Sammendrag
Sundheds- og Ældreudvalget orienteres om sagsbehandlingstider på hjælpemidler.
Baggrund
I budget 2022 er der afsat 0,2 mio kr. til at reducere sagsbehandlingstiden til visitation af ydelser inden for ældreområdet (herunder hjælpemidler). Social- og Sundhedsudvalget besluttede på mødet den 30. november 2021 at få fremlagt sagsbehandlingstider kvartalsvist, og at sagsbehandlingstiden er defineret som tiden fra ansøgning om hjælpemiddel er modtaget, til afgørelse er truffet og meddelt borger.
Sagsfremstilling
Siden den 1. januar 2022 har det været teknisk muligt at opgøre sagsbehandlingstider defineret som tiden fra ansøgning, til afgørelsen er truffet og meddelt borger. Det har tidligere kun været muligt at opgøre tiden fra borger har ansøgt, til sagsbehandlingen startede. Dette gav ikke noget billede af, hvor lang tid borgeren skulle vente på at få en afgørelse.
I første omgang er den nye funktion taget i brug på hjælpemiddelområdet. I opgørelsen indgår alle afgørelser, der er truffet i første kvartal 2022. Det betyder, at ansøgninger fra sidste år også vil være med, hvis de er afgjort i første kvartal 2022. Ansøgninger, hvor der endnu ikke er truffet en afgørelse, indgår ikke.
I første kvartal 2022 blev der truffet 884 afgørelser om hjælpemidler. I 40 procent af sagerne fik borgeren afgjort sin sag samme dag, som de ansøgte.
Forskellige sagsbehandlingsmåder
Afgjort samme dag som ansøgt: Her sker sagsudredning, vurdering, dokumentation og afgørelse med det samme. Det kan være ved henvendelser direkte fra Ballerup Kommunes Hjemmepleje eller andre samarbejdspartnere. Eksempler på dette er hjælpemidler, der skal understøtte plejepersonalet, (APV hjælpemidler), reparationer af hjælpemidler, tryksårsprodukter og hjælpemidler, der er akutte. Eller som er nødvendige for en udskrivelse.
Afgørelse samme dag på kvikservice: Der er også mulighed for strakssagsbehandling i Kvikservice på Hjælpemiddeldepotet. Søger en borger hjælpemidler som fx transportkørestol, rollator, badebænk eller småhjælpemidler, henviser vi til, at borgeren kan få sagsbehandlet sin ansøgning inden for en uge ved at booke en tid på Hjælpemiddeldepotet. Ved Kvikservice på Hjælpemiddeldepotet kan borgere også bestille tid til reparation af deres hjælpemiddel og få det lavet med det samme.
Hjemmebesøg: Sagsbehandling sker også i form af hjemmebesøg i borgers hjem. Det sker, når det er nødvendigt at se borgeren udføre aktiviteter i hjemmet. Det kan også være for at vurdere, om boligen er egnet til, at borgeren kan opholde sig i boligen med en funktionsnedsættelse. Eller med henblik på afprøvning af et hjælpemiddel i boligen. Mange af hjælpemidlerne/boligændringer ved indendørsfærden kræver et hjemmebesøg for at vurdere borgers formåen i eget hjem.
Sagsbehandlingstid
Nedenstående tabel viser sagsbehandlingstiden for sager afgjort i første kvartal holdt op imod de fastlagte sagsbehandlingstider (tal i kursiv viser, hvor sagsbehandlingstiden ikke er overholdt). For uddybning af de forskellige ansøgningstyper, se bilag.
Ansøgningstyper
|
Fastlagte sagsbehandlingstider
|
Antal afgørelser
|
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid pr. sag*
|
Arbejdspladsvurdering (APV)
|
3 arbejdsdage
|
119
|
6,2**
|
Bil
|
120 arbejdsdage
|
8
|
97
|
El-scooter
|
60 arbejdsdage
|
13
|
97,6***
|
Handicapegnet bolig
|
12 uger (90 dage)
|
31
|
67,4
|
Indendørs færden
|
60 arbejdsdage
|
340
|
14,3
|
KC (Kommunikationscenter)
|
14 dage
|
1
|
1,0
|
Store boligsager
|
150 arbejdsdage
|
3
|
106,3
|
Syn og kommunikation
|
60 arbejdsdage
|
35
|
57,3
|
Tryksår
|
3 arbejdsdage
|
98
|
2,1
|
Udendørsfærden
|
60 arbejdsdage
|
191
|
36,6
|
Udskrivningssager (fra hospital og korttidspladser)
|
3 arbejdsdage
|
45
|
4,0
|
* Ventetiden er påvirket af andre aktørers afklaringer (fx egen læge, hjemmeplejeleverandør, Træning og Aktivitet mv.).
**APV er alle typer. Forklaringen på at den gennemsnitlige behandlingstid er 6,2 dage på APV skyldes, at enkelte sager kræver yderligere afklaring fra hjemmeplejen ift. afklaring af arbejdsmiljø og rette APV-redskab. Disse enkeltstående sager trækker den gennemsnitslige sagsbehandlingstid op.
*** Skyldes flytning og midlertidig lukning af hjælpemiddeldepot i efteråret, samt mangel på personale i teamet over en længere periode.
Som det fremgår at tabellen, er der tre områder, hvor den fastlagte sagsbehandlingstid ikke overholdes. Der arbejdes løbende med at optimere sagsbehandlingen, så den bliver så kort som muligt. På baggrund af data for resten af året, vil administrationen ultimo 2022 fremlægge en sag med forslag til sagsbehandlingstider.
Tiltag for at forkorte sagsbehandlingstider
For at tænke i nye løsninger med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstid er der indført en praksis med at samle sagsbehandling og afprøvning af el-scooter på hjælpemiddeldepot. Faciliteterne på det nye depotet gør, at både sagsbehandling og afprøvning af el-scooter kan samles og foretages samme dag. Vi forkorter derved sagsbehandlingstiden, idet vi sparer på antal besøg hos borgeren, samt eliminerer to kørsler for depotet i forhold til at fragte afprøvningsscooter frem og tilbage mellem depot og borgers adresse.
Det har været en stor succes at gennemføre dette på depotet. Vi har inviteret alle borgere, der fremgik af listen over de, som søgte om el-scooter til en konkret dato på depot. Der blev gennemført sagsbehandling efterfulgt af afprøvning samme dag for 5 borgere. Det medførte, at der kunne træffes afgørelse på 5 ansøgninger på under en uge mod tidligere op til 8-10 uger.
Fremover samler vi sagsbehandling af el-scootere på depotet, og når der er flere aktuelle ansøgere, inviteres de til samme dag.
Sagen sendes til orientering i Handicaprådet og Seniorrådet.
På Sundheds- og Ældreudvalgets møde deltager Dora Fog, afsnitsleder for Afgørelser og Hjælpemider og Lene Kjærulf, leder for Hjælpemiddelteam og Depot under behandling af punktet.