Sammendrag
Administrationen indstiller, at der frigives 2,3 mio. kr. i 2022 fra projekt nr. A222042 Diverse vejændringer - rådighedsbeløb til projekt nr. A222040 Diverse vejændringer 2022, til udførelse af følgende projekter:
- Ombygning af krydset Nordbuen/Egebjerg Bygade i Ballerup (1,1 mio. kr.)
- Ombygning af Måløvgårdsvej i Ballerup (1,2 mio. kr.).
Baggrund
Projektet "Ombygning af krydset Nordbuen/Egebjerg Bygade" er prioriteret i Budget 2022, og er udvalgt på baggrund af flere uheld i krydset og borgerhenvendelser om utryghed i krydset.
Projektet "Ombygning af Måløvgårdsvej" er udvalgt på baggrund af vejens uhensigtsmæssige udformning, flere borgerhenvendelser, samt kommende udbygning af Jonstruplejren. Projektet "Ombygning af Måløvgårdsvej" blev godkendt på Klima- og Miljøudvalgets møde den 1. februar 2022, og blev præsenteret på et borgermøde om Jonstruplejren samme aften, den 1. februar 2022.
Sagsfremstilling
Nedenfor fremgår de projekter, som administrationen peger på til udførelse i 2022.
Ombygning af krydset Nordbuen/Egebjerg Bygade i Ballerup:
I krydset Nordbuen/Egebjerg Bygade er der placeret en hævet flade, der i dag fungerer som kunstværket "Skrift og Tegn", etableret i chaussésten.
Der er to problematikker ved krydsets nuværende udformning; 1) Trafiksikkerhed for cyklister og 2) Støjgener fra chausséstenene.
I forhold til trafiksikkerhed for cyklister, så er det normalt svært for bilister at krydse dobbeltrettede cykelstier, men i dette tilfælde er udkørslen fra Egebjerg Bygade decideret farlig, idet oversigtsforholdene er utilstrækkelige i begge retninger i henhold til vejreglerne. Administrationen har siden 2016 registreret fire uheld i krydset, hvor bilister har overset cyklister. Et af uheldene har resulteret i personskade. Administrationen har også fået meldinger om flere "nær-ved" uheld i krydset.
I forhold til støjgener, så har administrationen fået flere henvendelser fra beboere fra Agernskrænten angående støjgener fra krydset. Administrationen kan høre fra optagelser, som beboerne har sendt, at især kørsel over chausséstenene skaber støjgener. I "Støjhandlingsplanen" er disse boliger desuden udpeget som særligt støjplaget.
Administrationen foreslår derfor at ombygge krydset Nordbuen/Egebjerg Bygade ved at fjerne det eksisterende "knæk" i cykelstien, så cykelstien får et mere lineært forløb. Dette vil forbedre oversigtsforholdene ved udkørsel fra Egebjerg Bygade betydeligt. Derudover vil administrationen udskifte belægningen på den eksisterende hævede flade til asfalt ved at fjerne kunstværket "Skrift og Tegn". Center for Skoler, Institutioner og Kultur vil vurdere, hvorvidt kunstværket skal bortskaffes eller flyttes til en anden lokalitet, som ikke skaber støjgener for nærliggende beboere. En eventuel flytning af kunstværket udføres og finansieres af Center for Skoler, Institutioner og Kultur.
De borgere, som bor i nærheden af krydset Nordbuen/Egebjerg Bygade, vil inden projektet sættes igang blive indkaldt til en gennemgang på stedet, til drøftelse af både problematikker og løsningsmuligheder.
Administrationen estimerer, at ombygning af krydset Nordbuen/Egebjerg Bygade vil koste ca. 1.100.000 kr.
Ombygning af vejprofilet på Måløvgårdsvej i Ballerup:
Måløvgårdsvej er en to-sporet vej med cykelbane og fartdæmpning på dele af vejen. Fartdæmpningen består af tre indsnævringer til ét spor og buslommer, som også skal benyttes af cyklister. Indsnævringerne er forsynet med bump og steler, imens der ikke er bump i buslommerne.
Den eksisterende fartdæmpning på Måløvgårdsvej virker ikke efter hensigten. Administrationen oplever ved selvsyn og igennem flere borgerhenvendelser, at buslommerne benyttes af bilister, som dermed slipper for at køre over bumpene, samt slipper for at vente på modkørende bilister. Den ønskede fartdæmpning finder derfor ikke sted, og der opstår i stedet uhensigtsmæssige trafikscenarier, som skaber utryghed for specielt cyklisterne, der benytter buslommerne.
Administrationen har i marts 2020 fået udarbejdet et notat ved rådgivervirksomheden Sweco, som foreslår at:
- Fjerne indsnævringerne
- Nedlægge de eksisterende buslommer
- Etablere bump tre steder i hele vejens bredde
- Etablere cykelbaner samt lokale cykelstier ved busstoppestederne
- Etablere sikre krydsninger for de bløde trafikanter.
Ved at foretage ovenstående ændringer på Måløvgårdsvej sikres et vejforløb med to spor, cykelbaner og fortov i hver side, samt fartdæmpning og større tryghed for cyklister.
Placering af busstoppestederne fastholdes. For at øge trafiksikkerheden for cyklisterne og komforten for bussen passagerer, etableres der lokale cykelstier i en længde på ca. 25 meter ved busstoppestederne.
Der er på Måløvgårdsvej ikke plads til at etablere buslommer ved busstoppestederne samtidigt med, at vejen er to-sporet og forsynet med fortov og cykelbane i hver side. Derfor skal bussen holde på kørebanen i et såkaldt "fremrykket busstoppested". Dette vurderes af administrationen som en god løsning, i forhold til 1) trafikmængden på Måløvgårdsvej, 2) antallet af busstoppestederne busbetjeninger, 3) den ønskede hastighedsdæmpning af Måløvgårdsvej og 4) udtrykket af Måløvgårdsvej som "boligvej" fremfor "gennemkørselsvej".
Samtidig med ombygning af Måløvgårdsvej vil administrationen ligeledes udlægge nyt slidlag i hele vejens bredde, da det eksisterende slidlag har en meget dårlig tilstand. Dette vil blive finansieret via projekt nr. A222174 Sort pulje - vedligeholdelse af veje og broer 2022.
Projektet "Ombygning af Måløvgårdsvej" blev præsenteret på et borgermøde om Jonstruplejren den 1. februar 2022.
Administrationen estimerer, at ombygning af Måløvgårdsvej vil koste ca. 1.200.000 kr.
Borgerforeningen "Jonstruplejrens Fremtid" har i et åbent brev til Klima- og Miljøudvalget (vedhæftet), anmodet om at der tages stilling til, at der i stedet for cykelbaner på Måløvgårdsvej etableres cykelstier afgrænset ved kantsten. Administrationen estimerer at en sådan løsning vil koste ca. 4,5 mio. kr.