Der skal vælges en næstformand for Seniorrådet for perioden fra den 1. januar 2022 til den 31. december 2025.
Valg af næstformand for Seniorrådet finder sted jævnfør § 6 i Vedtægter for Seniorrådet i Ballerup Kommune.
Næstformandens opgaver er beskrevet i vedtægter for Seniorrådet i Ballerup Kommune.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser
Bilag
1 bilag
Beslutningen træffes af
Seniorrådet
Indstilling
Center for Voksne og Sundhed indstiller, at
Der vælges en næstformand for perioden fra den 1. januar 2022 til den 31. december 2025.
Beslutning
Indstillingen godkendt med denne bemærkning:
Henning Broman blev valgt som næstformand for Seniorrådet.
Sagsfremstilling
Der er syv plejehjem i Ballerup Kommune. Seniorrådet har en repræsentant på hvert plejehjem, der bl.a. deltager i bruger-pårørendemøderne to gange årligt.
Seniorrådet skal beslutte, hvem der skal være repræsentant på hvert plejehjem.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser
Bilag
0 bilag
Beslutningen træffes af
Seniorrådet
Indstilling
Center for Voksne og Sundhed indstiller, at
Seniorrådets medlemmer fordeler sig på de 7 plejehjem i Ballerup Kommune.
Beslutning
Indstillingen godkendt med denne bemærkning:
Seniorrådet fordelte sig som følger:
Conny Dahl Hjarsø, plejehjemmet Rosenhaven
Henning Broman, plejehjemmet Toftehaven
Stephen Frank Mortensen, plejehjemmet Lindehaven
Doris Børger, plejehjemmet Kirstinehaven
Jane Hyldnæs, plejehjemmet Lundehaven
Kirsten Skipper, plejehjemmet Egely
Finn Petersen, plejehjemmet Sønderhaven
Sagsfremstilling
For at sikre en fortsat udvikling af kvalitet og tilfredshed i caféerne på plejehjemmene, etablerede Køkken Ballerup i 2020 et nyt café smagspanel. Køkken Ballerups fokus er på udvikling af kvalitet til glæde for den enkelte cafégæst. Smagspanelet skal i den forbindelse sikre en mere konkret dialog og feedback til køkkenet. Smagspanelet er bredt sammensat af repræsentanter fra Seniorrådet, Ældre- og Sundhedsudvalget, Køkken Ballerup og cafégæster. Smagspanelet mødes tre gange årligt.
Seniorrådet skal udpege to repræsentanter til Café smagspanel.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser
Bilag
0 bilag
Beslutningen træffes af
Seniorrådet
Indstilling
Center for Voksne og Sundhed indstiller, at
Seniorrådet udpeger to repræsentanter til Café smagspanel
Beslutning
Indstillingen godkendt med denne bemærkning:
Doris Børger og Jane Hyldnæs blev valgt som Seniorrådets repræsentanter i Café smagspanel.
Sagsfremstilling
Grønt Råd er et forum for dialog og øget samarbejde mellem borgere, interessegrupper, politikere og administration i Ballerup Kommune om drøftelse af miljøopgaver og bæredygtig udvikling i Ballerup Kommune.
Grønt Råd refererer til Teknik- og Miljøudvalget og har høringsret vedrørende forhold om kommunens indsats på miljø- og bæredygtighedsområdet. Grønt Råd skal inddrages i udarbejdelsen af kommunens planer og politikker på miljø- og bæredygtighedsområdet.
Grønt Råd består af repræsentanter for Kommunalbestyrelsen i Ballerup Kommune, grønne interesseorganisationer/foreninger, borgergrupper samt bolig- og grundejerforeninger med henblik på at sikre repræsentation af relevante interesser, kompetencer og viden i forhold til udvalgets formål. Grønt Råd afholder møde ca. 5 gange om året.
Seniorrådet har en plads i Grønt Råd. Der skal derfor vælges en repræsentant fra Seniorrådet samt en stedfortræder for valgperioden 1. januar 2022 - 31. december 2025.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser
Bilag
0 bilag
Beslutningen træffes af
Seniorrådet
Indstilling
Center for Voksne og Sundhed indstiller, at
Der vælges en repræsentant samt en stedfortræder til Grønt Råd.
