Sammendrag
Efter den offentlige høring om lokalplanforslaget skal Kommunalbestyrelsen behandle de indkomne bemærkninger, indsigelser og ændringsforslag med henblik på at vedtage lokalplanen endeligt. Der er i høringsperioden modtaget syv bidrag. Lokalplanen indstilles til endelig vedtagelse med uændrede bestemmelser i forhold til det offentliggjorte forslag, men med en enkelt tilføjelse til den ledsagende redegørelse om en sikkerhedszone omkring Forsvarets laboratorium.
Baggrund
På baggrund af et samarbejde mellem Ballerup Kommune, Furesø Kommune og statens ejendomsselskab Freja Ejendomme har de to kommuner udarbejdet forslag til lokalplaner for de dele af Sydlejren (på den tidligere Flyvestation Værløse), der er beliggende på hver side af kommunegrænsen langs Jonstrup Å. Ballerup Kommunes forslag til lokalplan nr. 166 har i perioden fra den 7. juni til den 28. august 2016 været i offentlig høring.
I samarbejde med Furesø Kommune blev der den 16. juni 2016 i kulturhuset Galaksen i Værløse Bymidte afholdt et fælles borgermøde om kommunernes planforslag, og den 18. august 2016 blev der i Kulturhus Måløv afholdt et supplerende, lokalt borgermøde om Kommunalbestyrelsens planforslag.
Sagsfremstilling
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har med skrivelse af 25. august 2016 gjort indsigelse mod planforslaget, med henvisning til at lokalplanen ikke tager højde for den tinglyste deklaration af 7. maj 1966 om et sikkerhedsområde syd for åen. Styrelsen ønsker desuden, at rammebestemmelserne for område 1.F5 ændres ved den kommende kommuneplanrevision.
Som det fremgår af sagens bilag har Forsvarsministeriets Ejendomstyrelse efterfølgende vurderet, at det tinglyste sikkerhedsområde kan aflyses på de ejendomme, der er omfattet af lokalplanen. Med skrivelse af 28. september 2016 meddeler Styrelsen derfor, at den ikke længere fastholder sin indsigelse.
Novo Nordisk er bekymret for, om anvendelsen af planområde E til fritidsaktiviteter kan resultere i skærpede støjkrav til deres anlæg på virksomhedens ejendom syd for lokalplanområdet.
Planområdets anvendelse er som det primære et "landskabsområde med dyrkningsinteresser" med en hertil underordnet mulighed for benyttelse til fritidsaktiviteter, der ikke forudsætter bebyggelse eller anlæg. Altså en meget ekstensiv udnyttelse som i givet fald kun vil omfatte meget få personer. Da området ydermere fastholdes i landzone, vil der ikke kunne etableres anlæg, som begrunder en status som et egentligt rekreativt område og udløse de dertil hørende miljøkrav.
Friluftsrådet ønsker, at hegnet rundt om hele Sydlejren fjernes, og mener i øvrigt, at der på Ballerup-siden bør etableres en simpel sti langs Jonstrup Å med forbindelse til Måløv Naturpark og til broen over åen ved Måløv Renseanlæg. Endelig mener Rådet, at den brede belægning på rullebanen nord for hangaren bør reduceres til almindelig vejbredde, og at den rørlagte å om muligt bør reetableres.
I følge lokalplanen er hegningen en mulighed, men ikke en nødvendighed. Spørgsmålet bør derfor drøftes med nuværende og kommende ejere. Ballerup Kommune er enige i, at stiforbindelserne bør udbygges, men placeringen vil afhænge af sikkerhedsdeklarationens vilkår.
Den omtalte rullebane skal også benyttes til parkering i forbindelse med større arrangementer i erhvervsområdet og i det store fritidslandskab. Ballerup Kommune er positiv overfor hel eller delvis retablering af åløbet og vil lade det indgå i drøftelser med Furesø Kommune og grundejerne.
Lokalforeningen Værløse Naturgruppe mener, at den foreslåede løsning af krydset Jungshøjvej – Bringevej er uhensigtsmæssig og foreslår i stedet en lille rundkørsel. Gruppen henstiller, at der på Bringevej benyttes smarte armaturer med mulighed for dæmpning. Og foreslår tilføjelse til § 8.13 for at undgå gener for naturoplevelsen i det åbne land. Gruppen er også bekymrede for reglerne om virksomhedsskiltning, og henstiller at § 8.11 slettes og at reklamer med lys ikke tillades. Ligesom med belysning ønsker Naturgruppen, at man undgår støj i det åbne land, og foreslår derfor at naturområder nævnes på linje med boligområder i § 10.1.
Jonstrup '89, der er en interessegruppe af borgere, foreninger og institutioner fra Jonstrup, fremfører samme synspunkter om belysning, skiltning og støj som Værløse Naturgruppe.
I lighed med parternes trafikrådgivere vurderer Ballerup Kommune, at den viste trafikløsning er sikker, bl.a. fordi biltrafik og krydsende stitrafik er adskilt. Sammen med politiet vil vejmyndigheden i forbindelse med godkendelsen af det endelige projekt tage stilling til hastighedsbegrænsningen.
For at opnå en god helhedsløsning vil Ballerup Kommune i dialog med nabokommunen udvælge de belysningsarmaturer, der skal benyttes i hele Sydlejren. Som udgangspunkt skal løsningen være i overensstemmelse med kommunens belysningsplan og med den designmanual, der i forbindelse med kommunernes lokalplanlægning er udarbejdet af Freja Ejendomme.
Administrationen vurderer, at lokalplanens skiltebestemmelser er fyldestgørende, idet skiltning ved adgangsvejene skal ske efter en af kommunalbestyrelserne godkendt plan og i øvrigt ikke må indeholde reklamer og udføres som lysende skilte. Placering af skilte på terræn skal ske på den pågældende erhvervsejendom og placeres, hvor det giver mening nemlig ved adgangsvejen: 'Perimetervej'. Skiltning på bygninger må ikke ske mod det åbne land, men kun på facader mod vej.
Administrationen vurderer, at intentionen om støjbeskyttelse er opnået, såfremt grænseværdierne i forhold til de omgivende boligområder er opfyldt.
Grundejerforeningen 'Ved Gershøj' forudser en markant forøgelse af trafikken på Jungshøjvej, herunder med tunge lastvogne forbi Gershøj-bebyggelsen. Foreningen ser dog positivt på den foreslåede T-kryds løsning og håber på flere forbedringer langs Jungshøjvej, herunder hastighedsdæmpning, forbud mod lastvognskørsel, etablering af rundkørsel ved Måløv Hovedgade samt forbedring af krydset ved Måløv Byvej.
En grundejer fra samme bebyggelse opfordrer ligesom grundejerforeningen til, at der indføres fartdæmpende foranstaltninger på Jungshøjvej, samt at det overvejes at indføre gennemkørselsforbud for lastvogne.
Synspunkterne vedrører forhold uden for lokalplanområdet og er i øvrigt ikke hører til i en lokalplan. Men de begrundede forslag videregives til Ballerup Kommunes vejmyndighed som vil lade dem indgå i de videre overvejelser om etablering af nye foranstaltninger på Jungshøjvej i retning mod Måløv Byvej.
Alle bidragydere til høringen vil modtage individuelle svar på deres synspunkter.
Ballerup Kommune og ejeren af byudviklingsområdet i Sydlejren agter at indgå aftale om etablering af forbedret trafikbetjening. Aftalens endelige ordlyd vil foreligge til Økonomiudvalgets behandling af sagen og blive offentliggjort sammen med mødets dagsorden.