Sammendrag
Velfærdsteknologi skaber mange nye muligheder, men også udfordringer, særligt i forhold til højere krav til datasikkerhed, som udfordrer mindre leverandører. Denne sag giver en orientering om status og fremtidsudsigter for de velfærdsteknologier, der afprøves og anvendes i Center for Voksne og Sundhed, samt det notat, som danner retning for arbejdet med velfærdsteknologi.
Der stilles et forslag om inspirationstur rundt på enhederne i Center for Voksne og Sundhed for at høre om, hvordan medarbejdere benytter velfærdsteknologi i praksis.
Baggrund
Hvert år gives en status på arbejdet med velfærdsteknologi til Socialudvalget og Sundheds- og Ældreudvalget. Derefter gives en orientering til Handicaprådet, Seniorrådet og Digitaliserings- og Teknologiudvalget.
Sagsfremstilling
I 2021 har der været fokus på at skalere og kvalificere nuværende projekter. Eksempelvis projektet Digirehab – træning i eget hjem i hjemmeplejen og tablets til medicinregistrering på Bybjergvej. Der er blevet brugt ressourcer på at vedligeholde og holde gang i de velfærdsteknologier, der er implementeret. Der er brugt tid på implementering af nye IT-systemer, eksempelvis på pensionsområdet. Et fokusområde, og en ny udfordring for afprøvninger af nye velfærdsteknologier, har været i forhold til nye og højere krav til datasikkerhed.
Datasikkerheden prioriteres højt i Ballerup Kommune. Den forhøjede datasikkerhed har bremset mulige samarbejder med især mindre leverandører, da flere af disse leverandører ikke kan leve op til de nye krav. På nationalt plan er implementeringen af Telemedicin til borgere med Kronisk Obstruktiv Lungesygdom (KOL) blevet udsat igen, da leverandøren endnu ikke kan levere en løsning, der lever op til kravene i udbuddet. Det forventes, at Telemedicin KOL kan starte i 2022.
Bilag 1 indeholder en oversigt, der beskriver formål og status på velfærdsteknologiske indsatser i Center for Voksne og Sundhed. Oversigten er opdelt i fire kategorier, som er: 1) projekter, 2) projekter under implementering, 3= implementerede teknologier og 4) eksempler på tidligere afprøvede teknologier. Oversigten indeholder ikke de teknologier, som er under vurdering for mulig afprøvning, fx Helpii, som er en IT-platform for forebyggelse. Traditionelle hjælpemidler, der visiteres efter individuelle vurderinger, og mindre hjælpemidler der benyttes, er ikke inkluderet i oversigten.
Et projekt, som prioriteres højt i 2022, er døgnrytmelys, som er opsat på fællesområderne på 1. sal og 2. sal på Plejehjemmet Lundehaven i sommeren 2022. Socialudvalget og Sundheds- og Ældreudvalget skal i juni 2023 tage stilling til, om døgnrytmelys skal udbredes til bosteder og plejehjem på baggrund af resultaterne.
Prioritering af arbejdet med velfærdsteknologi og innovation
I 2021 blev notatet om prioriteringer af arbejdet med velfærdsteknologi og innovation opdateret og godkendt i Social- og Sundhedsudvalget (se bilag 2). Den væsentligste opdatering er den bredere formulering af velfærdsteknologi, som indeholder digitalisering, innovation og hjælpemidler. Derudover beskriver notatet, hvordan tilgangen og prioriteringen er, i forhold til hvilke teknologier, der afprøves og implementeres.
Det er vigtigt at fremhæve, at velfærdsteknologi er et middel, der skal understøtte kerneopgaven, eksempelvis det nære sundhedsvæsen og rehabilitering. Teknologien er ikke et mål i sig selv. Center for Voksne og Sundhed har i flere projekter erfaret, at velfærdsteknologien så meget spændende ud, men det viste sig at være svært at tilpasse praksis til teknologien eller teknologien til praksis. Ved eksempelvis skærmbesøg har erfaringen indtil videre været, at det har været svært at tilpasse økonomi, arbejdsgange og ydelse, så det gav værdi for et større antal borgere.
Et andet vigtigt fokus i tilgangen er, at de teknologier, der afprøves i Ballerup Kommune, som udgangspunkt er baseret på afprøvninger og evalueringer fra andre kommuner i Danmark. Der har i flere omgange været samarbejde med uddannelsesinstitutioner og innovationsvirksomheder. Der har fx været et samarbejde med Danmarks Tekniske Universitet (DTU) i Ballerup, hvor der blandt andet har været studerende, som udviklede en app, som borgerne på plejehjemmene kunne bruge til at vælge, hvilken mad de ønskede. Center for Voksne og Sundhed har haft en nyuddannet fra DTU-Ballerup i en løntilskudsstilling, og der har været flere studerende til praktiksamtaler.
Fremtidige tendenser kan deles op i 3 dele; Den ene del er hvad der kommer som krav fra offentlige instanser, fx inden for Telemedicin. Den anden del er hvad borgerne kan vejledes til at indkøbe selv, fx robotstøvsugere og andre hjælpemidler. Den tredje del handler om kommunens egen strategi for at investere, afprøve og implementere. Implementering handler om organisering og serviceniveau. En stor udfordring for den fremtidige afprøvning og implementering er de nye regler i forhold til opbevaring af data. Mange leverandører benytter ofte underleverandører, som benytter cloud-services fra USA. Det betyder ofte, at vi ikke lovligt kan afprøve løsninger fra disse leverandører.
Forslag om velfærdsteknologisk rundtur i Ballerup Kommune
Social- og Sundhedsudvalget har i foregående valgperioder været på en velfærdsteknologisk rundtur i Ballerup Kommune. Dette for at høre medarbejdere, borgere og ledere om deres konkrete brug af velfærdsteknologier, og om hvilke overvejelser, de har. På denne velfærdsteknologiske rundtur har udvalget også inviteret Handicaprådet og Seniorrådet.
I bilag 3 er et udkast til, hvordan en velfærdsteknologiske rundtur kunne se ud, gerne i efteråret 2022. Følgende udvalg og råd inviteres med; Socialudvalget, Ældre- og Sundhedsudvalget, Handicaprådet, Senriorådet og Digitaliserings- og Teknologirådet.
Velfærdsteknologi-koordinator fra Center for Voksne og Sundhed, Niels Kisku, deltager under behandlingen af punktet.