Sammendrag
Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget bedes tage stilling til administrationens forslag om, at 1 mio. kr. af Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalgets pulje på 1,5 mio. kr. til indsats over for kvinder med ikke-vestlig baggrund, frigives. Midlerne frigives til indsatser målrettet beskæftigelsesmuligheder på brancheområder med efterspørgsel på arbejdskraft, herunder uddannelse af buschauffører, samt eventuelle understøttende indsatser i 2018-2019.
Der skal ligeledes tages stilling til forslag om ændring af profilen på det forventede provenu af indsatsens resultater i budgetoverslagsårene.
Baggrund
I budgetaftalen for 2018 (punkt 5.10) indgår en investering i intensiveret indsats for ledige ikke-vestlige etniske kvinder med det formål, at flere kvinder i målgruppen opnår selvforsørgelse. Der er reserveret en pulje på 1,5 mio. kr. i 2018 til investering i målgruppen med et forventet provenu i 2020 og 2021 på henholdsvis 0,5 mio. kr. og 1,5 mio. kr. Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget tager stilling til de udarbejdede forslag til indsatser.
Sagsfremstilling
Antallet af offentligt forsørgede kvinder, med ikke-vestlig baggrund i Jobcenter Ballerup, var i december 2017 i alt 416 personer. Heraf 162 ledige (jobparate), 104 modtagere af sygedagpenge/jobafklaringsforløb og 150 aktivitetsparate (kontanthjælpsmodtagere mv.).
Forslag vedrørende målrettede indsatser på mangelområder
Center for Arbejdsmarked vurderer, at de bedste beskæftigelseseffekter af en intensiveret indsats over for kvinder med ikke-vestlig baggrund kan opnås med en fokuseret indsats rettet mod beskæftigelsesmuligheder på mangelområderne, herunder godstransport, hotel og restaurant, rengøring og butik (jf. Hovedstadens rekrutteringsservice's branchenetværk), såfremt der findes indsatsmuligheder med stor efterfølgende jobsandsynlighed og tilbuddet er relevant for den enkelte borger. Fx i tilfælde, hvor en borger har et job på hånden under forudsætning af fx et kursus. Center for Arbejdsmarked foreslår derfor, at 1 mio. kr. af Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalgets pulje på 1,5 mio. kr. afsættes til primært dette formål. Tilfredsstillende resultater af den foreslåede indsats forudsætter, at indsatsen tilrettelægges individuelt. Det vil sige, at deltagerne udvælges nøje, og at indsatsen/uddannelsen gives på det rette tidspunkt i forhold til deltagernes og familiens situation og motivation mv.
Det indgår derfor i forslaget, at den puljefinansierede indsats:
- Kan finde sted i 2018 og i 2019, hvilket forudsætter overførselsadgang fra 2018 til 2019.
- Kan omfatte alle jobparate i målgruppen af kvinder med ikke-vestlig baggrund; dagpengemodtagere dog kun såfremt de er langtidsledige (fordi en længerevarende uddannelsesindsats kan have en negativ fastholdelseseffekt for nyledige). Endvidere kan indsatsen omfatte modtagere af sygedagpenge/jobafklaringsforløb uden arbejdsgiver, såfremt der er en klar forventning om, at de vil vende tilbage til arbejdsmarkedet (jf. lovbestemte visitationskategorier på sygedagpengeområdet).
Center for Arbejdsmarked vurderer, at der aktuelt er særligt gode beskæftigelsesmuligheder for ikke-vestlige kvinder som buschauffører, og flere uddannelsessteder tilbyder "jobgaranti" i forlængelse af gennemført buschaufføruddannelse, omend timetal og arbejdstider i det efterfølgende job kan variere. Det foreslås derfor, at indsatsen i første omgang primært fokuseres på uddannelse af buschauffører af de kvinder, hvor dette vurderes relevant. Samtidig med de gode beskæftigelsesmuligheder er buschaufføruddannelsen et relativt dyrt beskæftigelsestilbud, ikke mindst fordi der for en del af puljens målgruppe vil være behov for supplerende indsatser forudgående/sideløbende. Center for Arbejdsmarked ser derfor puljen som en mulighed for at kunne tilbyde udvalgte borgere denne uddannelsesmulighed, som er vanskelig at prioritere i stort omfang af det almindelige aktiveringsbudget. Behovet for supplerende indsatser forudgående/sideløbende kan bl.a. være almindeligt kørekort (optagelseskriterie), vejledning/motivation af borger/familie, danskundervisning og mentorstøtte.
Foreslået indsatsplan i forhold til uddannelse af buschauffører samt tilhørende succeskriterier findes i bilag.
Målrettede indsatser i andre brancher kunne eksempelvis være specialiserede AMU-kurser rettet mod rengøringsbranchen eller rekrutteringssamarbejde med større kæder inden for hotel/restaurant eller køkken/kantine.
Jf. ovenstående lægges der ikke op til, at indsatsen målrettes aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere mv. Det skyldes, at der i forvejen er en række STAR-finansierede (STAR står for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering) projekter og andre indsatser (jf. budgetaftalens punkt 5.08) for denne målgruppe, særligt i 2018 er hele gruppen omfattet af andre målrettede indsatser.
Forslag til fremrykning af provenu
Erfaringsmæssigt er beskæftigelseseffekten (afgangen fra forsørgelse til job/uddannelse) af denne og andre typer beskæftigelsesindsats størst nogle måneder efter gennemført indsats, hvor de tilegnede kompetencer mv. er friske. I budgetaftalen er provenuet på i alt 2 mio. kr. af indsatsens effekt imidlertid indlagt i budgetårene 2020 (0,5 mio. kr.) og især i 2021 (1,5 mio. kr.), dvs. år efter afsluttet indsats. På den baggrund foreslår Center for Arbejdsmarked, at provenuet fremrykkes og flades ud. Det foreslåede provenu er uddybet i bilag. Ovennævnte indsats på mangelområder forventes ikke at realisere hele provenuet på 2 mio. kr. i budgetperioden, idet der kun er tale om forbrug af op til 2/3 af puljen.
Procesforslag vedrørende indsats for iværksætteri
På baggrund af politisk interesse for at fremme iværksætteri blandt ikke-vestlige kvinder, foreslår Center for Arbejdsmarked endelig, at administrationen senest i september 2018 forelægger Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget et forslag til anvendelse af de resterende puljemidler til iværksætteri-indsats rettet mod dagpengemodtagere og/eller selvforsørgende. Administrationen besidder ikke aktuelt tilstrækkeligt kendskab til indsatsmulighederne til at foreslå en konkret indsats, og vil derfor samle viden og erfaring til at udarbejde et forslag til indsats, som med rimelig sandsynlighed vil bidrage til at realisere det forventede provenu.