Beslutning
Indstillingen godkendt med denne bemærkning:
Stephen Frank Mortensen blev valgt som repræsentant for Seniorrådet i Grønt Råd. Kirsten Skipper blev valgt som stedfortræder.
Sagsfremstilling
I forbindelse med Ballerup Kommunes tilgængelighedspolitik og tilgængelighedsplan, der skal sikre fokus på øget tilgængelighed for alle i kommunen, er der nedsat en tilgængelighedsfølgegruppe med repræsentanter primært fra Handicaprådet og Seniorrådet. Seniorrådet har to repræsentanter i følgegruppen.
Følgegruppen mødes fire gange årligt.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser
Bilag
0 bilag
Beslutningen træffes af
Seniorrådet
Indstilling
Center for Voksne og Sundhed indstiller, at
Der vælges to repræsentanter til Tilgængelighedsfølgegruppen i Ballerup Kommune.
Beslutning
Indstillingen blev godkendt med denne bemærkning:
Kirsten Skipper og Finn Petersen blev valgt som Seniorrådets repræsentanter i Tilgængelighedsfølgegruppen.
På baggrund af et par læserbreve, Finn Petersen har haft i Ballerup Bladet vedr. aflysning af ferieopholdene for pensionister på Bøtø i 2021, foreslår Finn Petersen, at Seniorrådet indkalder Lolan Ottesen, Sundheds- og Ældreudvalget, til en drøftelse.
Brev til Seniorrådet fra social- og ældreminister Astrid Krag.
Forslag fra Henning Broman om, at der udpeges personer til at følge dagsordener og referater fra de forskellige stående udvalg i Ballerup Kommune.
Beslutning
Taget til efterretning med denne bemærkning:
Punkt 1 sættes på Seniorrådets "to do liste".
I forhold til punkt 3, blev de stående udvalg fordelt mellem følgende rådsmedlemmer:
Finn Petersen: Sundheds og Ældreudvalget
Jane Hyldnæs: Socialudvalget
Doris Børger: Klima- og Miljøudvalget
Stephen Frank Mortensen: Kultur og Fritidsudvalget samt Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget
Beskrivelse
Der gives en kort orientering fra Center for Voksne og Sundhed.
Corona situationen fylder stadig meget, og der er et højt smittetryk i kommunen. Ballerup Kommune følger de restriktioner, der løbende bliver udmeldt fra Styrelsen for Patientsikkerhed. Der afholdes beredskabsmøder 1 x ugentligt, og der bliver passet godt på de ældre, hvor stort set alle er vaccineret.
Der arbejdes meget målrettet på rekruttering af medarbejdere til plejecentrene og Hjemmeplejen, der er mange ledige stillinger, og det er svært at få dem besat. Derfor satses der nu på et helt nyt initiativ, der henvender sig til de helt unge i forhold til uddannelse, hvor man under uddannelsen motiverer og støtter eleverne med henblik på senere ansættelse. Derudover er der nu oprettet inspirationsjob på plejehjemmene til skoleelever på 14-18 år for at øge interessen for de sundhedsfaglige uddannelser og dermed på sigt få flere til at søge ind på uddannelserne.
Tirsdag den 18. januar 2022 afholder Jobcentret og Center for Voksne og Sundhed i fællesskab et stormøde i Atriet på rådhuset for uddannede ledige kandidater, der måske kan besætte nogen af de ledige SOSU-stillinger. Jobcentret skønner, at det drejer sig om 30-40 kandidater. I mødet deltager desuden ledere fra plejehjemmene og Hjemmeplejen.
Til- og ombygningen af plejehjemmet Toftehaven er i fuld gang. Tidsplanen på nuværende tidspunkt er således, at byggeriet skal stå færdigt i sommeren 2023, og på det tidspunkt vil det være Ballerup Kommunes største plejehjem med over 100 beboere.
Charlotte Harbou, lederen af plejehjemmene Rosenhaven og Lundehaven går på pension i slutningen af marts 2022. Der skal ansættes en ny leder, og der vil blive afholdt ansættelsessamtaler i løbet af marts måned. I 1. samtalerunde består ansættelsesudvalget udelukkende af medarbejdere. I 2. ansættelsesrunde udvides ansættelsesudvalget med repræsentanter fra Sundheds- og Ældreudvalget samt Seniorrådet. Det foreslås, at Seniorrådets to repræsentanter på henholdsvis Rosenhaven og Lundehaven indtræder i ansættelsesudvalget til 2. ansættelsesrunde.
