Sammendrag
Som udgangspunkt kan borgere selv bestemme, om de vil tage imod den hjælp, pleje og omsorg, som kommunen tilbyder. Serviceloven indeholder et regelsæt, som undtagelsesvis tillader personale at anvende magt over for personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, når indgrebet vurderes nødvendigt, for at kunne yde den nødvendige omsorg over for borgeren.
Der er hovedsageligt tale om situationer, hvor indgrebet er nødvendigt for at undgå personskade. Når der foretages en magtanvendelse, skal dette registreres og indberettes til kommunen. Herefter træffer handlekommunen afgørelse om lovligheden af magtanvendelsen.
I Ballerup Kommune i 2017 var der henholdsvis 46 indberetninger på handicapområdet og 7 indberetninger på ældreområdet. Til sammenligning var der i 2016 31 indberetninger på handicapområdet og 4 på ældreområdet.
I bilaget er der en oversigt over antallet af magtanvendelsesindberetninger i årene 2015, 2016 og 2017.
Opgørelsen over udviklingen i magtanvendelser fremlægges til orientering.
Baggrund
Magtanvendelse efter serviceloven kan bestå i:
- Anvendelse af personlig alarm- eller pejlesystemer
- Etablering af særlige døråbnere
- Anvendelse af stofseler
- Fastholdelse for at undgå personskade
- Fastholdelse af borgeren for at kunne gennemføre personlig hygiejne
- Tilbageholdelse i boligen
- Optagelse i særlige botilbud mod borgerens ønske.
Ballerup Kommune har pligt til at følge udviklingen i anvendelsen af magt og andre indgreb i den personlige frihed, således at det løbende kan vurderes, om der er behov for faglig og ledelsesmæssig opfølgning. I serviceloven er der desuden krav om, at der en gang årligt forelægges en beretning til Kommunalbestyrelsen om udviklingen på området.
Enhver magtanvendelse, som er foretaget af medarbejdere i Ballerup Kommune, skal registreres og indberettes fra tilbuddet til Center for Social og Sundhed og til Socialtilsynet. Har en beboer på et af Ballerup kommunes botilbud, en anden handlekommune end Ballerup, registreres magtanvendelsen og videresendes til handlekommunen, som behandler sagen.
Magtanvendelser, foretaget i dag- eller døgntilbud beliggende i andre kommuner over for borgere, som Ballerup Kommune er handleansvarlig overfor, sendes til Ballerup Kommune til afgørelse.
Et tværfagligt udvalg, myndighedsgruppen, med repræsentation af fagprofessionelle fra både handicapområdet og ældreområdet i Center for Social og Sundhed, behandler den enkelte indberetning og træffer myndighedsafgørelsen.
Sagsfremstilling
På handicapområdet var der i 2017 46 indberetninger om magtanvendelser. På ældreområdet var der 7 indberetninger. Til sammenligning var der i 2016, 31 indberetninger på handicapområdet og 4 på ældreområdet.
På handicapområdet er antallet af magtanvendelser steget fra 31 til 46. Den store stigning ses på antallet af magtanvendelse på Ballerup borgere i botilbud i andre kommuner, fra 15 i 2016 til 36 i 2017.
Fra 2015 til 2016 var der også en stigning i antallet af indberetninger om magtanvendelse på borgere i botilbud, uden for Ballerup Kommune. De borgere det drejer sig om, er udfordrede på forskellig vis og de er som hovedregel placeret på specialiserede botilbud. Der har i 2017 været et øget fokus på disse borgerforløb i administrationen, hvor de løbende drøftes i et tæt samarbejde mellem sagsbehandler og specialkonsulent. Der, hvor det vurderes nødvendigt, gennemføres ekstra opfølgningsbesøg, og der er fokus på, om VISO (den nationale Videns- og Specialrådgivningsorganisation på det sociale område og specialundervisningsområdet) bør inddrages for at sikre at tilbuddet anvender den optimale pædagogisk og metodiske tilgang til borgeren. Formålet med dette ekstra fokus er løbende at vurdere, om det aktuelle tilbud fortsat er relevant og tilstrækkeligt i forhold til borgerens udfordring. Dette fokus afspejles ikke i resultatet for 2017, men det vurderes at den løbende dialog med botilbuddene om disse borgere, er med til at sikre fokus på kvaliteten i omsorgen for denne gruppe meget udfordrede borgere.
På ældreområdet er der sket en lille stigning i antallet fra 4 til 7 magtanvendelser.
På plejecentrene i Ballerup Kommune er der også fokus på at forebygge magtanvendelse. Der er uddannede demensressourcepersoner, og alle medarbejdere har gennemgået et demens e-learningskursus. Når der opstår særligt vanskelige demensproblematikker afholdes der beboerkonferencer og der udarbejdes socialpædagogiske handleplaner, i forhold til den enkelte beboer. Der indsættes ekstra personale i perioder, hvor beboere med demenssygdomme har brug for ekstra opmærksomhed. Plejecentrene i Ballerup Kommune arbejder desuden med at gøre indretningen demensvenlig, så der opnås større genkendelighed, hjemlighed og tryghed.
Der er således fokus på området, men magtanvendelse vil aldrig kunne undgås helt, da demenssygdomme og andre udviklingshandicaps kan komme meget forskelligt til udtryk. Det er ikke et mål i sig selv at nedbringe antallet af magtanvendelser til nul, idet magtanvendelser kan være nødvendige af hensyn til borgerens situation, da manglende handling kan resultere i, at beboeren på ældre- og handicapområdet er udsat for omsorgssvigt. Det er afgørende, at episoderne indberettes, evalueres og drøftes i personalegruppen.
Målet er at forebygge disse hændelser, og her er medarbejdernes viden og kompetencer afgørende.
Opgørelsen over udviklingen i magtanvendelser på ældre- og handicapområdet har været i høring i Handicaprådet og Seniorrådet som vedlægges sagen.