Sagen er til efterretning
SKI er igang med at planlæge udbud af en række genbrugshjælpemidler. Indkøb i
Ballerup Kommune
vil senere på året vende tilbage med, hvordan de genbrugshjælpemidler, der ikke
er omfattet af
nedenstående vil blive håndteret.
Den kommende aftale 50.98 Genbrugshjælpemidler er underlagt servicelovens
§112. Det stiller en række krav til processen for udarbejdelsen af aftalen bl.a.
inddragelse af brugerrepræsentanter og høringsprocessen.
Kort om aftalen
Aftalen opdeles i 16 delaftaler. Hver delaftale repræsenterer ét hovedprodukt
samt
en række biprodukter i form af tilbehør og reservedele.
De 16 delaftaler vil omfatte følgende hovedprodukter:
· Standard rollatorer
· Sideværtssammenklappelig rollatorer
· Terrængående rollatorer
· El-scootere, manuel styring (Klasse B)
· El-scootere, manuel styring (Klasse C)
· Indstillelig senge, 4-delt liggeflade
· Tryksårsforebyggende luftmadrasser (statiske)
· Tryksårsforebyggende luftmadrasser (dynamisk),
· Tryksårsforebyggende luftmadrasser, helmadras, dynamisk luft
· Tryksårsforebyggende luftmadrasser, topmadras, dynamisk luft
· Underliggende skummadras
· Tryksårsforebyggende skummadrasser, syntetiske
· Tryksårsforebyggende topmadrasser, dynamisk luft
· Toiletbadestole med hjul
· Toiletbadestole med sædetilt
· Toiletbadestole med elektrisk højdeindstilling og sædetilt
· Badetaburetter med mulighed for ryglæn
· Toiletforhøjere, fastmonteret
· Toiletsæder med armlæn
Hver delaftale udbydes som en flerleverandøraftale. Det betyder, at der indenfor
hver delaftale er flere leverandører, der tilbyder de pågældende produkter på
delaftalen. Det giver mulighed for, at fx små og mellemstore virksomheder, der er
specialiseret inden for et af områderne, kan byde ind på den relevante delaftale.
I alt forventer SKI, at tildele tre leverandører på hver delaftale. Leverandørerne
tildeles efter kriteriet ”bedste forhold mellem pris og kvalitet”. Samlet set
forventes
aftalen at omsætte for knap 150 mio. kr. årligt. Det svarer til mindre end 5 pct. af
branchens samlede omsætning.
Krav til oplæring i produkterne
I forbindelse med opstart af aftalen vil leverandørerne skulle tage ud og fortælle
kommunerne om produkterne på aftalen. Derudover er der i aftalen indarbejdet
mulighed for at kommunerne kan tilkøbe yderligere konsulentbistand fra
leverandørerne. Derved kan kommunerne tilkøbe yderligere undervisning og
oplæring i lige netop de produkter, der købes på aftalen. Således har
ergoterapeuter mulighed for at få godt kendskab til produkterne på aftalen, så de
har et solidt grundlag for at vurdere, hvilken type hjælpemiddel, der kan hjælpe
borgeren i hverdagen. Hvis den enkelte borgers behov ikke kan dækkes af
hjælpemidlerne på aftalen, eller hvis borgeren af anden årsag ønsker det, har
borgeren mulighed for at gøre brug af fritvalgsordningen.
Hvordan sikrer SKI brugerinddragelse
Side 3 af 4
For at opfylde servicelovens krav til brugerinddragelse, har SKI haft en dialog med
relevante handicaporganisationer (Dansk Handicap Forbund og Hjernesagen) og
afholdt møder med en række brugerrepræsentanter. Formålet var at få deres input
til, hvilke krav SKI og kommunerne skulle tage med i udbudsmaterialet.
SKI vil også invitere brugerrepræsentanter til at deltage i produktafprøvningen,
som gennemføres i forbindelse med evalueringen af de indkomne tilbud.
SKI har afholdt teknisk dialog med potentielle leverandører i december 2018.
Den tekniske dialog gennemføres for at sikre, at den endelige aftale afspejler
markedets vilkår og mekanismer og for at sikre, at aftalen bliver så anvendelig
som
muligt for både offentlige brugere og leverandører på aftalen.
Den kommunale projektgruppe, der er med til at udvikle udbuddet består af
repræsentanter fra:
· Faaborg-Midtfyn Kommune (Fællesindkøb Fyn)
· Gentofte Kommune (Spar5)
· Haderslev Kommune (Sydjysk Udbudssamarbejde)
· Halsnæs Kommune (IN)
· Hvidovre Kommune (VIF)
· Ishøj Kommune (VIF)
· Kerteminde Kommune (Fællesindkøb Fyn)
· Københavns Kommune
· Mariagerfjord Kommune (JYFI)
· Odense Kommune (KomUdbud)
· Ringkøbing-Skjern Kommune
· Rudersdal Kommune (Spar5)
· Svendborg Kommune (KomUdbud)
· Thisted Kommune (Fællesindkøb Nord)
· Tønder Kommune (Sydjysk Udbudssamarbejde)
· Viborg Kommune (JYFI)
Deltagerne er en blanding af udbuds- og indkøbskonsulenter og fagpersonale så
som ergoterapeuter, visitatorer, depotbestyrer, depotmedarbejdere samt
sagsbehandlende terapeuter.
Aftalen forventes at træde i kraft marts 2020.