Sammendrag
Musisk Samråd søger på vegne af en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra bl.a. Frivillighedsrådet, Lautrupgaard Musikfabrik, Ballerup Jazzklub, Ballerup Motion og Ungdomskulturhuset Vognporten om tilskud på 135.960 kr. fra bydelsarrangementspuljen til i alt 24 musik- og dansearrangementer på Kirketorvet i Ballerup i løbet af sommeren 2018.
Det indstilles, at der ydes et tilskud på 70.000 kr.
Baggrund
Der er afsat en pulje på 200.000 kr. til kulturelle bydelsarrangementer.
Kriterier for puljen:
- Der kan søges støtte til kulturelle bydelsarrangementer, der har til formål at understøtte og/eller styrke lokale fællesskaber.
- Det kræves, at arrangementet henvender sig til personer ud over foreningens egne medlemmer/gruppens medlemmer.
- Det forudsættes, at arrangementet er af en vis størrelse med et forventet antal deltagere på minimum 100 personer/borgere.
- Der ydes ikke støtte til fortæring. Der er en forventning om, at udgifter hertil dækkes af/via egenbetaling.
- Arrangørerne skal selv bidrage med økonomi til arrangementet.
Tilskud til kulturelle bydelsarrangementer ydes med hjemmel i Kommunalfuldmagten.
Sagsfremstilling
I 2016 gennemførte Frivillighedsrådet i samarbejde med Egebjerg Senioridræt otte dansearrangementer på Kirketorvet i Ballerup. Der blev ydet kulturtilskud med 20.000 kr. svarende til 2.500 kr. pr arrangement.
I 2017 gik Frivillighedsrådet sammen med TAPETEN Forenings- og Frivillighedscenter, Ungdomskulturhuset Vognporten, Dancing Team, Ballerup Motion og Lautrupgaard Musikfabrik om at gennemføre seks musikarrangementer og seks dansearrangementer i løbet af sommerferien. Der blev ydet et kulturtilskud på 35.000 kr. svarende til ca. 2.900 pr. arrangement.
I år er Musisk Samråd og Ballerup Jazzklub indtrådt som nye samarbejdspartnere i projektet. Der søges om 135.960 kr. til 24 arrangementer, svarende til 5.665 kr. pr. arrangement. Musik- og dansearrangementerne finder alle sted på Kirketorvet i Ballerup. Arrangementer afholdes i løbet af skolesommerferien 2018.
Formålet er "gennem levende musik og dans at få borgere til at samles i det åbne fællesskab, hvor der lyttes, måske synges med og danses. At der skabes gode stemninger og oplevelser i det offentlige rum, og at der skabes liv og, at musikere og danseudøvere via deres optræden bidrager til at skabe gode rammer".
Aktiviteterne er:
Dans - seks torsdage kl. 17.00-19.30
Den sidste time afsættes hver gang til linedance, mens dansene forinden fx vil være latin-mix, græsk dans, jitterbug og tango/vals/lancier. Alle danse ledes af danseinstruktører. Målgruppen er danseglade voksne. Ballerup Dancing Team og Ballerup Motion er ansvarlige for dansearrangementerne.
Rytmisk Musik - seks fredage kl. 20.00 -22.00
Det er en ny aktivitet, der skal tiltrække de yngre generationer. Der vil primært være lokale band som udøvende. Ungdomskulturhuset Vognporten er tovholder.
Lørdagsjazz - seks lørdage kl. 11.00-14.00
Tre jazzarrangementer gennemført i 2017 af anden aktør end ansøgerne her viser, at interessen er tilstede blandt kommunens borgere. Ballerup Jazzklub, der har erfaringer med afvikling af jazzarrangementer i Spillestedet Baghuset, er tovholder på lørdagsjazz i år.
Søndags-musik-matiné - seks søndage kl. 15.00-17.00
Sidste år blev der afholdt "Søndagsmusik i byen" med lokale musikere i Skovlunde Bypark, Kirketorvet i Ballerup og ved Nåleøjet i Søndergården i Måløv. I år ønsker arrangørerne at samle arrangementerne i Ballerup. Arrangementerne er for alle uanset alder, køn, etnicitet, social baggrund og musikkundskaber. Det er muligt at medbringe egen madkurv, men også muligt at købe drikkevarer og lidt spiseligt. Lautrupgaard Musikfabrik og Musisk Samråd er tovholder.
Fælles for alle aktiviteter er:
- Der bydes velkommen af en kommunalpolitiker eller repræsentant for planlægningsgruppen.
- Frivillige forestår praktisk omkring alle arrangementer.
- Der ønskes opstilling af boder til salg af øl, vand, kaffe, kage, sandwich og lignende. Ballerup Motion står for bemanding af boderne. Der arbejdes på at skabe et samarbejde med de nærliggende restauranter og Handelsforeningen Centrumgaden omkring salg og brug af faciliteter.
De ansøgte midler skal fortrinsvis anvendes til honorering af danseinstruktører, musikere, lydmænd samt Koda afgifter, trykning af programmer, plakater og anden annoncering.
Da arrangementerne er åbne for alle, er der ingen entréindtægter. De foreninger, der står for at gennemføre arrangementerne får et eventuelt overskud fra salg af drikkevarer mv. Ansøger arbejder på at opnå sponsoraftaler med de omkringliggende restauranter og Handelsforeningen Centrumgaden. De involverede foreninger mv. bidrager med frivilligt arbejde, men ingen økonomi.
Center for Skoler, Institutioner og Kulturs overvejelser
Det er ikke inden for det afsatte budget muligt at imødekomme alle ansøgninger til bydelsarrangementspuljen med de ansøgte beløb.
Denne ansøgning omfatter et meget ambitiøst projekt, idet der er tale om 24 arrangementer og mange involverede. Det indstilles derfor, at der ydes tilskud med 70.000 kr. Det bør herefter være op til ansøgerne enten at nedjustere antallet af arrangementer, bidrage med egne midler eller arbejde på at få udgifter dækket via sponsorater.