Sammendrag
Den tekniske del af tredje budgetopfølgning for 2019 forelægges til godkendelse, jf. Økonomiudvalgets beslutning den 20. august 2019, punkt 6.
I budgetopfølgningen indgår alene bevillingsmæssige ændringer af teknisk karakter, som skal forelægges Kommunalbestyrelsen til bevillingsmæssig berigtigelse, samt en opsummerende status for målene i den økonomiske strategi.
Baggrund
Økonomiudvalget godkendte en revideret budgetopfølgningsproces for tredje budgetopfølgning 2019 på deres møde tirsdag den 20. august 2019, punkt 6. Baggrunden for den reviderede budgetopfølgningsproces var, at den sene budgetproces betød, at budgetgrundlaget fra anden budgetopfølgning 2019 var relativt gammelt i forhold, til at blive anvendt som grundlag for næste års budget 2020.
Der blev derfor gennemført en administrativ budgetstatus i august/september 2019, så større ændringer kunne samles op og blive indarbejdet i det administrative budgetforslag. Ved tredje budgetopfølgning i december 2019 indarbejdes der derfor alene ændringer siden budgetvedtagelsen af teknisk karakter. Budgetopfølgningen vil derfor kun blive forelagt Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Sagsfremstilling
Da denne budgetopfølgning overordnet er af teknisk karakter, og derfor kun vedrører budgettekniske forhold, vil der ikke være nye ændringer i forhold til flere af målene i den økonomiske strategi siden vedtagelsen af budget 2020 den 4. november 2019. Den økonomiske strategi er overholdt ved tredje budgetopfølgning 2019.
Driftsbudgettet
På de tre specialiserede områder Pædagogisk psykologisk rådgivning (30.33), Forebyggelse/anbringelse af børn og unge uden for hjemmet (30.46) og Tilbud til voksne med særlige behov (50.54), som har været udfordret i året, viser denne budgetopfølgning, at forventningerne fra før vedtagelsen af budget 2020 ikke har ændret sig.
De økonomiske bevægelser ved denne budgetopfølgning vedrører primært omplaceringer af budgetter bl.a. i forhold til allerede besluttede servicerammereduktioner, herunder konsekvenser af karens og ansættelsesstop. Herudover er den konkrete udkontering af DUT (Det Udvidede Totalbalanceprincip) og af afledt indtægtsvirkning indarbejdet. Både DUT og afledt indtægtsvirkning indgår i budget 2020 på forhånd, og er som sådan udgiftsrammeneutrale, dog giver DUT en påvirkning på servicerammen i 2020 svarende til -2 mio. kr.
Servicerammen
Den vejledende serviceramme for Ballerup Kommune udgør 2.631 mio. kr. i 2019. Efter indarbejdelsen af servicerammereduktioner i budget 2019 samt de mer- og mindreforbrug som indgik i anden budgetopfølgning på udvalgenes rammer, udgør det forventede forbrug 2.633 mio. kr. på servicerammen ved tredje budgetopfølgning 2019.
Vedrørende budget 2020 er måltallet for servicerammen for de kommende budgetopfølgninger i 2020 nedjusteret med 20 mio. kr. til 2.742 mio. kr. De 20 mio. kr., som måltallet er nedjusteret med, svarer til de bufferpuljer, som er lagt ind ved vedtagelsen af budget 2020. Måltallet er nedjusteret, så det svarer til de udgifter, der er budgetlagt aktiviteter for. Dermed sikres det, at der til budgetopfølgningerne følges op på de budgetlagte aktiviteter. Bufferpuljen, som dermed lægger ud over måltallet, kan udmøntes af Økonomiudvalget.
Anlægsbudgettet
Bruttoanlægsrammen udgør 179 mio. kr. i 2019 for Ballerup Kommune. Ved tredje budgetopfølgning udgør Ballerup Kommunes bruttoanlægsbudget i 2019 204 mio. kr., hvilket betyder, at bruttoanlægsrammen er under pres, da dette er 31 mio. kr. over den udmeldte ramme. Der skal dog tages forbehold for, at der traditionelt hvert år er en overførsel på anlægsområdet på mellem 25 og 45 mio. kr.
