Sammendrag
Med henblik på at gøre særligt sårbare elever klar til en ungdomsuddannelse mv. både fagligt, socialt og personligt har skoleledelsen på Skovlunde Skole, klubledelsen i Skovlunde og ledelsen i Center for Børne- og Ungerådgivning indgået et samarbejde om en specifik målgruppe af elever, jf. nedenstående, som p.t. ikke har deres daglige gang i skolen.
Det er hensigten med forsøget, at elever, som af forskellige årsager ikke p.t. går i skole, i løbet af tre måneder gradvist kommer tilbage til almenskolen eller i andet uddannelsesrettet forløb. Der tages udgangspunkt i, at eleverne i Rampen, som tilbuddet kaldes p.t., på baggrund af en specifik uddannelsesplan undervises uden for skolen af såvel lærere som pædagoger.
Økonomien til forsøget hentes i de relevante fagcentre.
Sagen forelægges til orientering i både Kultur- og Fritidsudvalget samt Børne- og Skoleudvalget.
Baggrund
Med udgangspunkt i folkeskolelovens § 33 foretages i første omgang et forsøg med et midlertidigt alternativt tilbud til ældre elever i Skovlunde som på baggrund af fx skolevægring, angst, diagnoser eller fravær ikke p.t. har deres daglige gang på skolen.
Det er vurderingen, at målgruppen vil have gavn af et midlertidigt tilbud, som skal gøre eleverne parate til igen at indgå i almenskolen og være et alternativ til, at eleverne permanent udskilles fra almenskolen.
Sagsfremstilling
Skovlunde Skole har i øjeblikket en række elever, som ikke eller kun sjældent går i skole. For dels at fastholde de enkelte elever i almenskolen samt på sigt gøre eleverne klar til at begå sig i almenskolen og med det sigte at gøre de unge uddannelsesparate oprettes et midlertidigt alternativt tilbud på tværs af skolen i Skovlunde, klubben i Skovlunde og Center for Børne- og Ungerådgivning. Formålet med forsøget er, at:
- Fastholde de unge i skoletilbud
- Opbygge og udbygge de unges skoletilknytning
- Kombinere skole med praktik, brobygning til ungdomsuddannelse, mesterlære mv., der vil kunne skabe trivsel for de unge med fokus på job og uddannelse
- Arbejde med de unges personlige og sociale kompetencer samt deres trivsel som forudsætning for motivation for at deltage i et skoletilbud.
Helt konkret vil forsøget betyde, at der oprettes op mod 2-3 klasser med ca. 8 elever i hver klasse, hvortil der kobles en lærer og en pædagog - gerne på tværs af skole og klub. Hertil knyttes der løbende faglærere til klassen. Det vil som udgangspunkt være pædagogen, som er den gennemgående tryghedsperson for de unge.
Efter tre måneder i Rampen er det tanken, at de unge, som har haft gavn af indsatsen, skal vurderes i forhold til det videre forløb, hvor der enten kan ses i en innovationsretning, hvor fokus rettes mod praktik og det erhvervsrettede eller i en studieretning, hvor fokus rettes mod en ungdomsuddannelse med fokus på sociale og personlige redskaber.
Det er planen, at de enkelte unges uddannelsesplaner evalueres mindst fire gange årligt.
Økonomien til en opstart af forsøget vil blive sammensat på tværs af sektorer og centre og således, at Center for Børne- og Ungerådgivning bidrager med 250.000 kr., Center for Skoler, Institutioner og Kultur med 300.000 kr. og Skovlunde Skole med 400.000 kr., så den samlede startkapital til forsøget - i en pilotfase - bliver på 950.000 kr., svarende til frikøb af ca. to årsværk.
For Skovlunde Skole skal udgiften ses i sammenhæng med dels de nuværende udgifter til eleverne, bl.a. i forhold til støttetimer og i forhold til en kommende betaling for visitation til specialiseret undervisning.
Klubben i Skovlunde vil bl.a. kunne bistå med personale og lokaler mv.
Det forventes, at forsøget kan iværksættes snarest muligt og gerne allerede fra april måned.