikre, at Ballerup Kommune ud fra et fagligt synspunkt kan møde behovet for kvalificerede og virkningsfulde tilbud, der kan understøtte borgere i uddannelse og job.
- At sikre, at tilbudsviften er et tilstrækkeligt differentieret supplement, som samtidig understøtter ambitionen om, at flest mulige børn og unge i Ballerup Kommune har muligheder for at deltage i de almene tilbud.
Det er i den forbindelse afgørende, at den fortsatte justering og udvikling af tilbuddene tydeligt understøtter udmøntningen af Vision 2029, Børne- og Ungestrategien, Ballerup Kommunes strategi for den sammenhængende ungeindsats, Strategi for indsatstrappen på det voksne sociale område samt Aktiveringsstrategien.
I august 2019 blev Ballerup Kommunes stående udvalg præsenteret for en analyseproces, der indeholdt syv spor:
Spor 1 (gruppeordning, specialklasser og dagbehandling)
Spor 2 (opsøgende, forebyggende indsatser)
Spor 3 (beskæftigelsesrettede tilbud)
Spor 4 (skoletilbud ud over folkeskolen)
Spor 5 (individuel støtte)
Spor 6 (rådgivning)
Spor 7 (boplaceringer).
På grund af interne omlægninger og fusioner gennemføres analyseopgaven i henholdsvis spor 2, 4, 6 og 7 ikke som hidtil planlagt, men er i stedet omfattet af igangværende tværfaglige samarbejdsprojekter. Den oprindelige analyseopgave er derved blevet skåret ned til tre spor:
Spor 1 (gruppeordning, specialklasser og dagbehandling)
Spor 3 (beskæftigelsesrettede tilbud)
Spor 5 (individuel støtte).
Sagen om spor 3 og 5 er blevet behandlet samlet på møde i juni 2020 i henholdsvis Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget samt Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget.
Sagsfremstilling
Rapport med beskrivelse af analyse og vurdering af området for dagbehandling kan ses i bilag. Rapporten er udarbejdet af en arbejdsgruppe med deltagelse af udvalgte repræsentanter fra både Center for Børne- og Ungerådgivning samt Center for Skoler, Institutioner og Kultur.
Rapportens analysedel præsenterer både kvantitative og kvalitative data på dagbehandlingsområdet, mens den efterfølgende vurdering danner baggrund for en række pejlemærker og tilhørende anbefalinger til justering og udvikling af området. Som følge deraf skitseres to forskellige prøvehandlinger, der tjener som forslag til konkrete indsatser til udmøntning af de nævnte pejlemærker og anbefalinger i rapporten.
Som prøvehandling for gruppen af børn med særlige behov i alderen 6-13 år foreslår arbejdsgruppen etableringen af en udeskole, der er indeholdt i og har tæt sammenhæng til det almene læringsmiljø, og hvor familiesamarbejdet spiller en central rolle. For gruppen af unge med særlige behov i alderen 14-17 år stilles der forslag om afvikling af et virksomhedsbaseret læringsforløb som prøvehandling. Formålet med denne form for praktik er at tjene som et springbræt til bedre læring i almenskolen for den unge og styrke samarbejdet mellem lærer og elev.
Udgiften til de to beskrevne prøvehandlinger skal afklares nærmere og forventes finansieret via skoleflex-ordningen.
Endnu en anbefaling fra rapporten er etableringen af en sammenhængende økonomimodel for det tværfaglige arbejde med børn og unge med særlige behov i almenskolen. Denne økonomimodel fremlægges og behandles på Børne- og Skoleudvalgets møde den 8. september 2020 punkt 4.