Sammendrag
Ballerup Musik- og Kulturskole har på baggrund af budgetaftalen for 2018 arbejdet med sociale fripladser og musiktilbud for børn og unge, der kan have gavn af musikken og fællesskabet. Ballerup Musik- og Kulturskole fremlægger evaluering for fire projekter "Babyrytmik for to mødregrupper", "Music Mind Games" (MMG), "Anviste musikalske fripladser" og "Målrettet tilbud for udvalgt målgruppe" - projektet "Turn it up", som er samlet under overskriften "Musikalske fripladser".
Baggrund
I forbindelse med Budget 2018 blev det besluttet, at Ballerup Musik- og Kulturskole skulle arbejde med sociale fripladser og konkrete musiktilbud målrettet børn og unge fra hjem uden mange økonomiske midler. På Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 14. august 2018 punkt 12 blev det besluttet, at indsatserne skal evalueres i januar 2019.
Sagsfremstilling
Ballerup Musik- og Kulturskole har udarbejdet evaluering af de fire projekter under "Musikalske fripladser", der er baseret på møder, interview, logbogsskrivning og evalueringssamtaler med de involverede lærere, samarbejdspartnere og udvalgte brugere af projektet. Evalueringen er bygget op om de fire projekter og beskriver opstart, forløb og evaluering med økonomi, udfordringer, succes og anbefalinger.
Evalueringerne kan sammenfattes således:
"Babyrytmik for to mødregrupper"
Ballerup Musik- og Kulturskole har i samarbejde med Sundhedsplejen oprettet et babyrytmikhold for udsatte og sårbare mødre og et hold for unge mødre. Forløbet skulle bl.a. afdække de spændende perspektiver omkring musik, krop og bevægelse, som en musik-terapeutisk støtte til mødre og deres relationer til deres babyer.
Evalueringen viser bl.a., at babyrytmik er en kilde til gode oplevelser og et vigtigt sansemotorisk og relationelt lærings- og udviklingsrum. Mødre og babyer er rigtig glade for tilbuddet og trives på trods af eventuelle personlige- og sociale udfordringer. Udfra en musik- og sundhedsfaglig vinkel styrker babyrytmikken kvaliteten af samværet og relationerne mellem mor og barn. Der var tegn på, at nogle af mødrene fik større selvtillid i rollen som mor og med konkrete sange og lege i rygsækken fra projektet, fortsætter den positive udvikling hjemme hos dem selv.
"Music Mind Games" (MMG) for 2. klassetrin på Baltorpskolen, Afdeling Grantoften
MMG med instrumenter er en smagsprøve på en kort vej til at spille instrument i et rigtigt orkester. Konceptet MMG er et sjovt og effektivt redskab til at lære musikkens basale grundbegreber gennem håndtegn, lyde og ord. Ballerup Musik- og Kulturskole har igangsat et forløb for alle interesserede i 2. klasser på Baltorpskolen, Afdeling Grantoften.
Formålet var at udvikle samarbejdet med folkeskolen og få erfaring med børnenes interesse og deltagelse. Tilbuddet var en forlængelse af det tidligere MMG-projekt, og der blev tilbudt undervisning i tværfløjte som en smagsprøve på at gå til instrument på musik- og kulturskolen og fortsætte de sociale fællesskaber, musikalske lege og melodier, som eleverne havde arbejdet med i MMG-projektet.
Evalueringen viser, at på trods af en kort tilmeldingsfrist, nåede 10 piger at tilmelde sig. Projektet har vist, at musik- og kulturskolen kan arbejde med større grupper af børn, der spiller musikinstrumenter og skolen oplever aktiviteten som en "skøn forstærkning" af det arbejde, der ellers foregår i musikundervisningen på skolerne.
Anviste musikalske fripladser
Der blev afsat en pulje til fripladser for børn og unge, som kunne have glæde af at blive en del af et musikalsk fællesskab. Pladserne kunne anvises af de kontakt- og omsorgspersoner, der møder børnene i deres hverdag, uden at børnene blev en "kommunal sag". Pladserne kunne anvises til både børn fra familier uden mange økonomiske midler eller sårbare børn.
Evalueringen viser, at det er lykkes at skabe en enkel og ubureaukratisk model, der virker. Fra ressourcepersonerne kontakter musik- og kulturskolen om en friplads, går der ikke længere end 10 dage, før aktiviteten er sat i gang. Musik- og kulturskolen har gennem dialog og deltagelse på informationsmøder med skoler, klubber, institutioner og sundhedspleje skabt et stort engagement hos ressourcepersonerne.
En pædagog har fx. på eget initiativ fulgt to elever til deres første undervisning og løbende fulgt op på deres fremmøde. Der er anvist seks elever til fripladserne, som ellers ikke ville have mulighed for at være en del af et musikalsk fællesskab. Det vurderes, at eleverne har haft stor glæde af de musikalske fripladser, der har skabt store oplevelser, tilhørsforhold og øget selvværd. En elev har allerede spillet sin første koncert sammen med sit orkester ved årets julemarked på kirkepladsen.
Målrettet tilbud for udvalgt målgruppe - projektet "Turn it up"
Projektet var en målrettet indsats for 15 unge i udskolingsalderen, som gerne vil eller allerede laver musik på computeren, men som ofte sidder alene eller ikke har udstyret eller kompetencerne til at komme videre. Med baggrund i et stort opsøgende arbejde i Ballerup Kommunes unge-netværk og i samarbejde med Ungdomskulturhuset Vognporten og "Mere Monitor"-teamet, blev unge med forskellig social baggrund og fra forskellige geografiske områder i Ballerup rekrutteret til projektet.
Evalueringen viser, at projektet på kort tid har skabt et helt nyt tilbud for unge i udskolingsalderen. Tilbuddet er en stor succes målt på deltagerantal, fastholdelse og tilfredshed blandt brugerne. Til premiereaftenen mødte der over 20 unge op. Faciliteterne til projektet kan rumme 15 pladser. Efterfølgende er 16 unge jævnligt mødt op onsdag aften. Det er unge, som ellers ville sidde alene og skabe deres musik derhjemme. De unge møder professionelle artister, musikere og producere, der kan hjælpe dem videre med deres musik. I projektet har musikproducer og sangskriver Lille Høg og teksteforfatter Kasper Vig været inviteret med, og de har fungeret som projektets ambassadører og været en stor succes i forhold til at samle, fastholde og motivere de unges ambitioner og lyst til at komme videre med deres musik.
Samlet evaluering og anbefaling
Ballerup Musik- og Kulturskole ser et stort potentiale i at fortsætte arbejdet med musikalske fripladser og videreudvikle projekterne inden for tre hovedområder: Samarbejdet med folkeskolen, anviste musikalske fripladser og "Turn it Up" for unge i udskolingen for de reserverede midler i 2019.
Ballerup Musik- og Kulturskole anbefaler, at der i babyrytmik sker en indfasning af deltagerbetaling, eventuelt med støtte fra de musikalske fripladser.
I budgetaftalen for 2019 fremgår det, at der tages stilling til, hvordan der kan arbejdes med en strategi for udbredelse af musik til bredere målgrupper i Ballerup Kommune. Kultur- og Fritidsudvalget beslutter med udgangspunkt i evalueringen og de senere drøftelser omkring musikstrategiarbejdet, hvordan indsatsen skal sættes sammen fremadrettet.