Øvrige poster på hovedkonto 7 og 8
Under "Øvrige poster" på Tilskud og udligning (70.80) er der en nedjustering af budgettet til tilskud/udligning i 2019 på 1 mio. kr. som følge af midtvejsregulering for 2019, samt en ekstraordinær indtægt fra både 2018 og 2019 som vedrører en tilbageførsel fra puljen til "Kommuner i hovedstadsområdet med særlige økonomiske vanskeligheder" svarende til 1 mio. kr. Endelig er der foretaget en justering af udviklingsbidraget til regionen svarende til ca. -1 mio. kr., jf. økonomiaftalen for 2020.
På Øvrige balanceforskydninger (80.86) under kapitalindskudslån til Landsbyggefonden er foretaget omplacering af restbudgettet for 2019 svarende til 19 mio. kr. til øvrige budgetår, grundet tidsforskydninger i projekterne.
Beløbet til hjemfaldspligt til Københavns Kommune, som ved anden budgetopfølgning 2019 blev opgjort til 46 mio. kr. eksklusiv renter, forventes ved tredje budgetopfølgning opjusteret til 52 mio. kr. eksklusiv renter. Det endelige tal forventes at foreligge i forbindelse med regnskab 2019.
Endelig er låneoptaget nedsat med 2 mio. kr. årligt som følge af de seneste forventninger til låneoptagelse til lån til betaling af indefrysning af ejendomsskatter.
Likvid beholdning og overskud på løbende poster
Ultimo 2019 forventes en likvid beholdning på 247 mio. kr., hvilket er 20 mio. kr. mere end ved seneste ajourføring af budget 2019, hvor den forventede likviditet ultimo året (2019) udgjorde 227 mio. kr. Overskuddet på budgettets løbende poster udgør ved tredje budgetopfølgning 214 mio. kr. i gennemsnit over årene.
Den økonomiske strategi er overholdt vedrørende likviditeten for årene 2019-2023. Målsætningen om et gennemsnitligt overskud på 150 mio. kr. over perioden på de løbende poster er ligeledes opfyldt.
Langfristet gæld
Ballerup Kommunes gæld forventes at være 581 mio. kr. ultimo 2019 og vil ultimo valgperioden udgøre 522 mio. kr. Målet i den økonomiske strategi om at nedbringe gælden med 50 mio. kr. over valgperioden er dermed opfyldt.
I forbindelse med årsregnskabet opgøres Ballerup Kommunes endelige lånemulighed for det foregående år. Dette betyder, at lånet for 2019 er optaget som følge af udgifter i 2018. I forbindelse med regnskab 2019 opgøres kommunens endelige lånemulighed, som for indeværende år opgøres til 29 mio. kr. Lånene kan optages i forhold til energioptimeringsprojekter, etablering af flygtningeboliger, effektiviseringsprojekter, finansiering af indefrosne ejendomsskatter og særligt besluttede tiltag fra kommuneaftalen.
Overførsler
Overførselsadgangen fra budget 2018 til budget 2019 følger Ballerup Kommunes almindelige regelsæt vedrørende overførselsadgang på +/- 4 pct. og udskudte leverancer. De samlede overførsler til 2019 udgør således i alt 48 mio. kr. Heraf udgør det indefrosne overskud fra 2017 på 26 mio. kr., som blev besluttet overført ved tredje budgetopfølgning 2018.
De forventede overførsler fra 2019 til 2020 udgjorde 15 mio. kr. ved anden budgetopfølgning 2019, svarende til et forventet nettoforbrug af overførslerne i 2019 på 33 mio. kr. Det skal bemærkes, at opgørelsen af de forventede overførsler erfaringsmæssigt er forbundet med betydelig usikkerhed. Der har tidligere været store afvigelser mellem forventningerne til overførsler givet ved årets budgetopfølgninger i forhold til det endelige regnskabsresultat.
Der gøres opmærksom på, at overførsler til budget 2020 nedsættes til +/- 3 pct. for decentrale institutioner og +/- 2 pct. for centre og sekretariater, jf. beslutningen om den økonomiske strategi.
Bilag
Af bilagene fremgår den tilrettede resultatoversigt for budget 2019-2023 efter ændringerne ved tredje budgetopfølgning 2019. Bevillingsoversigt for budget 2019 fremgår ligeledes af bilag.