Sammendrag
Med denne sag forelægges Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget ny beskæftigelsesstrategi, inkl. to bilag, til godkendelse. I strategien er indarbejdet kommentarer fra Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalgets seneste møde, ligesom enkelte fokusområder og indikatorer er blevet udviklet yderligere på baggrund af inputs fra medarbejdere og ledere.
Baggrund
Den seneste tids ændringer inden for beskæftigelsesområdet med bl.a. øget ledighed på grund af COVID-19, og etableringen af et nyt og bredere Center for Arbejdsmarked har skabt behov for udarbejdelse af en ny beskæftigelsesstrategi. På Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalgets møde i september 2020 fremkom både konkrete kommentarer og generelle drøftelser, der er tænkt ind i beskæftigelsesstrategien.
Sagsfremstilling
På baggrund af Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalgets kommentarer på mødet den 8. september 2020, er der sket følgende ændringer i strategiens tre dokumenter:
- Fokusområdet "Serviceoplevelse" er omskrevet til "Samarbejde i øjenhøjde - relationer og resultater".
- Der er udviklet et nøgletal på fokusområdet "Samarbejde i øjenhøjde - relationer og resultater".
- Der er indskrevet et mere tydeligt fokus på samarbejde med virksomheder, både i tekster i Fokusområde- og Indikator-bilagene
På møde for lokal-MED i Center for Arbejdsmarked blev både Implements økonomianalyse af beskæftigelsesområdet og beskæftigelsesstrategien præsenteret og kommenteret af MED-udvalget. Der var opbakning til retningen og indholdet i beskæftigelsesstrategien, og tilbagemeldingerne fokuserede især på tre punkter:
- Opmærksomhed på eventuelle behov for støtte og kompetenceudvikling ind i nye roller.
- Interesse i også for medarbejderne at følge den strategiske udvikling og også sikre, at medarbejdernes idéer til nye løsninger bringes i spil.
- Fokus på at tænke strategiske sammenhænge til tværgående opgaver og samtidig sikre, at der ikke kører for mange projekter og indsatser sideløbende.
Kommentarerne vurderes at være særdeles relevante og vil indgå i den efterfølgende udmøntning af beskæftigelsesstrategien.
Beskæftigelsesstrategien er derfor stadig formuleret med udgangspunkt i en række hovedprincipper, der drejer sig om, at:
- Borgere oplever aktiv deltagelse i almene fællesskaber via uddannelsesmiljøer eller arbejdsmarkedet.
- Borgere er i aktive beskæftigelsesforløb, der mere konsekvent er tilrettelagt ud fra forskningsmæssig viden. Fx er det dokumenteret, at virksomhedsrettede indsatser virker for alle målgrupper, og at aktive forløb med parallelle indsatser skaber større effekt end forløb, der ikke indeholder aktive tilbud eller er opbygget serielt.
- Borgere oplever færre fagfolk i deres forløb. Borgerne skal altid have støtte fra de rette fagligheder, men det må aldrig være en opgave i sig selv for en borger at afstemme budskaber fra flere medarbejdere. Derfor kan og skal Ballerup Kommunes medarbejdere internt blive bedre til at løfte flere funktioner samtidig og samarbejde på tværs, når det er nødvendigt.
- Borgere oplever virkningsfulde og inddragende samtaler, og at aftaler med borgerne italesætter mål og indsatser på vejen til job og uddannelse med udgangspunkt i borgernes mål og behov. Overholdelse af lovkrav og god inddragelse er hinandens forudsætninger. Hver borger er en aktiv del af eget forløb, og der skal være lydhørhed og mulighed for at justere mål, behov og indsats i takt med borgerens udvikling.
Tilsammen skal principperne tydeliggøre, hvad den enkelte borger skal opleve, når man er i kontakt med beskæftigelsesområdet i Ballerup Kommune og samtidig være retningsgivende for medarbejderne på området.
For at sikre bedre beskæftigelseseffekter for borgerne er der i beskæftigelsesstrategien udpeget fem fokusområder med tilhørende måltal, kun med de allerede omtalte rettelser:
- Samarbejde i øjenhøjde - relationer og resultater: Borgere skal opleve en hurtig og relevant hjælp til at komme i uddannelse eller job, mens virksomheder samtidig skal opleve hjælp til at få den efterspurgte arbejdskraft.
- Forsikrede ledige borgere: Ballerup Kommune skal være blandt de ti kommuner i Region Hovedstaden, som har den laveste andel af forsikrede ledige borgere.
- Borgere med udfordringer ud over ledighed: Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere og borgere i ressourceforløb skal deltage på og vende tilbage til arbejdsmarkedet svarende til landsgennemsnittet.
- Unge borgere: Andelen af unge i Ballerup Kommune, der tager en kompetencegivende uddannelse, skal op på nationalt niveau.
- Borgere med ikke-vestlig baggrund: Ledigheden for borgere med ikke-vestlig baggrund skal på niveau med ledigheden for andre borgere i Ballerup Kommune.
Strategiens fem mål er nedbrudt til en række nøgletal og indikatorer, så der løbende kan følges op på, om indsatsen i driften understøtter målopnåelse af ovenstående og giver de ønskede effekter for borgerne. Indikatorerne er flere steder blevet omskrevet for at sikre en bedre opfølgning på de strategiske mål.
Beskæftigelsstrategien træder i kraft umiddelbart efter vedtagelse.
På Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalgets møde deltager afsnitsleder Jakob Timmermann fra Center for Arbejdsmarked under behandlingen af sagen.