Sammendrag
Center for Skoler, Institutioner og Kultur har med afsæt i den eksisterende Digitaliseringsstrategi 2014-2017 gældende for 0-18 år udarbejdet et udkast, som skal erstatte afsnittet, der dækker 6-16 år (skoleområdet). Der er desuden udarbejdet et udkast, som nytænker det digitale dannelsesbegreb. Digitaliseringsstrategien ønskes sendt i høring i skolebestyrelserne.
Sagen har været drøftet i Digitaliserings- og Teknologiudvalget.
Baggrund
Den eksisterende Digitaliseringsstrategi 0-18 år fra 2014 er udløbet i 2017. Med budgetaftalen for 2018 er der satset på it i folkeskolen. Denne satsning fordrer en opdatering af strategien. Af budgetaftalen fremgår det, at parterne ønsker, at digitaliseringsstrategien på folkeskoleområdet og dens tilknyttede handleplaner opdateres, herunder med fokus på kodning som tema, så kodning og generel brug af it og digitale ressourcer i højere grad kan bidrage til at styrke elevernes skabende og kreative potentialer på alle klassetrin.
Sagsfremstilling
Sagen fra den 3. maj 2018 vedrørende digitaliseringsstrategien 0-18 år fremlægges med de bilag der manglede fra sidste sagsfremstilling.
Følgende indhold er ændret i forhold til den eksisterende digitaliseringsstrategi:
- Kapitlet "Fælles begrebsforståelse 0-18" (side 7-8 i den eksisterende strategi => nyt forslag: Afsnit 3.0 - 3.2 side 4-6 i den reviderede strategi)
- Kapitlet "Den digitale skole og BFO" (Side 17-23 => nyt forslag: Afsnit 5.0 side 14-21 i den reviderede strategi)
- Handleplanen for skoleområdet er erstattet med afsnit 7.0 - 9.0 side 28-32.
Bilag 3 - "Sammenligning af eksisterende mål og reducerede mål" - fremhæver de ændringer, der er lavet i forhold til temaernes mål.
Center for Skoler, Institutioner og Kultur vurderer, at Digitaliseringsstrategi 0-18 år i sin form og indhold på dagtilbuds- og klubområdet er både tidssvarende og visionær. Derfor foreslås disse dele videreført. På skoleområdet er der brug for både en opdatering og en indholdsmæssig justering.
Til brug for opgaveløsningen omkring en opdateret strategi på skoleområdet har der været nedsat en arbejdsgruppe. Arbejdsgruppen har bestået af lærere og ledere fra skolerne.
Strategien på skoleområdet har fortsat de tre temaer fra den gamle strategi:
-
Digital ledelse
-
Pædagogisk kompetence
-
Digital didaktik.
Indholdet af disse tre temaer er ændret, så fokus nu er på elevernes læring, og temaerne følges op af fire indsatser. De fire indsatser skal hjælpe skolerne til at nå strategiens mål.
Indsats 1: Lærerne og pædagogernes digitale kompetencer
Indsatsen sikrer:
-
Lærere og pædagoger får mulighed for at bevidstgøre sig om egne kompetencer og færdigheder inden for det digitale felt.
-
Behovet for en indsats på skolen afklares.
-
Den enkelte skole planlægger, hvordan man gennemfører et kompetenceløft for samtlige medarbejdere.
Indsats 2: Kodning - digitale og innovative processer
Kodning og digital skabelse inviterer til, at eleverne lærer ved at prøve og til at forstå, at fejl er en naturlig del af læringsprocessen.
Kodning er en disciplin, som træner mange af de færdigheder og kompetencer, som ønskes, at eleverne udvikler.
Indsatsen har fokus på to spor:
Indsats 3: Informationssøgning
Brugen af internettet, indsamling af større mængder data og adgang til digitale teknologier stiller hele tiden øgede krav om, at eleven lærer at søge information målrettet; at indsamle, sortere, udvælge og forholde sig kritisk til information, som er relevant i forhold til det læringsindhold, der arbejdes med.
Denne indsats skal bidrage til at styrke elevernes kompetencer inden for informationssøgning, begyndende kildekritik, ophavsrettigheder og relevansvurdering.
Indsats 4: Social ansvarlighed og it-sikkerhed
Uanset om sociale medier indgår i skolens aktiviteter eller ej, så er sociale medier en stor del af børnenes og de unges liv. Derfor er det vigtigt, at skolen forholder sig til, hvordan børnene og de unge bruger medierne.
Med fokus på social ansvarlighed og it-sikkerhed sikres børns og unges forudsætninger for, i en tidlig alder at blive rustet til at leve og arbejde i et samfund, hvor de skal være kritisk tænkende i arbejdet med og brugen af digitale medier.
-
De skal kunne begå sig trygt, forsvarligt og etisk korrekt, når de anvender it og medier samt er digitalt sociale.
-
De skal kunne begå sig trygt og sikkert på nettet i den digitale kontakt og kommunikation med omverdenen.
Ændringen af de tre temaer medfører ligeledes, at beskrivelsen af vejen til den digitale dannelse nuanceres.
Kombinationen af tre domæner sikrer den digitale kompetence:
-
Færdigheder i at anvende digitale værktøj og medier
-
Viden, teorier og principper knyttet til teknologi
-
Holdninger til strategisk brug, åbenhed, kritisk forståelse, kreativitet, ansvarlighed og selvstændighed.
Når det enkelte barn styrker sin digitale kompetence, vil det kunne indgå i trygge og værdiskabende samspil med andre mennesker i den virtuelle verden. Ved en positiv, men kritisk tilgang til andre brugere, samt ved nøje at overveje egne og andres intentioner, handlinger og udtryksformer i den virtuelle virkelighed, opnås netop den digital dannelse.
Udkast til den reviderede digitale strategi, samt udkast til høringssvar fra Digitaliserings- og Teknologiudvalget kan ses som bilag.
På mødet i Digitaliserings- og Teknologiudvalget deltager afsnitsleder Lotte Aaby og udviklingskonsulent Jesper Hvenegaard bak fra Center for Skoler, Institutioner og Kultur ved behandling af punktet.