Beslutning
Taget til efterretning med denne bemærkning:
Conny Dahl Hjarsø og Jane Hyldnæs indtræder i ansættelsesudvalget vedr. ansættelse af ny leder til plejehjemmene Rosenhaven og Lundehaven.
Sagsfremstilling
Seniorrådets "to do liste" er et fast punkt på dagsordenen, hvor listen på hvert møde bliver gennemgået og ajourført.
Seniorrådets "to do liste":
Møde med boligselskaberne
Ældre og motion
Offentlige toiletter i Ballerup Kommune
Ældretandplejen
Ansættelse af pårørende vejleder
Opfordring til Ballerup Kommune om at få udarbejdet en procedure i forhold til udskrivelse af borger til eget hjem efter hospitalsindlæggelse
Genetablering af Seniorrådets hjemmeside.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser
Bilag
0 bilag
Beslutningen træffes af
Seniorrådet
Indstilling
Center for Voksne og Sundhed indstiller, at
Seniorrådets "to do liste" drøftes og ajourføres.
Beslutning
Taget til efterretning med denne bemærkning:
Jf. punkt 9 tilføjes afholdelse af ferieophold for pensionister på Bøtø til "to do listen".
Ældre og motion sættes på dagsordenen til Seniorrådets møde den 15. februar.
Præsentation af demensområdet sættes på "to do listen" med henblik på at det sættes på dagsordenen til et af Seniorrådets førstkommende møder.
Sagsfremstilling
Center for Voksne og Sundhed har udarbejdet forslag til mødekalender for Seniorrådet i 2022.
Det foreslås, at møderne holdes kl. 9.00 - 12.00 på følgende datoer:
Tirsdag den 15. februar 2022
Tirsdag den 22. marts 2022
Tirsdag den 19. april 2022
Tirsdag den 17. maj 2022
Tirsdag den 21. juni 2022
Tirsdag den 16. august 2022
Tirsdag den 20. september 2022
Tirsdag den 11. oktober 2022
Tirsdag den 15. november 2022
Tirsdag den 13. december 2022
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser
Bilag
0 bilag
Beslutningen træffes af
Seniorrådet
Indstilling
Center for Voksne og Sundhed indstiller, at
Mødekalender for 2022 for Seniorrådet godkendes.
Beslutning
Indstillingen godkendt med denne bemærkning:
Mødet den 22. marts flyttes til den 29. marts.
Mødet den 19. april flyttes til den 27. april.
Mødet den 21. juni efterfølges af sommerferiefrokost.
Mandag den 3. oktober reserveres til afholdelse af temadag.
Mødet den 13. december efterfølges af julefrokost.
Sagsfremstilling
Tina Lose Jensen fra Center for Voksne og Sundhed er sekretær for Seniorrådet.
Formanden, næstformanden samt Susanne B. Jørgensen, chef for Omsorg og Bolig og Tina Lose Jensen, sekretær udarbejder i samarbejde dagsorden til Seniorrådets møder på et formøde. Alle medlemmer kan få optaget emner på dagsordenen ved henvendelse til formanden eller sekretæren.
Dagsordenen udgives elektronisk til medlemmerne en uge før mødets afholdelse.
Udkast til referat udsendes til mødedeltagerne via e-mail senest en uge efter mødets afholdelse. Hvis der ikke indsendes bemærkninger til udkastet senest en uge efter modtagelsen, betragtes referatet som godkendt.
Det godkendte referat sendes efterfølgende via e-mail til alle medlemmer og suppleanter.
Dagsorden offentliggøres på Ballerup Kommunes hjemmeside ballerup.dk en uge før mødet og erstattes med referatet, så snart det er godkendt og udsendt til Seniorrådet.
Økonomiske konsekvenser og finansiering
Ingen økonomiske konsekvenser
Bilag
0 bilag
Beslutningen træffes af
Seniorrådet
Indstilling
Center for Voksne og Sundhed indstiller, at
Orientering om administrativ betjening af Seniorrådet tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning
Beskrivelse
Finn Petersens tidligere indlæg i Ballerup Bladet vedr. afholdelse af årlige dialogmøder på Posthuset for interesserede borgere sættes på dagsordenen til næste møde.