Sammendrag
Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende Folkeoplysningsudvalgets forslag til en dagsorden for dialogmøde den 29. september 2020.
Folkeoplysningsudvalgets forslag til en dagsorden tager udgangspunkt i et ønske om at drøfte, hvordan aftenskolerne bliver en naturlig samarbejdspartner for Ballerup Kommune på alle områder, hvor kommunen etablerer tilbud til borgerne med ønske om at styrke evne og lyst til at tage ansvar for eget liv.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget vedtog på møde den 7. januar 2020 at afholde dialogmøde med Folkeoplysningsudvalget den 29. september 2020 kl. 16.00-17.00 i forlængelse af Kultur- og Fritidsudvalgets ordinære møde.
Dagsorden for dialogmøde godkendes på det forudgående møde i Kultur- og Fritidsudvalget.
Sagsfremstilling
Folkeoplysningsudvalget foreslår, at dialogmødet med Kultur- og Fritidsudvalget den 29. september 2020 handler om aftenskolerne.
Folkeoplysningen har – ligesom samfundet - udviklet sig meget gennem de sidste 30-40 år. Aftenskolen har udviklet sig fra primært at være et sted, hvor den enkelte borger tilegnede sig viden som supplement til skoleuddannelsen eller kunne dygtiggøre sig i dagligdagens funktioner. I dag er opgaven for aftenskolerne at styrke deltagernes evne, mulighed og lyst til at tage ansvar for eget liv og til at deltage aktivt og engageret i samfundslivet.
Klasseundervisning er i et vist omfang erstattet med diskussionsfora og studiekredse i forhold til områder, der er oppe i tiden som kultur, klima, foredrag og samfund. Netværksdannelse, socialt samvær, ansvar og indhold i fritidslivet er væsentlige faktorer.
Hvad kan aftenskolerne tilbyde
Aftenskolernes styrke er, at de kan arbejde på tværs af alle dimensioner og fagområder i forhold til evne og lyst til at tage ansvar for eget liv, og aftenskolerne har tilbud på alle områder, men sjældent i samspil med de relevante kommunale aktører.
At deltage aktivt i samfundslivet omfatter alle dimensioner af samspil med andre. Fra kunst, kultur, sport og underholdning til frivilligt arbejde og politisk aktivitet og på en række områder både som deltager og tilskuer. Også her gælder det, at aftenskolerne kan arbejde på tværs og sammen og både være vejen til yderligere aktivitet og leverandør af den ønskede aktivitet.
På det praktiske niveau er aftenskolerne aktive på sundhedsområdet med for eksempel rygtræning, varmtvandstræning, bevægelse og afspænding, træning for mennesker med problemer i muskler og led, forebyggelse for personer, der eksempelvis er ramt af knogleskørhed, dårlig ryg eller overvægt. Aftenskoler tilbyder også rygestopkurser, fødselsforberedelse, forældrekurser med mere.
Aftenskolerne kan også spille en aktiv rolle i forhold til ældre og udsatte fx i forhold til ernæring og her måske især ældre mænd og madlavning eller antiinflammatorisk kost, men også med samfundskurser rettet mod ældre fx Seniorhøjskolen i Ballerup.
Et konkret aktuelt eksempel er den pulje til kultur-, idræts- og foreningsaktiviteter til sårbare, udsatte og ældre under coronakrisen, der er etableret af Kulturministeriet. Formålet med puljen er at mindske ensomhed og mistrivsel blandt sårbare, udsatte og ældre borgere under coronakrisen. Midlerne kan søges af kulturinstitutioner, højskoler, aftenskoler, foreninger og organisationer, som indgår i et samarbejde med sociale aktører og institutioner med erfaring på området.
Civilsamfund, frivillighed og integration er også naturlige områder for folkeoplysningen og aftenskolerne.
Ønsker for fremtiden
Den centrale udfordring på alle de ovennævnte områder er, at en hensigtsmæssig udvikling forudsætter en bredere dialog mellem aftenskolerne, de kommunale politikere og den kommunale forvaltning og et bredere syn på folkeoplysningens opgaver og muligheder.
Emnet drøftes med udgangspunkt i tre overordnede spørgsmål:
- Er tiden kommet til en revision af Ballerup Kommunes Folkeoplysningspolitik eller skal den revitaliseres?
- De enkelte fagområder/udvalgs rolle i Folkeoplysningen.
- Kan en måde at tage debatten op på være, at det nye fællesudvalg mellem Frivillighedsrådet og Folkeoplysningsudvalget inviterer udvalgsformænd og forvaltningschefer til dialogmøde(r) med det formål at sætte fokus på folkeoplysningens rolle?