Sammendrag
Sagen giver en foreløbig orientering om status vedrørende udmøntning af investering i beskæftigelsesindsatsen over for aktivitetsparate kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere, som indgår i "Aftale om budget 2017". Sagen lægger også op til at forventningerne til investeringscasen revideres efter indsamling af erfaringer fra andre kommune, som arbejder med tilsvarende målgruppe.
Baggrund
I Aftale om budget 2017 mellem Socialdemokratiet og Venstre indgår investering i beskæftigelsesindsatsen over for aktivitetsparate kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere. Det forventes, at lavere ledighed vil give en ydelsesbesparelse på henholdsvis 2,8 mio. kr. og 1,8 mio. kr. i 2018 for de to områder. Løbende opfølgning er en del af den oprindelige investeringscase.
Sagsfremstilling
Ambitionen for den ekstraordinære indsats i 2017 og fremover for aktivitetsparate borgere er, at opnå en stor beskæftigelseseffekt for målgruppen i perioden 2017-2021. Endvidere er rationalet, at dette vil frigøre ressourcer til en ekstra indsats over for de tilbageværende aktivitetsparate borgere, som skal medvirke til, at den opnåede beskæftigelseseffekt stort set kan fastholdes i 2018 og ligeledes i de følgende år.
Status og forventninger i 2018
Målsætningen er, at målgruppen af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere nedbringes med 21 fuldtidspersoner, som beskrevet i investeringscasen. År til dato, status pr. 1. maj 2018, er 21 pct. af måltallet, 2,8 mio. kr., realiseret. Der forventes, at målsætningen for 2018 realiseres med 65 pct. og dermed realiseres de sidste 1 mio. kr. ikke.
På området for uddannelseshjælpsmodtagere er der i investeringscasen lagt op til at antallet af borgere nedbringes med 19 fuldtidspersoner. År til dato, status pr. 1. maj 2018, er 23 pct. af måltallet, 1,8 mio. kr., realiseret. Der forventes at målsætningen for 2018 realiseres med 75 pct. og dermed realiseres de sidste 0,5 mio. kr. ikke.
Overordnede udfordringer med investeringscasen
I 2017 lykkedes det delvist, at realisere måltallene. Dette skyldes primært, at målgruppen for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere viste sig at være mindre end beskrevet i den oprindelige investeringscase, samt sammensat af borgere med sværere problemstillinger end oprindeligt antaget. Det har dermed betydet, at indsatsen omfattede færre borgere, og der ikke kunne opnås den ønskede effekt.
Resultatet i 2017 samt indeværende år har gjort, at administrationen har været i gang med en proces, hvor der indsamles erfaringerne fra andre kommuner, der arbejder med indsatsen for tilsvarende målgruppe af borgere. Dialogen har bl.a. peget på, at der er behov for længere indkøringsperiode samt længere tid til at høste besparelsen, end der er lagt op til i den oprindelige investeringscase. Samtidigt er administration i gang med at afdække hvordan de kommuner, der er lykkedes med det, har valgt at organisere indsatsen samt hvilket overordnet setup, de arbejder ud fra.
Administrationen lægger derfor op til at forventningerne til investeringscasen revideres efter ovenstående proces er gennemført.
Læringsperspektiv i 2017 og frem
Som en del af arbejdet med borgerne, og dermed samarbejde med eksterne aktører udvalgt til at løse opgaven, indgår der også et læringsperspektiv for organisationen og medarbejderne i Center for Arbejdsmarked. Der har bl.a. været undervisning af koordinerende sagsbehandlere i temaet: "Fra smerteidentitet til ressourceidentitet", deltagelse i oplæg omkring Empowerment samt fælles ugentlige sagsdrøftelsesmøder.
Derudover er samarbejdsmodellen (udlicitering af sager på kontanthjælpsområdet) med den eksterne aktør en væsentlig del af investeringscasen, og der gives derfor en status på dette på mødet i Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget.
På Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalgets møde deltager afsnitsleder Berit From Bertelsen fra Jobekspressen i Center for Arbejdsmarked under behandling af sagen.