Sammendrag
Tredje budgetopfølgning for 2018 og tredje opfølgning på "Aftale om budget 2018" for Social- og Sundhedsudvalget godkendes med henblik på at indgå som en del af Ballerup Kommunes samlede tredje budgetopfølgning for 2018, der forelægges for Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Konsekvensen af tredje budgetopfølgning for 2018 er, at budgettet på Social- og Sundhedsudvalgets bevillingsrammer forøges med 29,329 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget for 2018.
Af merudgiften på 29,329 mio. kr. er 20,469 mio. kr. inden for servicerammen på udvalgets område og 8,860 mio. kr. er uden for servicerammen.
Den samlede forøgelse af budgettet skyldes:
- Et merforbrug på udvalgets bevillingsrammer på 29,017 mio. kr.
- Omplaceringer til og fra andre rammer og udvalg giver en forøgelse i udvalgets samlede bevillingsrammer på 0,312 mio. kr.
Tredje budgetopfølgning 2018 forelægges i 2019-pris- og lønniveau for budgetårene 2019-2022. Tredje budgetopfølgning 2018 er desuden udarbejdet med udgangspunkt i budgettet som det fremgik efter budgetvedtagelsen af budget 2019 den 8. oktober 2018.
Baggrund
I henhold til "Tidsplan for budgetlægningen 2019, omstillingsarbejdet 2019, budgetopfølgningen 2018 og regnskabsaflæggelsen 2017" skal de enkelte fagudvalg behandle opfølgning på budget 2018 tre gange årligt og "Aftale om budget 2018" fire gange årligt.
Udvalgets bevillingsrammer
50.52 Tilbud til ældre pensionister
50.54 Tilbud til voksne med særlige behov
50.56 Sundhed og forebyggelse
50.58 Boligstøtte.
Fokuseret og risikobaseret økonomistyring
Budgetopfølgningerne i 2018 har tydeliggjort udfordringerne på budgettet inden for en række af de store myndighedsområder, særligt voksen/handicap, familieområdet og specialundervisning. Der er tale om komplekse og lovtunge fagområder med store budgetter, som oplever stigende udgiftspres i form af stigende mængder og/eller priser. På den baggrund blev der i budget 2019 også bevilget budgettilførsler til netop disse områder.
På trods af disse budgetløft er der behov for at styrke og prioritere økonomistyringen på en række af Ballerup Kommunes områder. På den baggrund har administrationen igangsat en organisationsændring, der i løbet af 2019 samler de økonomiopgaver, som i dag løses i de forskellige fagcentre i den centrale administration, i et nyt økonomicenter. Formålet er bl.a. at opnå en mere risikobaseret tilgang til økonomistyringen, således at fagområder med store økonomiske risici kan opprioriteres rent ressourcemæssigt på bekostning af fagområder med mindre økonomiske risici. Hensigten er at anvende de samlede økonomikompetencer på de områder, som har størst betydning for, at kommunens samlede budget kan overholdes.
Dette vil også indebære en ændret tilgang til de løbende budgetopfølgninger til fagudvalgene, som ligeledes i højere grad vil fokusere på områder med stor risiko og i mindre grad gå i detaljer på områder, som erfaringsmæssigt ikke har samme betydning for kommunens samlede budgetoverholdelse.
Derudover skal det nævnes, at administrationen er ved at afsøge mulighederne for at indlede et samarbejde med en ekstern konsulent om at bistå med udviklingen af styringen på et af de mest komplekse og risikofyldte fagområder; familieområdet.
Sagsfremstilling
Administrationen har udarbejdet det forventede regnskab for Social- og Sundhedsudvalgets bevillingsrammer ved tredje opfølgning på budgettet for 2018. Konsekvensen er, at budgettet på udvalgets bevillingsrammer forøges 29,329 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget 2018. For budgetårene 2019-2022 vil konsekvensen være, at budgettet skal forøges 3,556 mio. kr. i 2019 faldende til 1,336 mio. kr. i 2022.
Ændringerne har baggrund i følgende forhold:
Omplacering mellem udvalgets bevillingsrammer
På rammen Tilbud til ældre pensionister (50.52), forventes der i indeværende år et mindreforbrug på 2,4 mio. kr.:
- 1,5 mio. kr. vedrørende køb og salg af pladser
- 0,9 mio. kr. vedrørende køb af sengepladser til færdigmeldte patienter
De 2,4 mio. kr. omplaceres til Tilbud til voksne med særlige behov ramme (50.54), hvor der forventes merforbrug i 2018.
Fra Tilbud til ældre pensionister (50.52) omplaceres 0,5 mio. kr. til Sundhed og Forebyggelse (50.56), jævnfør beslutning om at etablere en samlet enhed til dagtilbudsaktiviteter og aflastningsmuligheder.
Myndighedsrammen - Tilbud til voksne med særligt behov (50.54)
På baggrund af kendte aktiviteter, der vil give et merforbrug, søges der om bevilling på 18,568 mio. kr. i 2018. Merudgifterne vedrører især Socialpædagogisk Vejledning efter servicelovens § 85, Botilbud efter servicelovens § 105, § 107 og § 108, samt Aktivitets og Samværstilbud efter servicelovens § 104.
Aktivitetsbestemt medfinansiering - Sundhed og Forebyggelse (50.56)
Ballerup Kommune har pr. august 2018 modtaget en ekstraregning på 9,796 mio. kr. for aktivitetsbestemt medfinansiering. Efterreguleringen skyldes, at Region Hovedstaden i 2017 modtog indtægter fra kommunal medfinansiering på 365,0 mio. kr. mindre, end der var forudsat i økonomiaftalen for 2017. Det betyder at regionen fik et underskud i 2017, som følge af manglende indtægt. Dette underskud fordeles efter indbyggertal på Region Hovedstadens kommuner. Der er i fordelingen ikke taget højde for den enkelte kommunes faktiske forbrug/aktivitet og demografisk sammensætning i øvrigt.
Boligsikring, boligydelse og tinglysning - Boligstøtte (50.58)
Den årlige gennemsnitlige udgift til boligsikring, boligydelse og tinglysning er faldet og budgettet nedjusteres med 0,350 mio. kr. i 2018.
Opfølgning på "Aftale om budget 2018"
Endvidere forelægges tredje opfølgning på "Aftale om budget 2018" på Social- og Sundhedsudvalgets område til orientering.