Sammendrag
Socialudvalget orienteres om visitationsprocessen og tilbud på det voksenspecialiserede område.
Baggrund
Som led i den generelle introduktion til det nye socialudvalg orienteres udvalget om visitationsprocessen samt tilbud til voksne med handicap.
Sagsfremstilling
Borgere med handicap kan have en række forskellige behov for hjælp og støtte. Nogle former for hjælp og støtte kan bevilges direkte af sagsbehandlere i Social Vejledning, Afgørelser og Hjælpemidler eller Brydehuset mens andre, mere specialiserede tilbud, bliver afgjort i et visitationsudvalg.
Når vi taler om handicapområdet, arbejder vi med tre borgergrupper:
- Borgere med fysiske handicaps. Det kan være personer med spastiske lammelser, kromosomfejl eller medfødte lidelser. Andre kan have lammelser eller lignende forårsaget af eksempelvis en ulykke.
- Borgere med psykiske eller psykiatriske lidelser. Det kan være personer, der har forskellige typer af hjerneskader. Andre kan have autisme, skizofreni eller andre psykiatriske lidelser.
- Borgere med sociale udfordringer. Det kan være personer, der i en kortere eller længere periode i deres liv er personligt udfordret af eksempelvis hjemløshed, misbrugsproblematikker og andre livssituationer, der er vanskelige at håndtere på egen hånd.
En borger kan godt være udfordret på flere områder samtidigt, men som oftest vil der være en hovedproblematik, der er retningsgivende for hvilke typer af tilbud og indsatser, der bedst matcher borgerens behov. Nogle borgere kan have behov for midlertidige løsninger og andre for livslange. Udredning af borgerens situation og visitationen er altid en proces, der finder sted i tæt samarbejde med borgeren og borgerens pårørende. Visitationen tager altid udgangspunkt i borgerens nuværende behov. Der udarbejdes konkrete udviklingsmål i samarbejde med borgeren og dennes pårørende. En af de metoder, der benyttes, er Voksen Udrednings Metoden (VUM). Resultater og udbytte af indsatserne vurderes løbende på opfølgningsmøder, hvor borgerens synspunkter og oplevelser altid vægtes højt. En indsats vil også tage udgangspunkt i at understøtte borgerens ressourcer, så borgeren oplever at være en aktiv del af sin egen udviklingsproces. Det er den praksis, der betegnes som Recovery. Hvis borgeren har mange komplekse problemstillinger og behov, der går på tværs af forskellige dele af Ballerup Kommunes forvaltninger, kan borgeren blive tilbudt at komme med i et sammenhængende borgerforløb. Her vil sagsbehandlere i et tværgående team sætte sig sammen med borgeren finde løsninger, der matcher borgerens behov på tværs af forvaltninger.
Indsatser, der ikke er højt specialiserede.
Sagsbehandlere kan bevilge hjælp og støtte direkte i samarbejde med den øvrige myndighedsafdeling, hvis det drejer sig om tilbud, der ikke er højt specialiserede:
- Forskellige former for hjælpemidler til at lette hverdagen for borgere med funktionsnedsættelser. Eksempelvis særlig boligindretning såsom døråbner eller fjernelse af dørtrin.
- Praktisk hjælp og støtte, eksempelvis til håndtering af post, oprydning, hjemmehjælp, kontakt til andre myndigheder og genoptræning efter operation.
- Rådgivning og vejledning. Generel rådgivning om hjælp og støtte i forhold til områder, der er relevante for den enkelte borger.
- Økonomisk støtte, eksempelvis ved høje ekstraudgifter til medicin eller andet.
- Misbrugsbehandling. Dagbehandling individuelt eller i grupper eller kortere døgnbehandlingsophold.
- Beskæftigelse og aktivering, både beskyttet beskæftigelse og andre former for aktivering eller dagtilbud.
- Hjælp og støtte i eget hjem. Eksempelvis ledsagerordning eller Borgerstyret Personlig Assistance (BPA ).
Sager, der ikke er helt åbenlyse, drøftes i sagsbehandlerteamet for at skabe et ensartet niveau blandt borgere med behov i kommunen. Handicapbiler kan dog ikke bevilges direkte. De bevilges gennem et bilstøttenævn.
Botilbud i Ballerup Kommune.
Når en sag drejer sig om indstilling til et botilbud eller lignende, bliver den forelagt Visitationsudvalget for Voksne med Handicap (fremover kaldet visitationsudvalget). Visitationsudvalget behandler sager om bevilling og opfølgning af midlertidige- eller længerevarende botilbud.
