Sammendrag
Som led i en større omdannelse af Leo Pharmas fabrikskompleks på Industriparken i Ballerup, er der nu et parkeringshus til 700 køretøjer under opførelse. Leo Pharma har i den forbindelse haft konsulentvirksomheden MOE til at vurdere og beregne, hvad de ændrede adgangsforhold vil få af betydning for trafikken i området.
I morgenmyldretiden vil i omegnen af 75 pct. af trafikken til parkeringshuset køre via krydset Ballerup Byvej/Metalbuen. I eftermiddagsmyldretiden tvinges al trafikken fra parkeringshuset til at køre via krydset Ballerup Byvej/Metalbuen.
Denne trafikale ændring vil give en reduceret trafikal belastning på den nordlige del af Malmparken.
De trafikale tiltag på offentlig vej, der skal støtte op om Leo Pharmas omdannelse, vil dels være:
- Opsætning af en elektronisk venstresvingsforbudstavle fra Malmparken mod Metalbuen, som er tændt i tidsrummet 7:30 til 9:30 på hverdage.
- Anlæg af cykelstier langs Metalbuen på strækningen mellem rundkørslen og Ballerup Byvej.
- Justeringer af signalanlægget i krydset mellem Ballerup Byvej og Metalbuen.
Da de trafikale tiltag udføres som direkte konsekvens af ændringerne ved Leo Pharma, vil Leo Pharma bidrage med 0,5 mio. kr. til dette projekt af en samlet udgift på 2,4 mio. kr.
Baggrund
Leo Pharma er i gang med at opføre et parkeringshus til 700 køretøjer med adgang via Metalbuen. Når parkeringshuset står færdigt og åbner for Leo Pharmas ansatte til september 2019, vil trafikbilledet ændre sig markant på vejnettet omkring Leo Pharma.
Der opsættes en elektronisk venstresvingsforbudstavle fra Malmparken mod Metalbuen, samt højresvingsforbud ved udkørsel fra Leo Pharmas nye parkeringshus. Dette vil medvirke til, at det nordlige stykke af Malmparken bliver trafikalt aflastet på strækningen mellem Metalbuen og Ballerup Byvej. Da den kommende trafik til og fra Leo Pharma ledes via krydset Ballerup Byvej/Metalbuen, skal der foretages nogle justeringer i dette kryds. MOE vurderer, at den nuværende højresvingsbane på Ballerup Byvej til Metalbuen har den nødvendige længde til at klare den kommende trafik, men at der bør etableres en separat venstresvingsbane på Metalbuen mod Ballerup Byvej til den kommende forøgede trafik.
Cyklistadfærd Metalbuen/Ballerup Byvej
Der kører i dag ca. 100 cyklister på Metalbuen om morgenen, som kommer fra Marievej og cykler mod nord ad Metalbuen til Ballerup Byvej. Ca. 70 pct. af cyklisterne krydser Metalbuen ved Marievej og cykler i den forkerte side af vejen, da de skal videre nordpå ad Lautrupvang for at fange den dobbeltrettede cykelsti i den vestlige side af vejen. Det er et problem i dag, og problemet vil blot forværres, når trafikken til Leo Pharma ledes ind via krydset Metalbuen/Ballerup Byvej. For at sikre cyklisterne på strækningen foreslås det derfor at etablere enkeltrettede cykelstier på Metalbuen på strækningen mellem Ballerup Byvej og rundkørslen ved Industriparken.
På nuværende tidspunkt er det også ved at blive undersøgt, hvorledes Lautrupvang bør ombygges med enkeltrettede cykelstier i stedet for den nuværende dobbeltrettede cykelsti, så der er sammenhæng i vejforløbene før og efter krydset, men det er uden for dette projekt.
Sagsfremstilling
Som følge af ændringerne ved Leo Pharma etableres følgende:
En elektronisk venstresvingsforbudstavle på Malmparken til Metalbuen, som er tændt i tidsrummet 7:30-9:30 om morgenen
Dette vil aflaste trafikken på det nordlige stykke af Malmparken, fra Metalbuen til Ballerup Byvej, da bilister til Leo Pharma skal ind via krydset Ballerup Byvej/Metalbuen.
Enkeltrettede cykelstier langs Metalbuen, fra krydset med Ballerup Byvej til rundkørslen ved Industriparken
Dette vil sikre cyklisterne, som færdes på strækningen i dag, hvor størstedelen krydser Metalbuen ved Marievej og kører i den forkerte side af vejen.
De enkeltrettede cykelstier etableres i to etaper;
- Etape 1 etableres nu, forår 2019, fra krydset med Ballerup Byvej til efter Marievej. Denne etape koster ca. 2,4 mio. kr. (heri indeholdt udgifter til elektronisk venstresvingstavle på Malmparken samt justeringer af signalanlægget i krydset Ballerup Byvej/Metalbuen). Leo Pharma forventer, at byggeriet til en af deres fabrikker starter op i april 2019, hvor der skal forventes mere tung trafik på strækningen. Derfor skal cykelstierne være etableret, før fabriksbyggeret går i gang, og derfor starter anlægsarbejdet på denne fase i uge 14 og forventes afsluttet i uge 19 2019.
- Etape 2 etableres om ca. 3 år, når Leo Pharma er færdig med at bygge deres fabriksbygninger og omhandler resten af strækningen, fra hvor etape 1 slutter til rundkørslen. Denne etape koster ca. 0,6 mio. kr.
Grunden til, at de enkeltrettede cykelstier opdeles i to etaper, er, at der i de kommende år vil være meget tung trafik på strækningen, som følge af Leo Pharmas byggeaktivitet. Såfremt cykelstierne etableres helt ned til rundkørslen med Industriparken nu, kan det meget vel risikeres, at de nye kantsten ødelægges af svingende lastbiler. Derfor foreslås det at vente med denne del af cykelstierne til et senere tidspunkt.
I forbindelse med etablering af enkeltrettede cykelstier på Metalbuen ændres nuværende overkørsler til henholdsvis Frikirken, Oracle og Marievej fra nuværende chaussestens-overkørsler til gennemgående fortov og cykelsti, for at sikre trafiksikkerheden for cyklister og fodgængere på strækningen.
Etablering af enkeltrettede cykelstier langs Metalbuen er godkendt ved Københavns Vestegns Politi den 22. januar 2019.
Justeringer af signalanlægget i krydset mellem Ballerup Byvej og Metalbuen
Da der forventes en del mere trafik til/fra Leo Pharma via krydset Ballerup Byvej/Metalbuen, etableres en separat venstresvingsbane på Metalbuen til Ballerup Byvej med separat venstrepil til at afvikle især eftermiddagstrafikken. Derudover etableres en ligeud-/højresvingsbane. Disse to baner adskilles af en skillehelle. Den separate venstresvingsbane tilføjes spoler i belægningen, således at venstrepilen kun kommer i spil, når der holder biler i venstresvingsbanen.