Sammendrag
Movia og Ballerup Kommune gennemfører i øjeblikket en forundersøgelse af forudsætningerne for at kunne etablere et Bus Rapid Transport-anlæg (BRT) i Lautrupgård Erhvervsområde.
Projektet har givet anledning til, at Movia ønsker at søge EU-midler til at teste førerløse busser i området. EU-projektet giver mulighed for at skabe en mere attraktiv og behovsstyret kollektiv trafik i området og styrke erhvervsområdets identitet, som et testsite for førerløse busser.
Movia ønsker, at Ballerup Kommune deltager som partner i projektet. Det er administrationens vurdering, at det vil gavne Lautrupgård Erhvervsområde, at kommunen deltager.
Sagen forelægges Teknik- og Miljøudvalget til godkendelse. Sagen forelægges til efterretning i Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget.
Baggrund
Lautrupgård Erhvervsområde er kendt som et område med mange arbejdspladser og en høj indpendling. Det skaber trængsel. Fremkommeligheden i myldretiden er allerede i dag meget belastet, og det bliver kun værre i fremtiden. Kombinationen af den eksisterende infrastruktur, den store indpendling og de nuværende trængselsproblemer gør området særligt attraktivt i forhold til at etablere en højklasset busløsning og til at teste førerløse busser.
Movia har pr. 1. januar 2019 i samarbejde med Ballerup Kommune iværksat en forundersøgelse af forudsætningerne for at etablere et BRT-anlæg i Lautrupgård. Et BRT-anlæg er et højklasset kollektivt transportsystem, hvor busser kører i egen vejbane, og stoppestederne har mere karakter af togstationer. Ballerup Kommune deltager i styregruppen og arbejdsgruppen for projektet. Forundersøgelsen afsluttes med udgangen af 2019. Forundersøgelsen vil også omhandle forskellige finansieringsmodeller for anlæg af BRT.
Projektet med forundersøgelsen har givet anledning til, at Movia har henvendt sig til Ballerup Kommune med et ønske om, at kommunen går sammen med Movia og DTU om en ansøgning til en EU-pulje under ”Horizon 2020”. Foreløbig beskrivelse af projektet er vedlagt som bilag.
Sagsfremstilling
EU-projektet handler om at afprøve førerløse busser i Lautrupgård, hvor de skal erstatte nogle af de nuværende busafgange og tilbyde behovsstyret kørsel. Der er ansøgningsfrist den 24. april 2019. Projektet starter op i 2020 med at afklare, hvilke busser, der skal afprøves. Den konkrete testkørsel forventes først at ville finde sted i 2022/2023. Testkørslen er ikke afhængig af, at der er etableret et BRT-anlæg. De førerløse busser skal køre i blandet trafik og kan derfor køre uden et BRT-anlæg.
Med ansøgningen lægges op til at søge om knap 5 mio. kr. til at teste førerløse busser, der skal køre sammen med den øvrige trafik af bilister, cyklister og almindelige busser. Der arbejdes i oplægget med at teste to forskellige busstørrelser, både i almindelig rutekørsel og behovsstyret kørsel i hele driftsdøgnet og dermed udvide med behovsstyret betjening i ydertimerne. Der vil således blive tale om kørsel dels på Lautrupparken, dels på sidevejene til Lautrupparken.
Busserne forventes at køre ca. 30 km i timen og med forventning om i løbet af testen at øge hastigheden til 40 km i timen. Det er nyt og banebrydende, at man i realtid vil afprøve to-tre førerløse busser, som uden for myldretiderne vil køre behovsstyret. De førerløse busser vil i testen være overvåget fra et lokalt kontrolcenter.
Movia ønsker, at Ballerup Kommune deltager i projektet. Det kan enten ske som partner eller ved at udtrykke vores støtte til projektet gennem underskrift af et letter of support.
Beslutningen herom skal ske inden ansøgningsfristen den 24. april 2019.
Det er en forudsætning for ansøgningen, at Ballerup Kommune som vejmyndighed som minimum støtter projektet med en interessetilkendegivelse underskrevet af borgmesteren. Movia ser dog gerne, at Ballerup Kommune bliver partner, da kommunen, udover at være arealejer og vejmyndighed, også medvirker som lokal trafikbestiller af kollektiv trafik. Hertil kommer, at kommunen som partner vil kunne være ambassadør for projektet over for virksomhederne, bilisterne og brugerne af den kollektive trafik i området.
Ballerup Kommunes rolle i projektet vil konkret være at stille ”geografi” og eksisterende vejareal i Lautrupgård til rådighed for testkørslen. De infrastrukturomkostninger, der er forbundet med kommunens deltagelse, vil være i størrelsesorden 0,3 mio. kr. og vil blive dækket af projektet.
Ved at indgå som partner i projektet opnår Ballerup Kommune at fremstå som en proaktiv kommune, der tør medvirke til at afprøve nye idéer, der løser store samfundsmæssige udfordringer som trængselsproblemerne. Såvel staten, i form af Trafikministeriet og Erhvervsstyrelsen, som de eksisterende virksomheder i Lautrupgård vil se det som et udtryk for, at Ballerup Kommune arbejder ambitiøst på at skabe bedre infrastruktur- og mobilitetsløsninger i tråd med, at Ballerup Kommune vil fortsætte med at være en førende erhvervskommune i 2029, jf. Vision for Ballerup Kommune.
I den politiske aftale for 2019 er parterne enige om, at der skal igangsættes et arbejde med en udviklingsplan for Lautrup Erhvervspark således, at den også om 10-20 år er et relevant og tidssvarende sted at drive virksomhed. En afgørende forudsætning for områdets attraktive status er en velfungerende infrastruktur.
Administrationen vurderer, at deltagelse i ansøgningen og efterfølgende deltagelse i projektet på sigt vil forbedre infrastrukturen og medvirke til at give Lautrupgård en ny attraktiv identitet. Ballerup Kommune vil kunne blive kendt for at have medvirket til at udvikle innovative løsninger på trængselsproblemerne i Danmark og i EU.