Ballerup Kommune har følgende højt specialiserede botilbud:
- Rødbo. Her bor 40 beboere fordelt i 5 huse. Beboerne har erhvervet senhjerneskader efter eksempelvis trafikulykker, blodpropper eller lignende. Ophold bevilges efter Almenboliglovens § 105, 2 og Servicelovens § 104.
- Stokholtbuen. Her bor 36 beboere fordelt i 6 huse. Beboerne her har autismespektrumforstyrelser. Ophold bevilges efter Servicelovens §§ 104 og 108. I stedet for en lejekontrakt modtager borgerne et boligdokument, der understøtter deres retssikkerhed i boligen.
Ballerup Kommune har desuden følgende botilbud på det voksenspecialiserede område:
- Bo- og Dagtilbud Bybjergvej. Her bor 33 beboere, der typisk har medfødte handicaps, Ophold bevilges efter Almenboliglovens § 105, 2 og Servicelovens § 104.
- Botilbud placeret ved Plejehjemmet Sønderhaven til 12 beboere, der typisk har medfødte handicaps. Ophold bevilges efter Almenboliglovens § 105, 2 og Servicelovens § 104.
- Aflastningstilbuddet Torvevej. Her er 12 beboere ad gangen. Beboerne er oftest hjemmeboende med fysiske og/eller mentale handicaps. Ophold bevilges efter servicelovens §§ 84 og 107.
- Skolehaven. Her bor 18 beboere. Botilbuddet henvender sig til psykisk sårbare voksne. Ophold bevilges Almenboliglovens § 105, 2 og Servicelovens § 104.
- Måløvgård (selvejende institution med driftsoverenskomst med Ballerup Kommune). Her bor 12 beboere fordelt i to huse. Beboerne har debuterende skizofreni, angst, tilknytningsforstyrrelse med videre. Ophold bevilges efter Servicelovens §§ 104 og 107.
Visitationsprocessen:
Tilbud, der ikke er højt specialiserede:
Social Vejledning, Brydehuset samt Afgørelser og Hjælpemidler kan selv bevilge indsatser, som tidligere er nævnt.
Højt specialiserede tilbud:
Alle borgere fra Ballerup Kommune, der søger om kortere eller længerevarende ophold på et botilbud, skal vurderes af visitationsudvalget. Sagsbehandleren skal indstille til 3 relevante botilbud og have undersøgt omfanget af støtte samt priser for de enkelte botilbud.
Nogle borgere har behov for tilbud på det voksenspecialiserede område. Da det er borgerens behov, der styrer valget af indsats, vil tilbuddet nogle gange findes i andre kommuner end Ballerup Kommune, ligesom borgere fra andre kommuner kan have behov for botilbud i Ballerup Kommune. Derfor behandler visitationsudvalget både indstillinger fra andre kommuner, der søger botilbud til deres borgere på et botilbud i Ballerup Kommune. Og udvalget behandler indstillinger fra sagsbehandlere i Social Vejledning, der ønsker at tilbyde borgere pladser på kommunens egne botilbud eller botilbud i andre steder i landet. Der indstilles både til kommunale og private botilbud.
Sagsbehandleren finder sammen med borgeren, og eventuelt dennes pårørende, ud af hvilket tilbud, der bedst matcher borgerens behov. Sagsbehanderen indstiller derefter sagen til visitaitionsudvalget. Sagsbehandleren deltager på visitationsmødet for at kunne svare uddybende på spørgsmål fra visitationsudvalget.
Visitationsudvalget er sammensat af fagligt kompetente ledere med beslutningskompetence. Medlemmerne af visitationsudvalget er forstanderne fra vores botilbud sammen med relevante ledere og socialfaglig konsulent. En sag fremlægges velbelyst på visitationsmødet, og kan derfor vurderes og afgøres på samme møde, hvorefter tilbuddet kan gives. Se den aktuelle sammensætning af visitationsudvalget i bilag 2.
Borgere fra eksterne kommuner kan ansøge om et specifikt botilbud i Ballerup Kommune.
Visitationsudvalget afholder 10 møder om året. Et møde hver måned med undtagelse af juli og december. Der kan derfor, relativt hurtigt, træffes afgørelse i en given sag. Derefter er der dog risiko for, at borgeren kommer til at vente på en ledig plads på et botilbud alt efter hvilke specifikke behov og ønsker, som borgeren har, da det afhænger af pladssituationen på det relevante botilbud.